Annons:
Etikettövrigt
Läst 1061 ggr
Mia Sjösten
5/5/14, 2:54 PM

Ugnen startar inte...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snälla, hjälp! Så, den gamla ugnen är på plats men vill inte gå igång. Vi har lokaliserat felet till kontakten i locket där det inte går fram ström till en av sladdarna. Enligt Kilns & Furnacesm i England finns det ingen reservdel att få tag på. Skulle det gå att koppla förbi på något sätt och i så fall har ni något tips på vem jag kan anlita? Ugnen med automatik (Naber C 8) har stått i ett kallförråd ett antal år och nu börjar jag bli orolig att även automatiken har tagit skada. Ugnen är som ny invändigt, endast bränd 10-15 gånger…så får jag bara igång den så blir jag världens lyckligaste…

Annons:
Mia Sjösten
5/5/14, 2:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild på kontakten med…

lasilauri
5/5/14, 3:20 PM
#2

Det krävs i EU att däe finns en säkerhetskontakt som avkopplar stömmen om man öppnar ugnen. Jag gissar att kontakten i bilden bryter strömmen direkt, dvs. 240 V ström går genom kontakten.

I min ugn är en rele och bara en svagström om 5V går genom kontakten.

Det kräver en electriker för att byta en motsvarande kontakt.

http://lauri.lsd.dk/lasi/

[rolnor]
5/5/14, 8:17 PM
#3

Är inte svårt att kortsluta kontakten, MEN så får man nog´inte göra av säkerhetskäl, elementen i ugnen kommer då att kunna vara strömförande om locket är öppet. Jag skulle inte bry mej om det men det bästa är om ni kan greja kontakten. Räcker det inte med att göra rent ytorna inuti kontakten eller är det något som saknas? En fin ugn och en jättebra automatik (Naber?) kommer att lösa sej!

Upp till toppen
Annons: