Bränning av keramik

Smältsäkringar..

2014-05-02 12:41 #0 av: rolnor


Brände till 1220 med 30 min utjämning. I min ugnverka det här var ganska exakt kägla 7. Brände Steinuns röda men den kan nog bli bättre om jag bränner ännu lägre. Nu har jag kopplat förbi dom elektroniska säkringarna i verkstan så att ugnen ligger direkt på gammaldag 16A smältsäkringar och det verkar fungera. På något vis har tröga smältsäkringar större marginal tycks det, tacka vet jag förr i tiden, ju förr dess bättre!
Här är kägla 7-10 efter bränningen;

Anmäl
2014-05-02 14:39 #1 av: Ride84XL

Det kan ju va så att du fått en automatsäkring som är defekt också för 11 kW ska säkringen klara och alla säkringar har lite marginal för att garanterat klara märkströmmen. 

Det hör ju inte till vanligheterna, men det förekommer (tvärtom att dom utlöser vid för hög ström tror jag dock är väldigt ovanligt då det är en säkerhetsrisk). Du kan ju testa att byta ut automatsäkringen och se om det funkar då.

Sen är det ju faktiskt igen det här med att varmt ugnsrum kan ställa till det igen. Dom automatiska funkar ju så att dom har både magnetiskt och ett termiskt överlastskydd - det magnetiska är till för att skydda mot kortslutningar och väldigt kraftig överbelastning (det löser ut snabbt vid kanske 4 ggr märkströmmen). För lägre överbelastning finns det som en termostat också som värms upp sakta av strömmen som passerar genom och sen utlöser säkringen när den blir för varm - därav klarar den att överbelastas kortvarigt utan att lösa ut. Säkringarna är ju tänkta att reagera ungefär så som kablarna dom ska skydda gör - dom tar ju lite tid på sig att värmas upp, så kortvariga måttliga överbelastningar är ju ofarliga.

Vid säkringens märkström så ska ju det termiska skyddet va avpassat så strömmen kan passera kontinuerligt utan att det blir varmt nog att utlösa. Men här kan det ju kanske bli problem om man får bastu i ugnsrummet och har centralen i samma rum - höjer man omgivningens temp så höjs ju säkringens temp också och då kan den utlösa vid för låg ström.


Smältproppar har de facto egentligen en bättre kurva än automatsäkringar. Vid låga överbelastningar är dom mer "tröga" och vid kortslutning (där en bra bit över över 100 ggr märkströmmen kan passera) är dom ofta t o m snabbare än automatsäkringarna - det tar längre tid att flytta en kontakt mekaniskt jämfört med att "smälla" av en tråd. Det är något vår idiot-hyresvärd inte tänkt på som låser in huvudsäkringarna - nu vet jag hur man enkelt kan peta upp låset så jag kommer in i elskåpet ändå. Men när jag var nyinflyttad så fick jag kortslutning i spisen (en defekt platta). Det hände naturligtvis fredag kväll - så fick man va utan en fas hela helgen. En av huvudsäkringarna på 20 A löste ut samtidigt med spisens 16 A säkring.

Sen löser ju det magnetiska skyddet onödigt snabbt i många fall - när man kopplar in ringkärne-transformatorer drar dom ofta en rätt kraftig strömspik (inte som en kortslutning, men ändå lite mer än vad som behövs för att utlösa det magnetiska skyddet). I ett gammalt hur jag bodde kunde jag starta upp en sån jag har som är på ca 600 VA utan problem - det var 10 A smältproppar. Men nu med 10 A automatsäkringar har jag fått bygga en mjukstart till den för att inte säkringarna ska utlösa när man kopplar in. Även min micro lyckas enstaka ggr utlösa säkringen när man startar den.

Så visst har dom lite nackdelar jämförelsevis - men fördelen är ju att dom är enklare att återställa, tar mindre plats i centralen och att man kan "brygga" dom vid 3-fasdrift. Om en fas löser så löser alla 3 samtidigt och man slipper t ex att bara ett element i en ugn lägger av och gör att man får trög uppvärmning (eller i värsta fall inte "orkar" upp alls i temp), slösar energi och sliter på dom andra elementen i onödan. 

Men kolla tempen vid centralen och testa och byta ut den. Dom är ju inte så dyra - en 3 x 16 A "bryggad" får man för 179 kr på Clas ohlson (dock måste man veta hur man byter - annars blir det ju dyrt med elektriker). Kolla bara brytförmågan på den gamla och att det är minst lika mycket på den nya (det garanterar att den utlöser som den ska vid en kortslutning)

Anmäl
2014-05-02 15:29 #2 av: rolnor

Mycket intressant, det skulle ju förklara varför dom löser ut när ugnen kommit upp en bit i temp och ugnsrummet blivit varmare, har du någon aning om vid vilka temperaturer det sker? Jag kan nog ha 45 grader som varmast.

Anmäl
2014-05-02 15:44 #3 av: rolnor
200601251520automatsakringar.pdf


Hittade en PDF om automatsäkringar och vid 40 grader är en korrektionsfaktor som finns angiven 0,88, alltså ganska exakt det som krävs för att säkringen ska komma under den ström som jag behöver till ugnen! Nu tror jag att jag förstår hela biffen, faan vad sköööönt!

Anmäl
2014-05-02 16:00 #4 av: Ride84XL

Jo då var det ju det som var felet - jag visste ju att det var nåt som var orsak till att den löste "för tidigt" så att säga, för normalt brukar säkringar t o m ha några % marginal för att dom garanterat ska klara märkströmmen.

Schysst pdf du hittade förresten - där står ju massa intressant info.

Anmäl
2014-05-02 19:37 #5 av: rolnor

För tidig utlösning alltså, ett välkänt begrepp även inom keramiken tydligen..!

Anmäl
2014-05-02 21:15 #6 av: Claymore

Kägla 8 är nästan färdig (om spetsen pekar parallellt med plattan) så du hamnar nästan 50 "kägelgrader" över inställd celsiustemp 1220.
Så det är inte så märkligt om du haft problem med rinnande glasyrer när du ställt in den på 1300...

Ok, OT men du visade en bild på käglorna som jag var tvungen att kommentera.

Anmäl