Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1822 ggr
[Solbacken1]
2014-06-20 14:40

Ugnshjälp behövs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej 

En av spiralerna i vår ugn har rasat ner, ej gått av. Går det att rädda situationen eller måste jag vänta tills det har kommit nya element?

Tacksam om någon har en ide nu, fastan det är midsommarafton.

Trevlig midsommar till er alla här.

Annons:
abbis
2014-06-20 16:36
#1

Det där såg svårt ut,..

hade det varit en öppen spiral hade du alltid kunnat värma den på plats.. Frågan är om det händer så mycket då den ligger isolerad som den gör..Bara att testa..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
2014-06-21 14:20
#2

Ja, det kanske går bra att bränna i alla fall, instämmer.

Kebnekaise
2014-06-22 10:31
#3

Tråden kommer förmodligen att gå av om du försöker värma den och sätta till rätta. Provbränn ändå. När du har satt i nya element så förankra rören bättre - böj upp trådbyglarna, så att inte rören kan krypa ur spåren.

[Solbacken1]
2014-06-22 16:27
#4

Tack för svaren. Jag gör ett försök och bränner, men skall köpa nya element. 

Vet någon hur många bränningar nya element klara (bl. skröj och glasyrbränning stengods)?

[rolnor]
2014-06-23 14:55
#5

Jag kan tänka mej att det beror mycket på hur högt du glasyrbränner, ligger man på 1300grader eller 1250 så är det nog stor skillnad, det är min gissning.

[Solbacken1]
2014-06-23 19:13
#6

Bränner glasyr med 1230 grader. Detta funkar bra på de glasyrer jag använder och så tänkte jag det är lite snällare mot elementen.

Annons:
Ride84XL
2014-06-24 00:01
#7

Ovanligt med element som ligger inne i rör på ugnar som går upp över 1200°C. Jag har inte sett det innan - på ugnar som är byggda för lägre temperaturer så är det dock vanligare. Det skulle nog inte funka vid "stengodstemperaturer" om man har hög effekt i förhållande till storleken på ugnen, men det är ju schysst att ha elementen skyddade. 

Problemet här är nog att när rören släppt så har tyngden av element + rör gjort att spiralen dragits ut och massa tråd dragits ur röret när tråden varit varm och mjuk - således är den ju inte helt lätt att få tillbaka rören utan att ha av tråden eller att spiralen trycks ihop ojämt (om man trycker tillbaka tråden in i röret) så den brinner av sen när man kommer upp i temp. Möjligtvis kan man värma med brännare och böja och sen låta "överskottstråd" hänga ner i en "ögla" i hörnet (den är ju ändå isolerad från övriga trådar då dom ligger inne i rören) och på så sätt rädda det.

Förresten så är det ju på gång att släppa högst upp också - passa på att sätta fast dom rören också, innan dom ramlar ur helt så tråden börjar dras ut där också.

skks
2014-06-29 04:16
#8

Min erfarenhet säger istället att glödtråden gärna går av där den tyngs av rören. Har du nytt på gång så är det ju bara att invänta och sedan försöka rädda situationen och behålla dom nya i reserv. (Om dom nuvarande fungerar bra i övrigt så att säga)

Visst kan det vara knepigt men i ditt fall tror jag inte det är så illa, får du bara upp rören så tror jag det kan klara sig bra. Värre ju högre upp det är så (som föregående talar påpekar) se till att spänna fast dom och gör till vana att kika till dom då och då.

Antal bränning beror på temp men självklart  även på hur lång tid man håller temp. I det stora hela blir det dock knepigt att försöka tänka på sådant, du lär märka att i slutändan håller dom så länge dom håller :-) allt annat blir bara onödig stress.

Går dom av för ofta kanske man kan titta på  element med annat motstånd eller snarare tråd utan rör.. men den femman kan du nog spara till en annan dag låter det som.

Upp till toppen
Annons: