Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3207 ggr
Giema
5/4/14, 9:25 AM

små-sprickor

Hej

Jag har fått ett par små-sprickor på en skulptur, efter skröjen. Hur lagar man det bäst?

I och för sig är det på undersidan så det syns inte men jag är orolig att det kan spricka ännu mera i glasyrbränningen?

Sprickorna är på undersidan av kjolen där jag satt fast benen…

(låter roligt när man beskriver det..:)

Annons:
[rolnor]
5/4/14, 9:34 AM
#1

Jag tror inte att du kan laga det, sorry!

Giema
5/4/14, 12:20 PM
#2

Tror du det är risk för att det spricker upp ännu mer i glasyrbränningen? Ska jag daska på med glasyr lite extra där?

Enligt Keramikboken Gegerfeldt/Wahlgren, finns det lite trix att fixa till det, men eftersom jag aldrig har gjort det vore det tryggast att höra med er här, om nu någon har erfarenhet av det.

[rolnor]
5/4/14, 1:02 PM
#3

Jo, det finns risk för det, mera glasyr kan ju dölja men det minskar inte sprickorna. Torr skärv går i viss mån att laga med ättika/slicker, men skröjat har jag aldrig hört talas om att laga, vill gärna veta vad Gegerfeldt/Wahlgren har för tips!

Giema
5/5/14, 6:44 AM
#4

Jo det står såhär i boken;

"Sprickor som upptäcks efter skröjbränningen måste lagas. De kan aldrig döljas med glasyr. Rugga upp fogarna ordentligt och använd rikligt med slicker och förstärk med lersträng. Fyll sprickorna med fin charmotte eller finkrossad skröjbränd lera av samma sort som föremålet, blandat med vattenglas. Detta bör brännas om efter lagningen."

Jag har inte tid att skröjbränna om den och sprickorna är bara små, så jag får laga och glasyrbränna, det står ju "bör"….. så jag chansar.

[rolnor]
5/5/14, 10:07 AM
#5

Det där med vattenglas låter intressant, då skulle man få nån slags fluss. Jag tvivlar dock på att man faktiskt kan "laga" handlar nog mer om att fylla ut och då kan det spricka igen i glasyrbränningen?

sisela
5/5/14, 10:44 AM
#6

Jag lagade med papperslera nån gång. Alltså samma lera som föremålet, med lite pappersfibrer i. Sen tror jag faktiskt att jag bara glaserade direkt, utan att skröja igen.

Annons:
[rolnor]
5/5/14, 4:05 PM
#7

Ja, det går att laga oskröjat gods, särskilt paperclay, här var det var det frågan om skröjat gods och då blir det betydligt svårare tror jag.

sisela
5/5/14, 4:27 PM
#8

Jag menade just att jag lagat skröjat gods med papperslera och glaserat direkt.

[rolnor]
5/5/14, 8:13 PM
#9

Sorry, jag läste fel!

missan9
5/5/14, 8:52 PM
#10

Tapetklister med sand i går att fylla i efter glasyrbränningen och sedan måla över det när det torkat efter några timmar.

Upp till toppen
Annons: