Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1058 ggr
[rolnor]
2014-06-27 12:32

Back to the eighties! (to the future??!)

Jo, lite framgång med glasyrprover, sorry att jag inte vill berätta precis hur jag gjort…

Annons:
[rolnor]
2014-06-27 19:47
#1

OK, lågt intresse för film, jag kanske ska säga att det inte syns så bra hur halosarna ser ut, jag filmar med paddan och den är inte så bra på färg. Jag tycker annars att min nya glasyr är snyggare än många av exemplen i Diane Creber´s bok, det är förstås coolt med decimeterstora kristaller, men mina är helt enkelt dekorativa och vackra i första hand (jodå, riktigt nöjd är jag). I hennes bok reducerar dom Kristallglasyrer vid relativt låg temperatur och gröna kopparkristaller blir lite typ gammelrosa, MEN, är det så snyggt egentligen? Inte helt såld på detta, jag har möjlighet att göra sån lågtempreduktion i min ugn så jag kanske ska testa nån gång dock..

LenaR
2014-06-27 20:07
#2

Härligt att höra när någon är riktigt nöjd! Ofta är det modest (tråkig!!) självkritik som gäller. Kul att du lyckades återskapa dina bruna haloeffekter, det förstår jag att du är glad åt. Och extra kul att din 80-talskruka är bränd i verkstan där jag och Ulla håller till! Gammelrosa kristaller låter snyggt tycker jag. Testar du hoppas jag du visar bilder. :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

stefanandersson
2014-06-27 22:08
#3

Tack för fredagsfilmen! 🙂

[rolnor]
2014-06-28 10:28
#4

#2 Ja, det har varit många besvikelser på vägen så det betyder verkligen något med det här resultatet, som att hitta den heliga graal litegrand, så känns det för mej faktiskt. Att det varit svårt är för att böckerna vilselett mej, pratat om att bränna högt snabbt, kyla snabbt och ha flera timmars utjämning o.s.v. mitt brännschema ser annorlunda ut och jag har försökt tänka hur bränningarna hos Alf borde sett ut och då hittade jag rätt. Ja, det är en lustig koppling mellan oss att jag drejat i eran verkstad där i Akalla för så längesedan, det är en liten värld…

#3 Varsågod! Det var ju ingen fotboll så jag tänkte att det kanske fanns behov av nåt annat att titta på…!

[Ante333]
2014-06-28 11:07
#5

Kul att du hittat en helig graal! För mig kommer jag aldrig finna en sådan. Böcker för mig är koder som man får lösa, annan lera, material, mm. inverkar. Det finns bara en rätt väg att gå och det e sin egen, prover i tusental.. Varför inte prova att gå in och reducera med kiselkarbid i kristallglasyrerna, det fungerar utmärkt. Sedan tycker jag dessa glasyrer inte är särskilt lättsålda alldeles för liten publik och mycket arbete krävs.. Men jag e glad att du e nöjd och önskar dig lycka på din väg.. Delar man med sig får man desto mer tillbaks tycker jag..

[rolnor]
2014-06-28 11:51
#6

Tack! Min erfarenhet är att saker med kristallglasyr brukar vara mycket lättsålda, jag har aldrig haft någon stor försäljning men faktum är att minst hälften av det jag sålt haft just den typen av glasyr. Jag tänker satsa på fruktfat som jag glaserar enbart på insidan, det är som sagt mycket jobb om man ska tillverka en piedestal till ett föremål som man ska glasera på utsidan, som bekant rinner dom här glasyrerna kraftigt och det är svårt att komma ifrån.

Annons:
Kanin Te
2014-06-28 13:04
#7

Kul att se dina lyckade tester rolnor. Själv kan jag inget om glasyrer men jag skulle vilja lära mig. Jag håller på att starta upp en liten verkstad igen nu när jag är pensionär.

[rolnor]
2014-06-28 16:56
#8

Kul, då får du bunkra böcker, finns flera bra. En som jag haft glädje av som är ganska ny är "The Complete Guide to High Fire-Glazes" tror den finns på Amazon bl.a. En fråga är ju om du vill jobba med ler- eller stengods/porslin?

Kebnekaise
2014-06-28 20:28
#9

Blå Kristallglasyrer är alltid lättsålda, och har varit det under de senaste 40 åren.  De är ju också de enklaste att framställa.  Med rätt utformad fot på ditt föremål, tunnare glasyr där, kan du bränna med glasyr på utsidan utan piedestaler. Det är lite tråkigt med oglaserad undersida på fat.  Men det kan vara svårt med helblanka Kristallglasyrer baserade på 3110.

[rolnor]
2014-06-28 22:39
#10

Jo, det är en kompromiss, men man spar ju en massa jobb… Vi har diskuterat andra frittor, en Degussa 90280 tror jag den hette, lär viss vara överdjävlig, 3110 innehåller ju bor och kalcium och det bidrar väl inte till kristallerna, men kanske till glasyrens mekaniska hållfasthet, men den är ju oviktig för det mesta när det gäller kristallglasyr. Jag är inte så förtjust i blått, min mamma hade gröna ögon så det har blivit min favofärg, koppar är ju enkelt också att färga in med.

Kanin Te
2014-07-01 22:19
#11

Jo Rolnor, det blir mycket läsande. Jag vill jobba med stengods men tänkte inte gå så högt i temperatur ca:1210 för att spara ugnen och plånboken. Först vill jag få fram en ljus sidenmatt glasyr som skall läggas på tärningar (skulpturer) och en brun som liknar läder.

[rolnor]
2014-07-02 16:40
#12

Finns ju en del som jobbar med att göra lerimitationer av lädervaror, men jag har ingen aning om vad dom använder för glasyr, engobe eller om dom sprejar oxid direkt på skärven. Gissningsvis är det väl järnoxid som ger färgen. Har sett såna grejer i Gränna, fina saker.

Upp till toppen
Annons: