Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2536 ggr
abbis
6/2/14, 1:30 PM

Vad tar ni betalt..

För att hyra in någon i er verkstad permanent.Kontraktsbundet i så fall.

Bränner ni åt dom då? eller sköter dom ugnen själva..I så fall har dom försäkringar som täcker skador ?

Har fått förfrågningar men det handlar väl om att det inte kolliderar med ens eget kan jag tänka..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Ride84XL
6/2/14, 6:33 PM
#1

Fattar inte det här ständiga tjatet om lokaler. Om man bara är lite försiktig kan man ju köra hemma (ok, jag är inte bästa exemplet efter förra sommaren - men jag lekte och brände "lite vad som helst". Det lär va svårt att få nån betydande rökutveckling med bara keramik i ugnen).

Många har ju redan 3-fas till spisen där man kan mata ugnar upp till 11 kW - om man inte vet hur man ska dra får man väl ta hjälp av elektriker för att tillverka en sladdadapter samt kolla att man har nolla i spisuttaget och dra fram om det skulle behövas (det lönar sig snabbt jämfört med att hyra lokal). Sen är det ju bara skydda golvet mot "slabb", eventuellt värmeskydda väggen bakom ugnen och in med lite grejer man behöver (t ex drejskiva). Sen kan man ju såga till en spånskiva som är lagom stor för att täcka ett fönster - i den gör man ett hål där man sätter in en fläkt (eller drar en ventilationsslang från, så man sen kan ha fläkten på nåt annat ställe) - för gaser, damm och även att det blir varmt i rummet av ugnen, är ju ett problem vad jag förstått. Kanske lite svårt i en etta där man har kök och vardagsrum i samma - men i en 2:a eller större är det ju inga problem.

Nej - kände lite för att provocera vissa här, haha. Men jag har svårt att förstå mig på hur man kan betala så mycket i onödan, bara för att va "regelenlig" (om det hade varit en liten kostnad hade jag förstått det p g a den lilla risk man tar, men det är ju verkligen massor med pengar det kostar att kontinuerligt hyra lokaler och utrustning). Nu håller ju inte jag på med keramik i nån skala som skulle kräva verkstad - men om jag gjorde det skulle jag lätt löst det såhär. Man betalar ju (iallafall om man vill bo nån annanstans än typ i Norrland "ute på vischan") redan "ocker" för en lägenhet som man måste ha (om man inte har råd med villa som kostar ännu mer), så då vill man ju kunna använda den till nåt mer än att äta, sova, skita och sitta vid datorn i. Ljud är ju ett problem om man gör vissa saker (t ex att man kör maskiner, bygger och testar högtalare mm) - men inte heller det är ju ett problem med keramik (grannarna märker inget)

LenaR
6/2/14, 9:09 PM
#2

Våra hyresgäster har inte fått sätta ugnar, och får inte köpa lergodslera till verkstan. Annars är det ingen skillnad.

I hyreskontraktet står att skador ska ersättas. Men om hyresgäster behöver egna försäkringar har jag aldrig kollat upp. 

Tänker du ha någon prövotid, abbis? Jag tycker det kan vara lagom att prova en månad eller så, utan automatisk förlängning. Så man ser hur man kommer överens! Det är inte alltid lätt att dela en verkstad utan möjlighet till stängda dörrar och avskilda utrymmen. 😉


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

abbis
6/2/14, 11:18 PM
#3

Ride..jag tror inte du riktigt förstår skillnaden på att ha maskiner för flera 100 tusen man är rädd om och även skillnaden på att jobba i en välutrustad verkstad mot att sitta hemma i köket..

Tack Lena.. bra tips om prövotid..och man kan kräva att få sköta bränningar

Men va tar du betalt?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
6/3/14, 10:05 AM
#4

Ride, vill,am köra lite hobbykeramik hemma så kan man köpa en billig liiten toppmatad ugn och ansluta, men vill man jobba mer seriöst krävs stora ytor och en större ugn,, det blir en helt annan grej.

Ride84XL
6/3/14, 2:03 PM
#5

#3 

Flera hundra tusen?! Blir det så mycket - men det är klart att ska man ha flera maskiner i prisklassen 10-40 kkr och sen köpa en stor fabrikstillverkad ugn (vilket förmodligen är det dyraste) blir det ju snabbt en del. 

Bygga ugnen är ju annars nåt jag tycker borde va halva nöjet. Inte bara att det blir långt billigare - man kan ju få en mycket bättre ugn som man kan välja precis hur man vill ha den. Innermått som passar ens behov bra (för effektivt utnyttjade av volymen) och framförallt effekt/innerarea-förhållandet kan varieras mellan allt från en sån där typisk "trött" fabrikstillverkad keramikugn med många timmars uppvärmningstid (men med maximal volym i förhållande till effekten) och en liten snabb ugn, som min

Men - det kräver ju kunskap och tar tid i anspråk att bygga ugn. Så jag får väl acceptera att dom flesta keramiker vill köpa en färdig.

#4

Jo det blir ju helt annat förstås när man kör seriöst - men dom som kör yrkesmässigt har ju oftast redan antingen egen verkstad (som du har) eller hyr permanent på nåt större ställe. Många av dom som frågar efter lokaler här tycker jag också har varit just dom som kör "på hobbynivå" - men en del kanske planerar att jobba mer seriöst senare ioförsig.

Det blir ju helt annat förstås om man kommer upp i såna enorma investeringskostnader - då kan det ju va mycket värt att hyra en redan välutrustad lokal och det tar ju lång tid innan man betalat det man ändå skulle betalat i investeringskostnader (sen har man ju normalt inte dom pengarna heller för att kunna köpa allt på en gång och då får man ju ta lån och grejer. Det är ju inte så skoj)

[rolnor]
6/3/14, 4:44 PM
#6

Jag har nog lagt ut runt 250 tusen på min verkstad,lokalen,inredning,ugn,drejskiva,ett ton lera, osv men det går att fixa en hobbyverkstad för betydligt mindre.jag hade tidigare verkstad i huset med en liten billig ugn. En sak du får betänka ride är att väldigt få har dina kunskaper och skulle det hända nåt med en hembygd ugn så gäller förmodligen inte hemförsäkringen…

Annons:
Ride84XL
6/3/14, 7:14 PM
#7

Jo - visste inte att ni lägger ner så mycket. Jag visste ju att det var dyra grejer - men så pass. Det blir ju ett annat perspektiv på det hela då. Ugnen blir ju en investering som är hög men på inget sätt löjlig då så att säga. Ett ton lera förresten - det var inte dåligt (måste ju va en hel pall då).

Jag själv har ju byggt min ugn mest som en leksak och en förutsättning för det överhuvud taget är att jag kunnat bygga den själv billigt - annars skulle det ju liksom aldrig motiverat kostnaden.

Kommer ihåg redan när jag var liten och gick i en skola där vi gjorde keramik i klassrummet - inte nåt snack om att man måste ha verkstad där heller direkt. Dom hade ingen egen ugn utan vi fick gå till en skola bredvid för att skröjbränna grejerna - sen tillbaka igen och glasera i klassrummet med vattenfärgspenslar och sen tillbaka för glasyrbränningen (man undrar ju förresten nu var det var i glasyrerna som fick stå torka öppet i klassrummet när vi hade lektion - man har ju hört här att ni använder dragskåp osv). I skolan med ugnen hade dom också mer övrig utrustning och vid nåt tillfälle fick vi testa dreja - det var ju kul. Minns att man var betydligt mer nöjd med resultatet än att "tumma ut" leran och peta med diverse plastverktyg, som vi vanligen gjorde - gick ju t ex att göra en rund och fin liten skål istället för att den blev alldeles "knagglig" och ojämn, som den brukade. 

Då frågade man ju om tempen i ugnen och har för mig att dom sa att det var runt 1000°C (det var lergods) - och så frågade man hur lång tid det tog att värma upp och fick till svar att det tog en hel dag. Min första tanke var ju - det var lång tid. Sen frågade man ju "kan ni inte öppna luckan när ugnen är varm - det vore så coolt att se allt glöda" - "nej - då spricker alla grejerna", haha. 

Vid nåt tillfälle gjorde vi också emaljerade metallbitar i slöjden - den ugnen kom upp i 1200 tror jag det var. Det tog också flera timmar (och den ugnen var ju även mindre än min) - men som vi alla vet så är det ju alltid sista biten som går långsammast och man behöver inte så varmt för att smälta emalj - räcker väl med en 800°C kanske och det klarade den att komma upp i på en lektion. Vid ett tillfälle slängde jag in en träbit när den kommit upp i en 700 iaf - det slog ut lågor ur ventilationshålet och sotrök på klassiskt vis (som när man reducerar vid keramikbränning) och ovanpå ugnen hade nån lagt en handske som då började brinna. Man fick sig ju en bra utskällning av slöjdläraren efter det 😃

Så nu i "modern tid" när jag (parallellt med att man byggt annat med el/elektronik) byggde mina första testungar (varav den första var bara en upp och nervänd blomkruka med kanthaltråd i, där jag lyckades får en liten julmugg i glas att börja "säcka ihop") har ju kriteriet varit först att komma upp i högre temp, men förra hösten när jag byggde min 3:e testugn och "spräckte 1200-gränsen" övergick det till att korta ner uppvärmningstiden istället (då det inte var så långt kvar till max vad som går med metalliska element ändå) - varje gång man "uppgraderar". Och den senaste kan man väl inte kalla "testugn" längre - blev ju riktigt lyckat med rören för elementen osv.

Sorry för att jag tar den här tråden OT - men nu vet ni ju lite hur jag tänkte också eftersom jag knappt sett hur en välutrustad verkstad ser ut men har ju skaffat mig lite erfarenhet av att bygga ugnar.

pyromanen
6/3/14, 7:39 PM
#8

Det smutsar ner rätt mycket när man håller på med lera ! Känner ett par stycken, proffskeramiker! Som av olika anledning haft verkstad i bostaden i flera år. I ett separat rum och daglig städning men änddå dammar det rätt mycket. Damm är inte bara en estetisk grej utan något man andas in också. Stendam i lungorna är i längden inte hälsosamt och ännu mindre hälsosamma är diverse glasyrmatrial. Så nej, att hålla på i hemmet är ingen höjdare! Och som Abbis beskriver att ha tillgång till utrustning istället för att köpa allt själv.

sisela
6/3/14, 7:49 PM
#9

Mera OT sorry. Det är väl inget fel i att låta experterna göra sin grej heller? Om man är expert på att designa och producera keramik men inte expert på att bygga ugn, varför skulle man då lägga jättemycket tid på att lära sig bygga en ugn om man hellre vill göra keramik. Det finns ju folk som är skitduktiga på ugnar. Samma med f ex fotografi och bokföring. Om man kan köpa sig fri från vissa moment så kan man ju lägga mer tid på det man verkligen är bra på samtidigt som man stödjer experter på andra områden.

LenaR
6/3/14, 8:58 PM
#10

Abbis, verkstadsplats hos oss kostar 1200:-/månad. I lokalen finns drejskivor och arbetsbord, lite allmänna verktyg. Hyresgäster får några helt egna hyllor, och de förpliktigar sig att sköta städning av ateljén. Förutom hyra tillkommer kostnad för bränningar och ev. material.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
6/3/14, 10:07 PM
#11

Jo, en "kostnad" till, deposition på en månadshyra. Den får man ju tillbaka om allt är i ordning. 🙂


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

abbis
6/4/14, 9:05 AM
#12

Tack Lena 🙂

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ride84XL
6/4/14, 11:40 AM
#13

#9

Det är ju sant - bara för man gillar keramik måste man ju inte gilla att bygga ugnar. Det var bara det att jag är ju lite motsatsen istället, då jag aldrig haft nån hobby som egentligen krävt en ugn - men byggt en bara för att jag tycker det är kul. 

När man sen kollat upp på skoj var det skulle kostat att köpa en färdigbyggd, blir man ju då smått chockad. Ser man sen till prestandan blir ju det hela än värre, då en stor del av nöjet dessutom skulle förstöras av långa väntetider och hög energiförbrukning.

Men för en keramikugn som används ändamålsenligt i en verkstad, är ju storlek (i förhållande till tillgänglig effekt) viktigare än prestanda och även fast energiförbrukningen blir hög för en uppvärmning, så blir den ju lägre för samma mängd gods jämfört med att köra en mindre ugn flera ggr. 

En sån verkstad som "rolnor" har skulle ju förresten ta drygt 17 år att "tjäna in" jämfört med att betala 1200/månad för att hyra. Så jag får nog erkänna att jag hade lite fel där från början vad gäller kostnader.

Annons:
usd
6/7/14, 2:06 AM
#14

Ett tillskott i kassan är alltid trevligt.

Men viktigast är att man trivs ihop i längden. Kör en provmånad och känn efter att personkemin fungerar. Bra för er bägge. Skulle vänta med längre kontrakt tills provtiden är avklarad. 1200:- är ett snällt pris. Jag skulle nog ta mer. Runt 2000 kr. Fler priserideer får du genom att kolla vad det kostar att vara med i olika kollektivverkstäder med flera fasta medlemmar. Finns flera i sthlm. Viktigast om ni skriver kontrakt är att vara tydlig. Kolla också vad din företagsförsäkring säger!

Skulle inte låta någon annan sätta mina ugnar.

Lycka till!

sisela
6/7/14, 12:11 PM
#15

Här i Köpenhamn ligger en verkstadsplats på mellan 800 och 2500 danska kr för det mesta. Det beror ju på vad som är inkluderat. Om det är en affärslokal i samband med verkstaden och på en "bra" gata blir det ju lite dyrare. Jag betalar 1280 dkk (exkl. el) utan butik och bra location. Vi är tre som delar men vi är alla likvärdigt utbildade och sätter ugnar etc.

Upp till toppen
Annons: