Annons:
Läst 2415 ggr
pyromanen
6/8/14, 9:09 PM

Do this at home

I bilen på väg hem från symposiet i Leksand satt Viki och jag o pratade om allt vi ska hem o testa som följd av all inspiration från helgen… Och kom på att det vore roligt med en tråd för just detta: vad har du gjort efter symposiet på grund av något du såg/hörde/fick tips om i Leksand?

Annons:
Eva-Karin
6/9/14, 11:06 AM
#1

Vilken rolig tråd. Ser fram emot inläggen!

usd
6/9/14, 11:34 PM
#2

JA! Med bilder så klart😃

Blev mycket inspirerad av den lilla damen som satt och och "funderade på livet" i en av glasmontrarna. Den snackade fint med de utsökta porslinsfigurerna i inspirationutställningen. Vad heter du (här på  i fokus) som hade gjort damen och utställningen?

MaudSkobyKrukmakeri
6/10/14, 9:11 AM
#3

Jag tror du tänker på "Bir" Birgitta Nordström Viklund som också hade gjort Inspirationsutställningen.

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

usd
6/10/14, 12:38 PM
#4

Aha! Bir, tack Maud!

LenaR
6/12/14, 4:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Med inspiration från pyro och Ulla Corin svängde jag ihop en nuka idag. Jag bränner den oxiderande nu, får prova reduktion senare.

Receptet delade Ulla med sig av:
50 aska
40 kvarts
60 fsp. (Jag valde natronfsp.)

Målade på glasyr på tre prover, porslin och gul- och rödbrännande.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
7/2/14, 6:09 PM
#6

Jag vet att fler än jag kom hem fulltankad med inspiration. Så här en månad senare borde det finnas resultat från symposiet i keramikverkstäder runt om landet. Vad har ni gjort? Bildbevis är trevligt men inget tvång!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
LenaR
7/3/14, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag gjorde en asketriangel genast jag kom hem. Ulla Corins och Lasse Östmans glasyrföredrag entuiasmerade mig, och pyromanens vackra nukakoppar! Det tog ett tag innan det blev bränt (oxidation) men här är min triangel. Översta hörnet är ren träaska, nedersta linjen innehåller 25% aska. Jag gjorde alltså inga prover utan aska. Det tänkta vänstra nedersta hörnet var 50/50 kvarts/gulockra. Det tänkta högra hörnet var natronfältspat.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
7/3/14, 2:23 PM
#8

Opps!! Bilden är upp och ner! Nedesta hörnet är alltså ren aska, vänstra är 75 natronfsp 25 aska, högra är 37,5 kvarts, 37,5 gulockra, 25 aska.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
7/3/14, 2:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

På Ullas trianglar tyckte jag proverna med mycket aska, lite fältspat och minst lera var vackrast. Men på min triangel tyckte jag bäst om fältspatshörnet.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
7/3/14, 2:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En sista bild - Ullas nukarecept blev jättejättefint på gulbrännande lera i oxidation. Jag har en ny favorit!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
7/3/14, 2:31 PM
#11

När jag klickar upp bilderna får jag dem rättvända, så jag bryr mig inte om att redigera på något sätt. Lite inkörningsproblem på nya iFokusversionen.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Keraleij
8/6/14, 7:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Har nu testat Lasse Östmans enkla sätt att korstesta sitt glasyrsortiment. Vet inte riktigt om jag fick fram något som var värt att fortsätta med här, men ska prova på vit lera också.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Ulla
8/8/14, 9:21 PM
#13

Kul att några visar vad de gjort. Jag tänker göra samma test som du kajsa_h, när det blir svalare ute. (Fläkten är trasig så jag kör med korsdrag i lokalen istället.) Jag har i alla fall gjort testplattor i olika leror. 

Har du testat på vit lera ännu?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Keraleij
8/9/14, 11:58 AM
#14

Nej, inte ännu Ulla. Tar det när höstlugnet åter lägrar sig över Österlen…

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Upp till toppen
Annons: