Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 860 ggr
LenaR
2014-06-14 19:07

Reducera carbon trap

Jag älskar carbon trap shino. (För den som inte vet vad det är för glasyr finns massor av läckra bilder när man googlar.) 

Vi har provat ett par gånger att få till det. Men jag är osäker på vad som gör att kolfångandet lyckas ibland och ibland inte.

Jag har läst mig till att torktiden av glasyr spelar roll, så de glaserade krukorna har fått torka länge.

Och jag har förstått att man måste börja reduktionen tidigt för att det ska lyckas, så det har vi gjort.

Men sen då, handlar det om hur hårt man reducerar? Går det att få carbon trap utan att reducera så det sotar? 

Hur stor roll spelar det om bränningen går snabbt eller långsamt? Vi byggde på ugnen lite mellan försöken, så nu går det snabbt och lätt att få upp den till topptemperatur. Kanske går det för fort?

Till vilken temperatur bör man reducera under avkylningen? För man måste väl reducera på avkylningen, eller går det att stänga till ugnen direkt efter topptemperatur utan att kolet brinner bort? 

Andra tips? :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
[rolnor]
2014-06-14 21:37
#1

Jag tror att du är inne på rätt spår, jag tror det ska vara sotande reduktion Innan glasyren smällt ut, men jag tror att det är mindre viktigt att reducera under avkylning, eftersom kolet i glasyren bör vara inkapslat och skyddat från luftens syre. Jag gjorde nån slags variant, jag hade en oxblod som krackelerade kraftigt och när jag brände om den med sotande reduktion så fastnade kol i krackeleringarna och det blev ett fint mönster.

Upp till toppen
Annons: