Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2216 ggr
Saltvik
2014-05-11 20:02

Glasyrproblem

Har en glasyr som heter Bc13 en lergodsglasyr men som flera använder på stengods och det går bra för dem! Jag har nu provat allt sist blev den kanon fin men… Den slutar aldrig att knäppa och när man häller vatten i den så krackulerar den ser man. Jag brände då i 1140 grader med värmen raka vägen upp och effekt 50%. Kan det vara att ugnen inte sto och stampade som gjorde skadan?

Idag provar jag att bränna 1200 grader 80%effekt och 600 i långsam effekt, stampning? Vad tror ni. Har någon annan något tips hur man skall bränna den här glasyren? 

Har pratat med Seemann  och deras råd fungerar inte.

Annons:
Claymore
2014-05-11 23:58
#1

Vilken lera lägger du den på ? Vad rådde Seeman dig ?

stefanandersson
2014-05-12 06:36
#2

Troligast är att detta beror på leran, använder du samma som kollegorna du nämner? Om din har chamotte i sig kan det göra hela skillnaden.

Längre utjämningar och högre temp brukar förvärra det här fram tills leran sintrar bättre men med en lergodsglasyr kan ju en rad andra defekter dyka upp innan den temperaturen.

Mitt andra förslag är att glasyren har dålig vidhäftning från början. Om du bränner snabbt kan det hjälpa att bara sänka tempot på ugnen och bränna långsammare.

Hoppas det löser sig!

Saltvik
2014-05-12 17:07
#3

Seemanns tips var att bränna 1200 och minska utjämningen till 10 min. Leran som jag använt är 254 med chamott som andra lyckats med. Det där med vidhäftningen stämmer nog väldigt bra för där man har beskickat blir det lätt prickigt. Testar nu att bränna långsamt. Tack för bra svar.

Claymore
2014-05-12 22:38
#4

Att en glasyr krackelerar beror framförallt på passform. Lite förenklat kan man säga att om leran inte sintrar är den "stor" medan glasyren blir "liten" när den smält ut. Helst vill man att leran ska bli lagom och glasyren lagom, då passar de bra ihop. Beroende på hur högt du bränner och på vilken lera din glasyr ligger blir alltså passformen olika bra. På 1140 hade inte din lera sintrat men det gör den kanske på 1200 så passformen blir bättre. Om du hade haft en annan lera på 1140 som passade glasyren bättre hade den säkert inte krackelerat då. Prickigheten du nämner beror på att chamotten i leran är bränd högre än skröjtemp och då suger mindre medan leran runtom kornen sörplar åt sig mer glasyr. Kornen kommer mer ut på ytan där det är beskickat och därför syns effekten mest där. På sätt och vis har ju det med vidhäftning att göra men jag har svårt att tro att prickigheten skulle leda till krackelerande glasyr, snarare skulle det kunna ge nålstick, som små prickar utan glasyryta på.

Saltvik
2014-05-22 21:34
#5

Måste bara berätta att det fungerade att bränna om godset. Det knäpper inte längre och krackelerar inte längre när man fyller i vatten. Fixade till prickarna med att pensla på vit porslins färg. Klockrent. Ibland kan man ha tur.

Upp till toppen
Annons: