Annons:
Etikettvideo
Läst 1264 ggr
annadrejar
5/27/14, 6:59 AM

lera på elementen i ugnen

Hej. Är det farligt för elementen i ugnen att brännas då det är lera på dem? Såg inte att jag skvätt lite Ler vatten på en liten del av en elementfjäder. Är nu orolig att jag förstört ugnen. Tacksam för svar

Annons:
Ride84XL
5/28/14, 8:38 AM
#1

Det är väl lungt om det bara är lervatten som skvätt - det vor ju värre om lera hamnat på elementet under själva bränningen (t ex nån överbränd pryl som "säckar ihop"). Men det kan ju va bra att torka bort så leran inte riskerar smälta och fastna på tråden när ugnen kommer upp i temp sen - för då kan ju ställa till det om man har otur (t ex genom lokal överhettning som kan få tråden att brinna av - det kan försämra trådens värmeavgivning)

Ride84XL
5/28/14, 8:48 AM
#2

Ok - läste fel. Den var ju redan körd - men om det inte är mycket lera så är det nog inget att oroa sig för. Själva ugnen tar inte skada. Har man riktig otur får man byta elementet - men det lär mest troligt lär det inte va något problem alls. Jag hade ett element som brann pga lokal överhettning, men då var det en rätt stor klump eldfast bruk som tråden gick igenom.

LenaR
5/29/14, 3:09 PM
#3

Det borde väl gå att tvätta bort även om leran blivit keramik?

Som Ride säger, absolut ingen fara för ugnen, utan bara möjligtvis för slingan. Hur ser det ut nu efter bränning?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

annadrejar
5/30/14, 8:00 AM
#4

Tack för svar. Det ser bra ut. Temperaturen verkar inte vara ändrad. Delar ugnen med andra och det värsta är ifall man skulle förstöra för dem. Ska hålla koll på elementen. /Anna

Upp till toppen
Annons: