Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1270 ggr
Byjowithlove
2014-05-02 13:37

Snabb hjälp tack! Är den här ugnen något att ha!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Får köpa den här ugnen av en bekant om jag vill. Men måste bestämma mig idag då den ska bort! Har aldrig ägt en ugn innan och kan inget! Har en spark och tänkt börja testa att dreja med den. Bara skulpterat innan. Jag får betala 1500:- för ugen. Den ska funka, elementen ska vara bytta och här kommer lite annan info jag fått… Frontmatad keramikugn med automatik. Innermått ugnen: Höjd 460 mm Bredd 380 mm Djup 460 mm 3 FAS 9.8 kW Max 1300 grader Såå tacksam för råd! Ser att den har några sprickor, men för 1500:- spelar det roll eller är den bra att börja med? Tack! /Johanna (Har fler bilder men lyckades bara lägga upp en nu)

She believed she could, so she did.

Annons:
Byjowithlove
2014-05-02 13:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild på utsidan.

She believed she could, so she did.

Byjowithlove
2014-05-02 13:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild på vad det nu kallas :) kontrollpanelen?

She believed she could, so she did.

Bo§e
2014-05-02 14:27
#3

En 80-liters ugn med 9,8KW effekt är ju i grunden ett bra effekt/volymförhållande, och (om det stämmer) kanske det kan överbrygga bristerna som "tidens tand" har orsakat. Och priset är ju "rätt"….

Däremot ser jag något som du nog bör få kollat: Styrenheten är graderad upp till 1400°C, vilket tyder på att den sannolikt är gjord för mätsystemet "Typ S" (PtRh 10%), vilket är mer eller mindre standard hos stengodsugnar.

Men….mina varningslampor blinkar när jag ser kablagen till termoelementet (sensorn), som är GRÖNA (!), och det innebär att det kan röra sig om kablar till ett "Typ K"-system, vilket inte ger korrekt temperaturmätning. "Typ K"-kablar är alltid gröna för igenkänningens skull.

Om styrenheten är av "Typ S", MÅSTE kabeln (och självfallet också sensorn) vara av samma system. Kanske inkopplingen har gjorts av en mindre kunnig montör, eller rent av en "hemelektriker"…?

Gröna kablar på en stengodsugn är alltid "skumt", och det här måste du kolla upp. Kolla samtidigt även att sensorn är av rätt typ för styrenheten.

Byjowithlove
2014-05-02 14:32
#4

Åh tack för svar! Kan man byta dessa kablar till "rätt sort" om det skulle vara fel? Kostar det lika mycket till? Vad händer annars om de används med fel. Visar termometern inte korrekta grader? Mvh/ Johanna

She believed she could, so she did.

Bo§e
2014-05-02 14:35
#5

Om det skulle visa sig att kablagen är av fel typ (vilket jag misstänker), är det inte alls dyrt att byta ut dem. Men, om även sensorn skulle vara av fel typ, blir det däremot litet dyrare….

Byjowithlove
2014-05-02 14:41
#6

Tack! Vart kan man köpa sådant i så fall? Precis som kablarna så är jag helt grön på detta område :) men jag vill lära mig!

She believed she could, so she did.

Annons:
Bo§e
2014-05-02 14:43
#7

Jag vet inte var i landet du bor, men börja med att ringa telefonnumret som står på styrenheten…

:-)

Byjowithlove
2014-05-02 14:49
#8

Jag bor nära det numret ser jag efter snabb sökning. Perfekt! Tack!

She believed she could, so she did.

Upp till toppen
Annons: