Annons:
Etikettövrigt
Läst 5422 ggr
Ride84XL
7/5/14, 3:59 AM

Pyrolysrengöring

Tänkte visa hur jag brukar göra rent grillgaller och "ingrodda" ugnsformar. Funkar även utmärkt till att ta bort etiketter och tejp med - sånt kan ju också va ett helvete att få bort med massa kladdigt lim. Lite onödigt för er som har keramikugnar också, att stå skrubba och kladda :)

http://www.youtube.com/watch?v=QUBOlZtbmDo&list=UU-Ox_AM8Yf2KTtt26thwHLA

Annons:
Ride84XL
7/18/14, 3:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tänkte skriva om mitt andra experiment också - slängde in en cigarett i ugnen vid 1000°C (en jag hittade ute - röker inte själv). Riktigt coolt - luktade verkligen ingenting. Även fast jag stod med nästan rakt över ventilationshålet på ugnen kände jag ingen äcklig röklukt alls.

All kära och skit förbrändes helt och hållet - förmodligen förstörs även nikotinet då det är en organisk förening. Tobaken brann helt rent med stark glöd (förbränningen i sig också utvecklar ju också värme så själva ciggen brann förmodligen ännu varmare).

Coolt hur askan på texten förmodligen har annan emissionsfaktor än pappers-askan i övrigt - så man såg texten, trots att hela ciggen brunnit upp - tills man petar eller blåser på askan (då är det bara grått damm)

[rolnor]
7/19/14, 7:25 PM
#2

Du har inte hittat nån emalj man kan smeta på gamla grillgaller och bränna om? Trist når dom börjar rosta..

Ride84XL
7/20/14, 11:58 AM
#3

Nej - tyvärr inte. Men det finns normalt ett litet temperaturintervall där skiten "brinner bort" utan att emalj förstörs eller kromet oxiderar.

Brukar gå upp till ca 430°C och det klarar kromade galler utan att oxidera, men det är tillräckligt för att göra skräpet till kol. För att bränna bort allt sot som blir (och bara få det gråa dammet kvar) krävs dock lite mer (kanske 550-600°C). Men även sotet är också lätt att bosta av och sitter inte fast som fettet gör - och det är inte kladdigt, bara lite svart och dammigt. Emalj borde ju inte tåla mindre tycker jag.

[rolnor]
7/20/14, 8:23 PM
#4

Jag menar att jag har ett galler som redan vid användning till grillen blivit rostigt, emaljen har lossnat, vore perfekt att emaljera om när jag nu har en ugn. Man gör väl så med gamla badkar, finns väl firmor som re-emaljerar? Nya såna gjutjärnskar med tassar kostar ju över tio tusen.. Har sökt själv på nätet men inte hittat nån emalj men det finns såklart, minns att vi gjorde kopparplåtsbitar med emalj i olika färger i skolan med hjälp av en gasolbrännare.

Ride84XL
7/21/14, 5:03 PM
#5

Ok - det var så det var. Jag vet tyvärr inte heller. Men om nån annan här vet, så skriv gärna - jag är också intresserad, då det kan va användbart även för mig. 

Tänkte bl a man kan fixa till en frityrgryta och en ugnsform som jag gjort några oförsiktiga pyrolysrengöringar på (mest med gamla ugnen när jag var "ny på området") - snabba uppvärmningar och nerkylningar och temp upp till 700°C. Emaljen har krackelerat lite - inget som påverkar funktionen, men det ser ju inte så snyggt ut.

På badkar - applicerar man det verkligen med värme där? Jag har för mig det finns "emaljfärg" att köpa där som man bara målar på typ som vanlig färg.

[rolnor]
7/21/14, 5:20 PM
#6

Ja, det finns sån färg till badkar, men dom gamla av gjutjärn är emaljerade.

Annons:
Ride84XL
7/21/14, 5:38 PM
#7

Ok - jo, jag har ju typ aldrig sett ett sånt där gammalt badkar (annat än på gamla bilder) - bara "nya" som är gjorda i plåt. Behövs ju en bra stor ugn om man ska emaljera ett helt badkar 😃

missan9
7/22/14, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Wow impad Ride84XL! Ska försöka ta mig igenom alla dina filmsnuttar superintressant info om allt möjligt. Kul!! Ha en bra fortsatt sommar på er och sköt om er, Kram.

Upp till toppen
Annons: