Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 3463 ggr
Eva Danielsson-Lind
2014-05-11 10:44

Glaseringsfel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp! När jag öppnade ugnen så några av föremålen ut såhär. Leran är Fylelera utan chamotte och Glasyren är Cebex havsblå 5552. Vad är felet.? Ev låg ugnen uppe i topptemperatur för länge Orton nr 8 hade doppat toppen rejält. Eller är det något annat fel?

D-Lind

Annons:
abbis
2014-05-11 11:46
#1

Har du bränt förut med bra resultat?

Fyleleran kan vara ojämn.Jag slutade använda den just därför.Man bör skröja den med lång utjämning .Jag har hittat mycket i leran som i glasyrbränning förgasas och ger ihåligheter som t.ex skiffer.

Det ser ut som den kokat och det gör den där det finns för mycket mangan bl.a..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

j-aan
2014-05-11 12:08
#2

Det är som Abbis säger. Skröja till 1000 grader med lång utjämning så att allt organiskt material i leran brinner bort så slipper du sådana gaser vid glasyrbränningen. Det är värt besväret för den naturleran är ju trevlig att jobba och som bränd vacker.

Kissinger
2014-05-11 12:23
#3

Å andra sidan har jag fått liknande resultat på vanlig vit drejlera med Cebex havsblå glasyr. Flera gånger.

Eva Danielsson-Lind
2014-05-11 12:55
#4

Tack för de snabba svaren! Blir så frustrerad när det inte blir bra och jag inte vet varför. Ska prova att skröjbränna till 1000 med utjämning istället för 960 o utan utgämning som jag gjort innan. Tack alla!

D-Lind

Eva Danielsson-Lind
2014-05-11 14:36
#5

Glömde svara abbis - nej jag har inte brännt Fyle leran med just den glasyren. Jag har även fått lite kratrar på annan glasyr (Vanadit - Lars Tärn) kan nog också bero på för dålig skröjbränning men kratrar ffa där glasyren var lite tjock.

D-Lind

Claymore
2014-05-11 15:51
#6

Om kägla 8 låg ner ordentligt har du förmodligen bränt till kägla 9 eller ännu mer, d.v.s ett värmearbete motsvarande 1280 eller mer. En koll på de två glasyrer du nämner säger att båda har max 1260. Du har alltså överbränt glasyrerna minst 20 grader. I mina ögon ser det ut som en vanligt överbränd glasyr, ev. förvärrat av fylelerans gaser. Jag skulle skröjat fylen högre o längre men också tagit ner topptempen 20-30 gr på automatiken. Sikta på kägla 7 som max men förmodligen är 6 lagom på ca 1240.

Annons:
annslycka
2014-05-11 20:04
#7

Får man lägga till en följd fråga? Samma sak har hänt mig men med annan lera. Kan man inte bränna om, jag menar köra den en gång till i ugnen?

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

Keraleij
2014-05-11 21:24
#8

Min erfarenhet är att många glasyrer ser annorlunda ut på fylelera, mörkare, porigare. Jag skröjar till 950 grader m 30min utjämning. Provade högre temp, men tyckte att godset sög dåligt och försvårade glaseringen.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Claymore
2014-05-11 23:55
#9

#7 En överbränd glasyr kan man inte bränna baklänges. Ibland kan det gå att rädda upp lite genom att t.ex. slipa ner de vassa kratrarna och sen lägga på ett tunt lager glasyr och bränna om, men resultatet blir aldrig detsamma som om den bränts rätt från början. Och självfallet måste man ju då sänka tempen så det inte blir två överbränningar efter varandra.

annslycka
2014-05-12 07:41
#10

Tack Claymore.

Ska pröva att slipa ner kanterna och lägga på ny glasyr.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

Upp till toppen
Annons: