Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 952 ggr
laurelin
2014-07-20 10:55

Sprängd mugg i guldbränning

Jag har precis lyckats spränga min första pjäs vid bränning. Det konstiga är att det hände med en mugg som först är skröjad i 970 grader, sedan glasyrbränd i 1260. Sedan blev den stående ganska länge (det var inte min snyggaste mugg även om det inte var några direkta fel på den) och sedan lade jag en liten guldkant på den när jag hade lite plats över i en guldugn. Brände som vanligt i 790 grader, och när jag öppnade ugnen så har muggens handtag sprängts loss, plus att den liksom skiktat sig på insidan och glasyren och ett litet lager lera har lossnat i botten. Jag antar att det kan bero på att det funnits luft i godset, men hur överlevde det de andra bränningarna? Det blev också tunna sprickor i bottnen av ett par fat som nu kommer att få bli väldigt dekorativa fågelbad med gulddetaljer… Det har inte hänt förut men vill förstås undvika att det händer i framtiden…

Annons:
[rolnor]
2014-07-20 20:24
#1

Låter ju som om bränningen gått för fort?

laurelin
2014-07-20 21:52
#2

Jo, det känns ju som det…  men det har aldrig hänt förut fast jag kört lika snabbt (full fart) eftersom jag fått lära mig att det är första bränningarna som är känsliga… i första hand att skröjen ska gå sakta för att kemiskt bundet vatten ska ut sakta etc. Så när det är bränning nr 3 som är "svalast" så har jag kört för fullt, eftersom jag tänker att det som kan hända i så fall skulle ha hänt i de tidigare bränningarna. Men för säkerhets skull så ska man kanske köra lika sakta med guldet.

LenaR
2014-07-20 23:05
#3

Sintrat gods är känsligt för snabba växlingar i temperatur. Porös skärv tål upphettning och kylning många gånger bättre. Så det stämmer nog att bränningen gick för fort!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: