Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 3473 ggr
RudeGirlPottery
2014-05-22 21:38

Hängande element

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett element som hänger lite väl mycket på ett ställe. Ja, jag vet att jag borde ha varit framme med märlorna lite tidigare men det är lätt att vara efterklok. Nåväl, nu hänger det så pass att det inte bara nuddar, utan även har bränts ihop med slingan på våningen under. Hur troligt är det att det är just det som är orsaken till att säkringarna går vid ca 250 grader? Elementen är ganska nya, bytte i november och jag har bränt 58 gånger med dem. (Att det hänger redan på ett ställe var att jag inte riktigt fick till det perfekt i en övergång mellan två varv. Nästa gång ska jag märla ordentligt från början.)

Annons:
[rolnor]
2014-05-23 18:23
#1

Jo, när det blir en slinga som går ihop med en annan så tar strömmen kortaste vägen och motståndet minskar, vilket leder till att strömstyrkan och antalet watt i ugnen ökar, därav att säkringen går. Det här måste du åtgärda, försök med en tång och en gasolbrännare (tvåmans/kvinnas jobb) att bända tillbaka slingan i sitt spår, annars så måste du byta en del av elementet, har du bara bränt 58 ggr så borde du inte vara tvungen att byta alltihop men det blir en del meck att få ihop gamla element och nya. Lycka till!

RudeGirlPottery
2014-05-23 19:49
#2

#1 Stort tack för utförligt och uppmuntrande svar! Idag värmde jag slingan, bände upp den, dock ej ändå upp i sitt gamla spår, och märlade fast den på behörigt avstånd från övriga slingor. Allt höll så vitt jag vet och nu ska jag packa den och köra. Håll tummarna!

[rolnor]
2014-05-23 20:33
#3

Går säkert bra!

Ride84XL
2014-05-26 03:02
#4

Det var inte dåligt vad det hängde, haha. Men det var tur säkringen löste, för annars skulle tråden nog brunnit av när ugnen kommer upp i temp. Förutom (som "rolnor" skriver) att ugnens effekt ökar p g a strömmens kortare väg, så ökar även ytbelastningen på tråden - och den ökar t o m kvadratiskt med strömmen genom tråden. Så det räcker med att en rätt liten del av tråden blir "förbikopplad" innan ytbelastningen blir så hög att tråden smälter när ugnen kommit upp i 1200+.

Att du ändå "hinner" till 250°C innan säkringen löser ut beror på att den klarar lite överbelastning - men bara under en begränsad tid.

Kissinger
2014-07-16 12:04
#5

Nu har jag också en elementslinga som har pluppat ut ur spåret och hänger ned. Har tvingat tillbaka den så gott som nästan helt och hållet. Är det viktigt att man får tillbaka precis allt? Dessa märlor ni pratar om, tillverkar ni dom själva? Av  kanthaltråd? Vilken dimension ska det vara på tråden, det måste väl vara av samma dimension som slingan?  Var exakt sätter man märlan? Ska den in i själva spåret? Hamrar man in den?

Typiskt att sånt här ska ske när vartenda leverantör och reparatör har semester!

Tacksam för svar. Hälsningar en ivrig amatör.

LenaR
2014-07-16 21:02
#6

Märlan måste inte ha samma diameter som slingorna, men den måste vara gjord av kanthal. Hamra in där den hjälper slingan mest!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Kissinger
2014-07-16 21:36
#7

Tack så mycket för svar.

manys
2015-10-26 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hej! Vi köpte en begagnad ugn för ett tag sedan och där finns några slingor som hoppat ur sitt spår och hänger något. Vi har inte vågat bränna något i ugnen ännu. Bör detta åtgärdas eller kan vi bränna på? Vad anser ni som har erfarenhet av detta?  Tacksam för svar!

Record
2015-10-26 23:31
#9

Det finns en bra teckning och anvisning här på saiten gjord av Bosse Cebex, hinner inte söka då ljuset i rummet slocknar snart. 😃

[rolnor]
2015-10-29 22:34
#10

Det blir värre om ni väntar med åtgärd, redan nu kan det vara bökigt komma åt och värma med gasol och peta in elementen. Hoppas den här typen av ugnar helt försvinner och ersätts med såna där elementen är upphängda på steatitrör, det är mycket bättre. Hoppas ni får till det, alternativt så måste ni byta elementen, går att linda själv om man är händig så sparar man pengar.

IndieAnna
2015-10-30 09:27
#11

Kolla i mina tidigare inlägg om elementen. Där har som sagt Bosse från Cebex ritat en bra bild och det finns även beskrivningar hur man gör med gasolbrännare och tång för att få tillbaka elementen. Jag lyckades tack vare alla kloka råd här, som nybörjare på ugnar, att fixa massa element som rasat ner pga misstag av mej när jag brände ugnen första gången o råkade sätta upp den på maxtemp flera gånger om….

Kissinger
2015-11-28 16:25
#12

Och nu vill jag bara varna för att märlor att fästa elementen måste vara av en särskild kanthaltråd. Det räcker inte med att gå till elmaterielaffären och fråga efter kanthaltråd. Det gjorde jag. Fick fel som jag använde och vips så blev både ugnssten och element uppbrända. Så vi fick skicka efter ugnsreparatören och vips så hade vi en räkning på 4.000 kronor. Det är så viktigt när man ger råd att informera rätt och fullständigt. Det blev dyra lärpengar.

Ulla
2015-11-28 16:38
#13

Vilken otur! Det låter som ett misstag man skulle kunna göra. Tack för varningen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
[rolnor]
2015-11-28 18:00
#14

Frågan är om det verklugen var kanthaltråd du fick från elaffären kissinger, finns förstås olika kvaliteer, ska vara A1 tror jag?

Upp till toppen
Annons: