Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 4289 ggr
AnnaCecilia65
2014-05-28 21:22

Matt/blank glasyr

Har testat en ljusblå glasyr ur Stephen Murfitts glasyrbok, men blev lite förvånad över resultatet. Enligt receptet ska den bli sidenmatt vid bränning till 1280, men när jag bränner den till ca 1250 blir den blank. Borde den inte bli mattare vid 1250 än vid 1280?

Annons:
[rolnor]
2014-05-29 13:22
#1

Jag tycker som du, men det är lite grovt att bara ange temperatur, du skulle behöva bränna med käglor för att avgöra värmearbetet, du kanske bränner långsamt och då kan värmearbetet bli större vid 1250 än om man bränner snabbt vid 1280.

LenaR
2014-05-29 15:19
#2

En överbränd glasyr kan faktiskt bli mattare. Det finns flera ämnen som gör en glasyr matt; aluminium, krita, magnesium… Så hur ser receptet ut? Det kanske finns en förklaring där.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

AnnaCecilia65
2014-05-30 08:40
#3

Jag brände till kägla 7, med en ökning på 60º/h de sista 2 timmarna och ingen utjämning, vilket bör motsvara ungefär 1250º. I receptet står det att den ska brännas till 1280 utan utjämning. En av ingredienserna är boraxfritta och där finns det ju några olika sorter… Så här ser receptet ut: Natriumfältspat, 45 Kvarts, 17 Boraxfritta, 15 Krita, 13 Kaolin, 5 Tennoxid, 5 + Kopparkarbonat, 0, 5

[rolnor]
2014-05-30 11:31
#4

Så det är en oxblodsglasyr? Brände du reducerande?

AnnaCecilia65
2014-05-30 13:25
#5

Nä, det står inget om att det skulle vara en oxblodsglasyr, men jag vet inte riktigt vad som definierar en sådan. Enligt boken ska den brännas oxiderande. Det finns en annan turkos glasyr (oxiderande) på samma sida i boken som blir röd om den bränns reducerad, men den innehåller alkalifritta istället för boraxfritta.

LenaR
2014-05-30 19:22
#6

Det måste vara kritan som gör glasyren matt. Och då är det så att ju långsammare avsvalning desto effektivare mattar kalcium en glasyr. Vet du om avsvalningen gått olika snabbt?

Förresten, har du blandat ny glasyr mellan varven, eller lagt glasyren olika tjockt i de olika bränningarna? Det kan påverka blankheten.

Jag måste säga att receptet är väldigt snarlikt en turkosgrön blank glasyr vi har i verkstan. Blev din glasyr blå?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
[rolnor]
2014-05-30 20:17
#7

Ja, det är kanske lite mycket tennoxid i den för att vara en "normal" oxblod, borde funka fint som turkos, har själv en sån tillblandad. Jag tycker inte att det finns skäl att den skulle bli matt vid högre temp, det är ju en vanlig fältspatsglasyr, men jag är ingen expert på området matt/blank.

AnnaCecilia65
2014-05-30 21:51
#8

Jag har inte bränt den i 1280, utan testade att bränna till kägla 7 direkt. I boken står den beskriven som jämn, sidenmatt ljusturkos och så ser den också ut på bilden. I min bränning till kägla 7 blir den högblank ljust ljusblå/turkos. Där jag lagt på den lite tjockare är den också blank men ojämn/porig. Jag blev bara så förbryllad över att den blev så blank - hade förväntat mig att den skulle bli mattare eller att den inte skulle ha smält ut ordentligt. Jag får försöka testa att räkna om receptet för att ändra smältpunkten och ev öka halten kaolin? Eller vad tror ni?

AnnaCecilia65
2014-05-30 21:55
#9

Jag har inte automatik för att kunna styra avkylningen och tror inte man använt det i provet i boken. De har varit väldigt tydliga i sina recept med att skriva ut temperatur och ev utjämning/avkylning.

LenaR
2014-05-31 17:34
#10

Oj, AnnaCecilia jag läste helt galet, trodde du hade fått glasyren matt i högre temperatur. 😛

Jag vet inte varför glasyrer kan se så olika ut när man blandat och bränt recept ur böcker, men det stämmer nästan aldrig med vare sig bild eller beskrivning tycker jag.

Jag har också sett flera gånger att samma glasyr, bränd till samma kägla i två olika ugnar, ser helt olika ut. Det måste bero på hur snabbt ugnen går upp i temperatur och svalnar? Och det beror ju inte bara på hur man ställer in programmet, utan hur stor ugnen är och hur den är byggd.

I alla fall tror jag du är helt rätt ute med att öka mängden kaolin och ev. minska mängden kvarts. Visa gärna bilder! 🙂


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Ante333]
2014-05-31 20:14
#11

För mig ser jag en blank glasyr när jag ser receptet men boraxfritt ? det finns 10000 tals varianter på borax frittor av olika fabrikat och tillverkare med olika egenskaper med vitt skilda smältpunkter ganska amatörmässigt att bara skriva boraxfritta utan att ange vilken typ det är. köp en bok med någon som anger segerformler istället eller har på sista sidan analyser på vilka fältspater och frittor som angetts i boken.. det finns mycket skönlitteratur so förvirrar en bort från det sakliga.. bilder på fina glasyrer etc.etc.

[Ante333]
2014-05-31 20:26
#12

Vill du ha en siden matt vad du nu ser framför dig gör lite prover och offra några provbränningar. ta fram något som e ditt eget. jag lovar dig det känns mycket bättre än att ha förhoppningar över något recept man hittar i böcker.

AnnaCecilia65
2014-05-31 20:40
#13

Jag kan inte så mycket om glasyrkemi så jag brukar testa lite olika recept som jag hittar. Hittar man något som blir ganska nära det man vill ha så tänker jag att man kan försöka att justera receptet för att få det mer som man vill ha det.

Men det är sant Ante333, att man får offra några provbränningar så att man kan få fram nåt eget.

Annons:
[Ante333]
2014-05-31 21:15
#14

20 år e inte illa kör hårt de e bara å ändra i  siffrorna  framför receptet de e juh skitenkelt

[Ante333]
2014-05-31 21:24
#15

Jag hjälper dig gärna om du mejlar jag brukar ha en jäkla tur när det gäller….

LenaR
2014-06-06 00:13
#16

#3 Sitter här med min receptbok och ser att det är exakt samma recept som vi använder! Vår måste komma från Murfitt den också.

Jag minns inte på rak arm vilken boraxfritta vi har använt till den, mer än att den kommer från Cebex. Jag tror det är den som hette M623 förut. Hur som helst så blir det alltså en blank turkosgrön glasyr i vår ugn. Skulle vara intressant att ha analyser på frittorna eftersom våra glasyrer ser så olika ut!

#4 Jag har testat den i reduktion, och det blev en fin oxblod!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

AnnaCecilia65
2014-06-09 08:15
#17

Vilken temperatur/kägla bränner ni den i LenaR? Den boraxfritta jag har använt är köpt från Keramik-kraft i Tyskland. Jag ska ta ett kort på ett glasyrprov så att du kan se hur den blir hos mig - blank och blekt ljusturkos.

LenaR
2014-06-09 14:38
#18

Kägla 8 bränner vi till. Kan se om jag lyckas fota vår så får du se den. :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

AnnaCecilia65
2014-06-09 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här är mitt test, bränt till kägla 7.

LenaR
2014-06-10 23:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Din glasyr är mycket blåare än vår, och den ser mattare ut också. Jag skulle prova att matta ner den.

Bifogar en bild på vår turkosgröna, på vit- och gulbrännande skärv. Den blir lite blåare på järnhaltig skärv, men den är ändå grönare än ditt prov. Och blankare!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
AnnaCecilia65
2014-06-11 11:47
#21

Det syns nog bara inte på min bild, men den är väldigt blank. Däremot inte alls åt det gröna hållet, men blir inte heller starkare i färgen där den ligger tjockare, som ett blir. Mitt prov är dubbeldoppat upptill, men det blir ändå samma färg, bara tjockare och lite porig. Det verkar som om den är lite mer täckande än er.

Upp till toppen
Annons: