Annons:
Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 1711 ggr
pyromanen
6/26/14, 8:12 AM

Tillfällig kakelsättning?

Har gjort kakel för några "bakom handfat ytor" och vill visa upp dessa i butik, helst lodrätt. Men vill ju inte att de ska sitta fast på riktigt eller att de ska vara smutsiga av bruk mm. Nån som vet hur jag kan göra?

Annons:
Susanne Sundström
6/26/14, 1:22 PM
#1

Hej,

Det finns bra dubbelhäftande tejp och dubbelhäftande folie som numera är bra vidhäftning och inte heller (för vissa sorter) ger märken efter borttagning, kanske kan det vara något?

Jag har bra erfarenhet av dessa sorter: http://www.tesa.se/craftsmen/dubbelhaftande_tejp

Men det finns säkert massor av andra fabrikat och modeller också! Googla..

Vi använder det till olika syften vid monteringar i utställningar och liknande, inte testat kakel men väl speglar och annat.
//Susanne

//Susanne Sundström

Tant Apelsin
6/26/14, 9:29 PM
#2

Det finns jättestarkt bardborreband man kan köpa på claes olhsson, eller om det var biltema… Dom håller verkligen mycket vikt kontra vanliga, dessa är grövre och plastiga, och på baksidan är det lim. Kanske behövs ngt bättre lim att för att fästa på kaklet, men sitter som attan på plast o blanka träytor. Vill än en gång poängtera att de har (nog) viktmässigt inga problem att hålla en kakelplatta 🙂

Praktiskt om du vill kunna flytta dom, eller kunden vill hålla o kika, eller möblera om ;)

pyromanen
6/27/14, 6:34 PM
#3

Tack för tipsen! 🙂

pyromanen
7/3/14, 6:26 PM
#4

Hmm. Jobbigt! Satte upp mina kakel med dubbelhäftande tejp. 3M, kändes starkt och rejält. Om jag ville ta loss en platta för att flytta lite fick jag ta i ordentligt, så det kändes tryggt och bra. Hängde min lilla utställning igår i Hantverksmagasinet i Åmål. Totalt ca 150 plattor. Blev nöjd. I förmiddags ringde dom från Hantversmagasinet… Hon som hade öppnat butiken hade hittat 7 plattor kvar uppe, resten låg på golvet. Trägolv så dom flesta hade klarat sig. Men jobbet var ju ogjort och jag var på mitt andra jobb, i dag 21 mil från Åmål :-/((( Så: lita inte för mycket på att det går att tillfälligt sätta upp kakel med dubbelhäftande tejp!!!!!!!'

LenaR
7/3/14, 7:56 PM
#5

Så tråkigt. :( Men vad konstigt att du först fick ta i för att få loss kaklet, och sen bara trillade det? Torkade tejpen eller vad hände?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
7/3/14, 7:57 PM
#6

Torkade inte utan dom verkade kana neråt.

Annons:
LenaR
7/3/14, 7:59 PM
#7

Aha. Surt att behöva göra jobbet två gånger. Har du varit där och gjort om?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
7/3/14, 8:37 PM
#8

Ja, varit där och gjort annorlunda, nu ligger dom. Hela helheten blev tyvärr inte alls som jag tänkt mig, men finns inte tid att hitta på ny vägglösning.

RudeGirlPottery
7/4/14, 12:25 AM
#9

Kardborre verkar kanske bättre än tejp då. Med en liten list i nederkant på underlaget så borde inte plattorna glida…?

Susanne Sundström
7/4/14, 9:18 AM
#10

Hej,

Men FY vad trist!!

Jag känner mig  skyldig som tipsat om dubbelhäftande tejp/folie… sorry.
Jag ville bara hjälpa till. Jag kan inte förstå varför det kanade ned om det kändes så starkt och bra när du testade.  Kanske är det skillnad mellan fabrikaten trots allt, vad vet jag? Vi brukar ringa leverantör och be om råd för vilken folie eller tejp man ska använda beroende på tyngd, underlag, värme osv. Det är många faktorer som kan påverka såklart. Det är så enkelt att vara efterklok men det bästa är ju om man kan skapa testuppsättningar innan man ska göra det "live". Även om inte det är någon garanti heller för oväntade förhållanden som kan uppkomma på utställningar.

Det där med en hjälpande list längst ned lät som en smart komplettering (#9).

Jag hoppas och önskar verkligen att det ordnar sig till det bästa och att många besökare både njuter av och köper ditt vackra kakel (inte sett kaklet men väl dina andra alster och förstår att det håller samma fina klass) .

//Susanne

//Susanne Sundström

pyromanen
7/4/14, 6:17 PM
#11

Det med list är nog smart! Känn inte skuld SussieCre8, jag kunde ju ha testat först innan jag gjorde experimentet i full skala. Typiskt mig att inte göra det…

Upp till toppen
Annons: