Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 8816 ggr
annslycka
7/7/14, 12:12 AM

Hur får jag upp leran till en rundbottnad skål?

Hej! Har fått så bra hjälp av er tidigare och hoppas att ni kommer till räddning ännu en gång. Håller på att lära mig att dreja en köksskål. En sån man kan vispa ett par ägg i och sen har den en liten pip så det går lätt att hälla.
Det är viktigt att botten på skålen är rund.  Jag centrerar och sen gör jag hålet och samtidigt med det formar jag botten. Sen när jag drar upp så får jag inte med mig all leran. 😭
Har gjort 8 st nu. Har finslipat lite andra tekniker, som att få till en tjusig kant. Alla skålarna har jag fått svarva av ganska mycket på. Har inte detta problem med "platta" bottnar. Höger pekfinger har nu en mycket tunnslipad nagel.. Får nog vänta en dag eller två med mina fortsatta övningar.

Finns det lite tips att få?

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

Annons:
pyromanen
7/7/14, 8:19 AM
#1

En lite trekantig pinne till hjälp närmast drejskivan. En gång fingernageln var så borta att det gjorde ont och jag ändå ville forsätta dreja med samma grepp då klippte jag till en "extranagel" ur en ölburk och la den ovanpå den riktiga och tejpade runt med plpstertejo. :-)

pyromanen
7/7/14, 8:20 AM
#2

Plåstertejp skulle det stå

abbis
7/7/14, 9:18 AM
#3

#0 Du menar alltså att du inte får med leran när du drar upp?

Rundheten på insidan kan du fixa med en rund sken..Sen kan du ta en spetsig sken på utsidan och håla emot med ..Bästa trycket om du inte orkar med fingertoppen är nog då knogen på insidan..

Men den ska vara rundbottnad så du ska ju inte dra in den för mycket på utsidan ändå..

Svårt att beskriva sånt här med ord…

MEN 8 st är inget säg till när du tränat på 80 st.. 😉

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

annslycka
7/7/14, 5:38 PM
#4

Okey #3 abbis jag lova 🤪

Men medans jag övar på de andra 72 st så ska jag testa att möta med knogen på insidan och pröva med #1 pyromanens tips om trekantig pinne.  Jag lär mig något nytt varje gång. 

Tusen tack för att ni finns.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

j-aan
7/7/14, 5:58 PM
#5

Dreja på klös så kommer du åt hela skålformen på utsidan.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
abbis
7/7/14, 6:38 PM
#7

Dreja på klös rekommenderas bara till mindre grejer..och inte om du är nybörjare…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LenaR
7/7/14, 9:28 PM
#8

En köksskål stor nog att vispa ett par ägg i borde man kunna dreja på klös! :)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

stefanandersson
7/8/14, 12:22 AM
#9

Jag drejar upp till 30 cm skålar på klös, passar mig mycket bättre än på skivor eller liknande. Jag upplever det inte som svårare bara annorlunda… men jag började å andra sidan lära mig dreja  hos j-aan 🤐🙂

abbis
7/8/14, 8:50 AM
#10

Ja stefan ..du har ju hållit på ett tag..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Keraleij
7/8/14, 2:24 PM
#11

Börja med att göra skålen konisk  med en lätt rundad botten i ungefärlig storlek och dra ut den diametern på ovankant som du vill ha. Sedan gör du insidans  rundning med fingertopparna eller ett sken.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

[rolnor]
7/8/14, 6:29 PM
#12

Sfefanandersson, hur lyfter du av så stora skålar utan att dom deformeras? Är du säker på trettio centimeter, du menar inte tretton??;)

j-aan
7/8/14, 7:22 PM
#13

#12 Jag känner keramiker här i landet som drejar ganska stora krukor och fat på klös. Själv föredrar jag att dreja mina skålar upp till ca tre liter på klös då jag kommer åt hela utsidan. För mig är det en fördel att slippa beskicka för mycket eftersom jag oftast bränner mina skålar utan glasyr och en beskickad yta får ju ett annat uttryck än en drejad.

Annons:
annslycka
7/8/14, 10:45 PM
#14

Att dreja på klös vet jag inte… men jag har provat med att dra in foten lite mer än vad jag brukar och då kom jag åt lera bättre istället för att dra naglarna i skivan.  Då gick det även fortare att dra upp. Så nu har jag bara 60 kvar abbis.🤪 Jag ska kämpa, jag ska öva… de sista 5 blev riktigt fina.

Ska på keramikkurs i höst och ska fråga om vi kan dreja på klös. Så får jag lite mer handgriplig handledning i den tekniken.  

#5 J-aan Ska leran var lite blötare än vanligt, när man drejar på klös?. Den såg väldigt mjuk ut på filmen som Lena la upp.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

abbis
7/8/14, 10:52 PM
#15

#14 Övning ger färdighet  😉. Ingen skillnad på att dreja på klös eller direkt på skivan vad det gäller konsistensen.Men det är en speciell teknik. jag centrerar 4-5 kg lera när jag drejar på klös. Allt för att spara tid..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

annslycka
7/8/14, 11:03 PM
#16

# 15 4-5 kg det är rätt mycket… respekt att centrera detta.  Jag har tufft med 2 kg och 3 kg.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

pyromanen
7/9/14, 11:39 AM
#17

Intressant hur olika kompis man kan vara med på-klös-drejning. Nu är ju jag betydligt mindre rutinerat på drejning än många av er men jag föredrar att dreja även småsaker utan påklös. Skulle dreja äggkoppar o snappsglas utan på klös. :-)

j-aan
7/9/14, 1:02 PM
#18

#17 Det är givetvis helt fritt att välja vilket sätt man vill. Jag ville bara ge ett tips om hur man kommer åt hela utsidan på ett bra sätt.

stefanandersson
7/9/14, 10:52 PM
#19

#12: jag lyfter av dem genom att skära in i 45 graders vinkel under det som ska bli fotringen. Genom att minska diametern på den bas man lyfter i slår sig inte skålen.  –– På samma sätt som en 13 cm skål inte skulle göra det. Har drejkurs om bland annat denna teknik i veckan och visst kräver det övning men det kommer man ju som bekant inte ifrån på drejskivan 😭😃

annslycka
7/9/14, 11:36 PM
#20

Att dreja på klös är nog tidssparande för en keramiker som har det som levebröd. Hur annars kommer ni upp i volymer utan att sitta timmar vid hjulet. Fast det får ni nog göra ändå.  Att centrera varje gång tar tid. Jag är hobbykeramiker som inte vet riktigt vart min keramik/konstform ska gå. Men genom att dreja husgeråd, icke att förakta, har jag lärt mig massor av tekniker. Min mortel t ex den hjälpte ni mig med…

#19 Stefan jag har hört om och sett ( Simon Leach har en sådan) en liten träpinne med en vinkel på 45 grader men inte sett den hos Cebex i Malmö. Kanske något man ska tillverka själv?  Träslag?

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

Annons:
[rolnor]
7/10/14, 5:12 PM
#21

OK, så det är en ganska stadig fotring som du lyfter i?

abbis
7/10/14, 7:35 PM
#22

Grejen är den  att när man drejar på klös så ska man ha klart för sig att när man skär av vilket jag gör med en björntråd så får föremålet inte vara för tungt.Då suger dom snittade ytorna ihop sig av bara tyngden..Storleken är skitsamma ..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

stefanandersson
7/10/14, 9:04 PM
#23

#20: den träkniv du talar om är ett väldigt enkelt verktyg och alla träslag fungerar men bambu som är tunt och starkt är vad jag har. prova att tälja ett av något lövträ

#21: stadig fotring var ordet och på stora former är inte den det så länge som man inte får in diametern. Önskar jag kunde dela någon film från mina elevers facebookgrupper på det hela

#22: jag kan inte riktigt följa logiken, jag ser egentligen inte skillnaden mot att skära av mot skivan (det är ju alltid lite lera kvar på den också). Jag skär med vanlig skärtråd och låter bara bli att snurra in den mer är ett halvvarv innan jag drar, kanske gör det skillnaden.

abbis
7/11/14, 9:19 AM
#24

När man skär av direkt från drejtallriken på större saker kan man INTE skära med björntråd utan då krävs det TVINNAd  järntråd..Skär du under något så kan du säkert 9 ggr av 10 märka att det sitter ff fast när du inte låter den snurra inunder utan bara skär 

. Speciellt med lite större grejer.Det jag ALLTID gör är att ha lite rent vatten på drejskivan som jag skjuter med under föremålet och på så sätt kan jag flytta ut föremålet till kanten på drejskivan och hålla en hand under när jag flyttar föremålet.

och vatten under DET går inte på klös…

Vissa former är dessutom väldigt svåra att nå basen på och komma åt att snurra detta halvvarv och hålla ner mot skivan så inte halva botten följer med..Så därför är denna "vattenteknik" som jag kanske är ensam om skitbra.

På mina youtube filmer visar jag hur jag skär av , både på klös och drejtallrik.

Men har man lärt sig på ett annat sätt så säger jag inte att detta är fel bara att jag  tycker att detta är enklare då jag har provat det andra sättet..Men så är jag självlärd och gör lite som jag vill ;)

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
7/11/14, 12:22 PM
#25

Jag vet inte om vi menar exakt samma sak, men jag har lärt mej "vattentekniken" att man föser in vatten med tråden under föremålet så det kan glida, är de så du menar abbis?

abbis
7/11/14, 1:32 PM
#26

ja det stämmer rolnor

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: