Annons:
Läst 2763 ggr
Stina A
2014-06-06 17:59

Stengods-frågor

Har suttit och drejat lite nu på försommaren och upptäckte att jag som hittills bara lekt med lergodslera nu suttit och drejat en hel del med Stengodslera CS950. Bränntemp 1000-1300.

Min lergodsugn är en gammal halvautomatisk NABER, maxtemp 1200.

Nu kommer alla frågor:
Kan man bränna stengods i en lergodsugn? (Syftar nu på lergodsdamm som kan ställa till det - har jag för mig..)Tror jag får upp ugnen i drygt 1000 grader.

Om det nu skulle gå kommer följdfrågorna:

Använder man stilts vid skröjbränning av stengods? Kan jag använda engober till stengods?

_Kan jag glasyrbränna stengodset i CERAMA 1013 glasyr?Används stilts vid glasyrbränning?
_

Tack på förhand för svar!

Annons:
usd
2014-06-07 03:32
#1

Åh CS950 är superfin!

Dra ur elen och dammsug ugnen försiktigt med borstmunnstycket så blir du av med dammet. Sätt dammsugarutblåset i en fönsteröppning så de finaste partiklarna inte kommer ut i lokalen.

Om ugnen är bränd med lergods i många herrans år kan det vara svårt att få bort allt damm. Om du har maximal otur kan lergodsdammet smälta i ugnen när du bränner till stengodstemperatur. Det beror på vilken lera det är i dammet.

Nej inga stilts eftersom du inte ska glasera bottnarna på godset, det blir tätt när du bränner till 1200 som din ugn ju klarar.

Ja du kan använda engober OM de tål högre temperatur. Fråga leverantören. Färgerna kan dock bli bli svagare. Vissa lergodsengober går INTE att bränna till lergodstemperatur! Det kan bubbla och ha sig.

SC950 har rek. brännintervall: 1000° - 1300 ° så du skulle kunna bränna den lågt som om det vore lergods.

Ceramas glasyr 1013 har bänningstemperatur 1020-1260°C så du kan välja om du ska köra i lergodstemp eller i stengodstemp. Kolla med Cerama vilka fler glasyr de tror passar.

Ceramas katalog finns här http://www.cerama.nu/katalog.pdf så kan du kolla själv och hitta telnummer till att ringa och fråga.

Lycka till!

abbis
2014-06-07 08:59
#2

nej nej nej nej  du kan inte bränna högre än din säkring tillåter och har du en lergods säkring är det max vad som står på den..

Skröjbränning för varken stengods el lergods  står aldrig på stilts..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Stina A
2014-06-07 09:27
#3

Tusen tack för svar!

Ska kolla hur mycket min säkring tål.

CS950 är verkligen en härlig lera! Kände mig så begåvad när jag satt där och drejade och tänkte: "nu har jag verkligen gjort framsteg"…;) - men det var ju leran som var så plastisk och härlig att leka med!
Hur fortsättningen blir vet jag inte i skrivande stund men jag har iaf fått en god träning och haft innerligt roligt!

Ride84XL
2014-06-07 09:42
#4

Vad är det för "säkring" förresten? - antar att det är nån form av högtemp termosäkring eller mekanisk typ "kiln sitter". Tänkte att en sån kunde ju va bra att bygga in i egna ugnen också, så man minskar risken för överhettning om t ex pyrometern skulle lägga av.

Säkringen ska väl annars logiskt klara den temp som ugnen är byggd för - eftersom den här ugnen är byggd för 1200, borde väl säkringen klara det också då.

Stina A
2014-06-07 09:55
#5

Skulle just in här och fråga abbis lite mer hur hon menade för jag tänkte precis som du Ride84XL att ugnen ju är tillverkad för 1200 grader och borde ha rätt säkring - eller tänker jag fel nu?

Säkringen är på 10 Amp.

[Ante333]
2014-06-07 11:13
#6

Varför köper man en lergodsugn? Är den mycket billigare än en stengodsugn? Abbis tänkte säkert på redig stengodstemperatur 1200 e ju ingen höjdare om man vill prova stengods….

Annons:
Stina A
2014-06-07 12:59
#7

Ante333, Bra fråga!
Jag är en oteknisk amatör (bygga själv går bort för det intresset saknas och därför finns inte heller något kunnande) och med en inte alltför lysande ekonomi tänker man dumbilligt och när jag hittade min begagnade, halvautomatiska NABER hos en pålitlig säljare så betalade jag 7500 och har varit nöjd med denna ugn.

Tror att det är inte helt ovanligt att man börjar med en lergodsugn i tron att det är så mycket billigare. - Iaf bland oss amatörer som blivit förhäxade av lera men är ack så amatörmässiga vad gäller ugnar.
Jag ångrar inte mitt köp men hade det varit idag skulle jag självklart köpt en stengodsugn!

Ride84XL
2014-06-07 13:02
#8

Jag vet inte så mycket hur det ser ut för färdiga ugnar då jag inte kollat vad lergodsugnar kostar - det vanligaste är ju stengodsugnar. Men jag som byggt ugnar själv skulle väl säga att det inte skiljer särskilt mycket i byggkostnad mellan att göra en ugn för "lergodstemp" och för "stengodstemp" - det handlar mer om att välja rätt material än dyra material till ugnens insida. Iallafall gäller det när man bygger insidan i keramisk fiber - tegel har jag sämre koll på värmetålighet vs pris. 

Det är ju normalt insidan och ca 50-75 mm ut som är relevant - längre ut kan man ju alltid använda billigare material då tempen är betydligt längre - ofta funkar vanlig stenull utmärkt som "ytterisolering" och därmed kan man få en bra isolerad ugn billigt (blir då ofta mer en fråga om hur stora yttermått vs innermått som blir praktiskt)

Däremot blir det betydligt dyrare om man ska bygga en ugn för temperaturer över 1300 - då minskar urvalet av material för insidan av ugnen och man kan inte längre använda metalltråds-element. Men 1300 räcker ju gott och väl för stengods.

Det man kan spara mest på genom att bygga för "lergodstemp" är nog elementen (då dessa utgör typ 1/3-1/6 av materialkostnaden vid nybygge och är sen den del av ugnen med kortast livslängd) - man kan ha lite lägre effekt och samtidigt tillåta högre ytlast på elementtråden. Därmed blir tråden tunnare och kortare (=billigare). Man kan också använda kanthaltråd av en sämre kvalitet. Men det är ändå en liten besparing, jämfört med hur mycket sämre prestanda ugnen får.

[Ante333]
2014-06-07 13:14
#9

Går att uppgradera din ugn. Nya element med högre effekt och nytt mätinstrument plus termoelement..

Stina A
2014-06-07 13:34
#10

Ante333, Tanken har börjat föresväva mej…… ;)

abbis
2014-06-07 17:13
#11

Det sitter en säkring i termoelementet som bara klarar om jag inte minns alldeles galet 1050 eller nått sånt på lergods..Den har jag haft av några ggr när jag hade ett antal ugnar på skolor att sköta..

Som ante säger det går att gradera upp den--

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Stina A
2014-06-07 17:52
#12

Aha abbis, det var den säkringen Du menade, då förstår jag.

Och så kommer det frågor igen då:
har ju tidigare bränt lergods med CERAMAS glasyr 1020 (-1260) och det har gått bra.
Så om jag skröjar runt 1000 (CS950) och glaserar runt 1020 borde det gå eller hur?

Än en gång: Tack för tålmodiga svar!

abbis
2014-06-08 10:47
#13

Står det intervall 1020-1260 ska det funka att bränna i den lägsta tempen.🙂

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Stina A
2014-06-08 15:15
#14

Tack för att ni är så tålmodiga och generösa med råd och tips!

[rolnor]
2014-06-08 17:44
#15

Cs950 är en fin lera, lättdrejad.

[Ante333]
2014-06-08 18:31
#16

Lite synd att använda den till lergods tycker jag

Stina A
2014-06-09 12:03
#17

#15 En Härlig lera är det!

#16 Varför det?

Upp till toppen
Annons: