Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1917 ggr
[rolnor]
2014-05-18 11:22

Mortel, reducerad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har bränt en mortel i min nya ugn, reducerad med kommersiell oxblod. En spricka i pistillen men i övrigt perfekt! Blir en 60-års present. Jag har även provat att råglasera och bränna och det funkar bra, hade en torkperiod vid 90 grader i fyra timmar i början av programmet. Kan jag ta 500:- för en sån här?

Annons:
[rolnor]
2014-05-18 11:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En vriden bild;

[Ante333]
2014-05-18 11:31
#2

Inte spricka i till en sextioårig present gör en ny istället

nickiee
2014-05-18 11:31
#3

snygg

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[strutter]
2014-05-18 11:37
#4

Jättefin mortel! Men jag skulle inte ge bort den med en spricka i.

Priset? Njaaa, jag är så snål, så jag hade nog inte lagt 500 på en mortel. Men det där är svårt att säga. "Rätt" person tycker säkert att priset är OK.

[Ante333]
2014-05-18 11:52
#5

Fick dreja 3st innan jag fick en bra till kunden som ville ha en rejäl mortel viktigt vad man lämnar ifrån sig 600 tog jag bara för den

[rolnor]
2014-05-18 13:03
#6

Ni är hårda! Presenten är ju från mej personligen, inte nån som betalar för den. En liten spricka tycker jag inte är nån katastrof, det är ju mest kosmetiskt? Har kollat priser på nätet och jag hittar ingen handgjord mortel, annars vill dom ha 250-600:-

Annons:
LenaR
2014-05-18 15:49
#7

500:- är väl inget överpris. Jag tycker det låter rimligt. En handdrejad mortel med så vacker glasyr köper man ju inte bara för att mala kryddor, utan för att man vill ha skönhet i hemmet.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
2014-05-18 18:44
#8

Bra! Hon fick den idag och verkade glad. Dom jag sett är som regel små, denna är ganska rejäl. Man får ju betänka att den är handgjord, eller hur? Dom på nätet är ju dussinvaror som en maskin spottat fram.. Det här med sprickor får ni gärna lämna tips på hur jag ska komma undan, kanske dreja i chamotterad lera, sen lägga porslins-engobe på??

Bo§e
2014-05-18 19:10
#9

Hej, Att dreja en mortelpistill är ganska olikt drejning av kärl. Först och främst är ju pistillen massiv, med allt vad det innebär i form av spänningsalstrande… Dessutom: Väggarna i ett kärl blir bearbetade "från båda hållen", medan pistillen enbart blir formad "utifrån"… Vid sådan drejning blir inte leran arbetad på samma sätt… Det ställer därför högre krav på välbearbetad, homogen lera, utan inbyggda bristningar. Och: Redan vid centreringen får man vara vaksam, så att man inte jobbar in någon "vattenficka" i mitten av klösen. Samma sak vid uppdragningen, då det är lätt gjort att "rulla" leran inåt, och därmed dölja (och skapa) någon bristning. Om man under uppdragningen (eller snarare "upp-pressningen") ser till att hålla toppen "konvex", så att där garanterat inte "rullas in" svagheter, fungerar det. Det kan hjälpa att "mot-pressa" toppen litet med en tumme eller del av handen under hela upp-pressningen, för att undvika att leran "öppnas" här… Blev detta begripligt..? :-) När jag drejade "Höganäs-pistiller", blev det en del kassaktion i början pga slarv med det jag nämnt ovan, men det redde ut sig när man började förstå sambanden… Gudskelov befinner man sig i en livslång "learning curve"… :-)

KeramikeniSkredsvik
2014-05-18 21:47
#10

Tur att jag inte har vetat att det var så svårt att dreja pistillerna … nu kommer jag väl inte att kunna göra en enda till …

[rolnor]
2014-05-18 21:52
#11

#10 Gör du något speciellt när du drejar pistill? Jag tycker att jag är noggrann men det kanske finns nåt trick typ det som #9 beskriver?

abbis
2014-05-18 22:48
#12

Har inte haft problem med detta , Är det olika på olika leror?

Tycker 500:- är ett bra pris Rolnor..Vackra saker måste få kosta och tittar man på andra mortlar i andra material så kostar dom en slant och som sagt masstillverkade..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

KeramikeniSkredsvik
2014-05-18 23:14
#13

Nej, jag tror inte att jag gör nåt speciellt i drejningen, MEN jag låter torka oerhört långsamt.

Annons:
annslycka
2014-05-19 22:08
#14

Vilken fin mortel. Härlig form Jag är väldigt förtjust i den röda glasyren.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

[rolnor]
2014-05-20 08:40
#15

Tack, kul att du gillar den. Är ju himla bra om det går att råglasera så sparar jag tid och elpengar!

Upp till toppen
Annons: