Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 3888 ggr
Byjowithlove
2014-05-04 23:45

Lågt i tak. Är min ugn för stor!?

Köpte en begagnad ugn här i veckan som ska stå i vårt varmisolerde förråd är det tänkt. Men den var lite högre med benstativet än jag trodde. Det blir bara runt 25-30 cm kvar till taket. Taket är gipsat. Bör jag sätta något ovanför ugnen? Typ fiberplatta eller extra gips? Kan ugnen stå på exempelvis lekablock för att komma lite lägre? Eller är det kört? Ugnen är en frontmatad Wenger. Tacksam för svar!

She believed she could, so she did.

Annons:
Ulla
2014-05-05 01:41
#1

Det låter som om det är alltför litet kvar till taket. Du kanske kan korta benen på stativet så att ugnen blir lägre? Min ugn hade ett högt stativ som jag kunde ta ganska mycket av utan att det blev instabilt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Byjowithlove
2014-05-05 07:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mitt benstativ ser ut såhär (bild),så det är nog tyvärr inte bara att korta det. Förutom att man förlorar bekväm arbetshöjd, gör det något om ugnen kommer lite närmare golvet? Typ om man ställer den på lekablock?

She believed she could, so she did.

Byjowithlove
2014-05-05 09:22
#3

Okey. Har mätt nu. Exakt 35 cm är det ovanför, till gipstak. Rummet har två fönster och är ca 11 m2 stort. Har aldrig bränt så vet inte hur dessa förutsättningar ser ut? Så tacksam för råd!!

She believed she could, so she did.

[rolnor]
2014-05-05 10:18
#4

Går väl bra med LECA-block, inga problem. Rummet låter litet, du får ventilera ordentligt annars blir det väldigt varmt kan jag tänka?

Bo§e
2014-05-05 13:29
#5

Hej, Ja, 35 cm till tak är inte mycket…. Särskilt om ugnen har ett ventilationshål upptill.

Skaffa 2 plåtar, i det här fallet förslagsvis ca 90 x 90 cm. Den ena plåten ställer du ugnen på. Plocka bort stativet och ställ ugnen på t.ex. några lecablock eller betongsten, så att ugnens botten hamnar åtminstone 20-30 cm från golvet/plåten.

Den andra plåten spikar du upp i taket ovanför ugnen, med (OBS) några 3-4 cm tjocka klossar mellan plåt och tak, så att luft kan cirkulera där (dvs plåten skall bli varm, men inte taket…)

Jag instämmer med Rolnor, ett 11 m² rum kommer att kräva "aktiv" ventilation om det inte skall bli för varmt. Även om man själv står ut med värmen, kan det leda till felvisande styrutrustning, med överbränning som följd (inte minst om automatiken är av litet äldre sort…). Faktum är att en väggventil med en billig badrumsfläkt gör underverk i sådana här fall, men det gör förstås inget om man satsar på en litet kraftigare fläkt (som man kan styra hastigheten på, med en dimmer).

Byjowithlove
2014-05-05 19:16
#6

Tack för er input! Det betyder mycket för en nybörjare som mig! Lämnar faktiskt in benstativet till en svetsare imorgon och får det kortar och får fyra låsbara hjul monterade på det som klarar upp till 600 kg. Så jag tror det ska lösa sig! Det kommer kommer nu att bli 60 cm till tak. Tror ni fortfarande det bör isoleras? Sen tänkte jag laga lite sprickor i teglet. Vad använder man till det? Tack igen för att ni bryr er och svarar! :)

She believed she could, so she did.

Annons:
Bo§e
2014-05-05 19:35
#7

60 cm till tak = mycket bättre…bra åtgärd… :-)

Men spika gärna upp den där plåten/klossarna ovanför ändå…det är ju enkelt, och om inte annat signalerar det till eventuella brandmyndigheter eller försäkringsbolag att man faktiskt brytt sig om säkerheten….

Ställ ugnen "luftigt", och kläm inte in den mot någon vägg.  30-40 cm väggavstånd är ett minimum, åtminstone tills du lärt känna ugnen. Och, som sagt, ventilationen i ett 11 m² ytrymme är avgörande för hur grejorna kommer att fungera…inte bara för trivseln…

sisela
2014-05-05 23:43
#8

Vad är det nu vi har lagat ugnsstenarna med i verkstan… Hmm Tror det var såhär: 1 del kvarts, 1 del kaolin, 1 del vattenglas.

Ride84XL
2014-05-05 23:52
Vanja-K
2014-05-06 23:17
#10

Enligt brandskyddsmyndigheten ska det vara minst 60 cm mellan väggar och tak.

Byjowithlove
2014-05-07 07:18
#11

Va bra att du tog upp det Ride84XL! Jag hade just tänkt fråga om man kan laga i ugn med eldfast bruk! Bruket håller väl för värmen, men går det ihop med teglet? Ja, nu återstår det att se om ugnen kickar igång när jag kopplar in den. Pratade med firman som gjort automatiken någon gång 70-80. Elektrikern som byggde det gick bort 2004 så numera fanns det ingen som kunde laga den enligt honom. Så hoppas verkligen att den funkar! Elementen ser ju hela ut också, men det vet man ju aldrig riktigt förens den startar… Håller tummarna! Annars blir det väl att börja spara till en ny ugn, men jag vill ju börja bränna nu! :)

She believed she could, so she did.

stefanandersson
2014-05-08 16:54
#12

Eldfast bruk finns i många former och dom fungerar bra. Det man kan tänka på är att det inte är som klister så det är vanskligt att limma fast en sten i valvet tex. 

Bruket krymper något i bränningen och fungerar sålunda inte så bra att fylla ut med (låt oss säga större än 3-5mm). Jag har vid behov blandat bruket med stengods-chamotte för att göra en "fyllnadsmassa" med gott resultat.

Men innan du börjar vet jag inte om du behöver laga sprickorna. När ugnen blir varmare kommer stenen växa och sprickorna sluta sig till viss del. Dessutom kan bruk på fel plats tom. försämra ugnen (inte i botten då men väl i taket och kanske på sidoväggarna.)

Det måste väl finnas automatik som kan kopplas in…?

Ride84XL
2014-05-08 18:24
#13

En annan sak som jag glömde nämna också - det kan ju va bra att inte snåla för mycket med vatten om man ska laga stenar. Tegel suger ju upp en hel massa vatten och då blir det lätt för torrt och fäster dåligt. 

Men blanda ut med vatten så man får så lös konsistens man kan utan att det rinner för mycket och gärna blöta stenen lite innan - då funkar det bra. Det här bruket (vet inte om det är samma med alla) blir mycket hårdare när man värmt upp det till höga temperaturer - så även om det ser ut att hålla dåligt i början blir det oftast mycket bättre sen. 

Som "stefanandersson" skriver behöver man ju inte överdriva heller om det inte är en stor spricka. När det spruckit på ett ställe kan ju teglet röra sig där nästa gång istället för att det uppstår spänningar. Lagar man det "låser" man det ju på nytt - då spricker det lätt på nåt annat ställe eller så spricker det bredvid lagningen så sprickan blir större.

Sprickor orsakar faktiskt sällan så stora värmeförluster som man kan tro - isolering handlar ju mer om att stoppa strålningsvärmen vid dom här temperaturerna - det är inte alls att jämföra med att t ex isolera byggnader där t ex otäta fönster kan orsaka stora förluster pga konvektion. Jag har labbat med ventilationen på dom ugnar jag byggt och det gör sällan mer än några hundra watt mellan en helt tät ugn och en med ganska bra luftgenomströmning där man lätt kan tända eld på papper flera cm utanför ugnen där varmluften kommer ut, haha. Intagen kan dock va bra att rikta så inte kalluften som kommer in i ugnen samlas i botten.

Annons:
Byjowithlove
2014-05-09 00:40
#14

Okey! Tack! Ugnen kopplas förhoppningsvis in nästa vecka. Kommer på plats imorgon. Får se på sprickorna då. Har haft den inne hos en svetsare som lagat en rostskada i överkant, och kortat av benstativet och satt hjul på det. De råkade tyvärr slå av en bit sten på luckans tegel. Tror inte den påverkar isoleringen så mycket, men jag vill ha en fin ugn :) Blir det eldfasta bruket väldigt mörkt? Typ mörkgrått. För det blev det de murade vår kakelugn med. Tänker bara, fåfäng som jag är, att det skulle se fult ut med massa gråa lagningar på det vita teglet? Den är lite lagad sen innan. Dessa lagningar är vita, som teglet. Men de kanske har vitnat med tiden. Eller så är det en sådan där vattenglas/ kaolin blandning? Jag tänkte även spraymåla ugen med värmetålig (650 grader) svart färg. Den ser lite lappad ut nu med sin svetsning. Någon som har erfarenhet av måla ugn? Blir ugen varmare än 650 grader på ytplåten? Kanske ska testa att ta tempen på det först :) eller någon som vet?

She believed she could, so she did.

Ride84XL
2014-05-09 01:39
#15

Ok - tyvärr blir det här bruket brunt när det varit uppvärmt till 1200°C eller mer, så om teglet är vitt och det är noga med estetiken kanske det inte funkar.

Jag kan iallafall garantera att även om man skulle ha kass isolering kommer inte utsidan komma i närheten av 650°C. Om man skulle lyckas så glöder plåten. Så den färgen är det ju inga som helst problem att använda avseende på värmetåligheten iallafall.

Upp till toppen
Annons: