Annons:
Etiketttävlingar
Läst 9371 ggr
LenaR
8/11/14, 7:34 PM

Sämsta nå'nsin

Det var en gång en klok författare som fick frågan "Hur lär man sig skriva bra?"
"Man skriver dåligt," sa författaren.

Vi keramiknördar kan översätta det direkt till lera. Hur lär man sig göra bra krukor? Man gör dåliga krukor. Och fortsätter att göra dåliga krukor, ända tills man lärt sig göra bra krukor. Ibland gör man dåliga krukor som bara är tråkiga och opersonliga, ibland misslyckas man spektakulärt.

Och det, tänkte vi moderatorer, kan man få hjälp att undvika.

Vi fick överskott i kassan efter symposiet, och har köpt in ett par fina böcker som kan fylla igen en del potthål på vägen till den ultimata krukan. Vill ni göra er förttjänta av en bok? Visa/berätta om någon miss ni gjort i den här tråden. Allt från felblandad lera, via haverier i tillverkning, till glasyrkatastrofer. De som verkar ha mest nytta av fortbildning får en utvecklande bok!

Och vem vet, med mer kunskap kanske man kan åstadkomma än mer lärorika misstag?

----------------------------------------------------

Tillägg: Tävlingen är avslutad och vinnare utsedd, men fortsätt gärna ändå att berätta om ditt "Sämsta nå´nsin".


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Ulla
8/12/14, 9:22 PM
#1

Ska jag vara först ut?

Tyvärr har jag ingen bild på fiaskot som jag kan visa. Jag kastade beviset för länge sedan.🤐

Jag hade hållit på med keramik under några år, men  hade ännu inte försökt mig på att blanda  egna glasyrer.  Det närmade sig midsommar och jag fick för mig att det skulle se trevligt ut med en liten midsommarstång i keramik på bordet. Gjorde alltså en sådan, men saknade en passande grön glasyr.  Eftersom jag förstått att det skulle vara jättelätt att färga in en transparent glasyr, så köpte jag kopparoxid som jag hört skulle ge grön färg. Jag tog litet glasyr, rörde i några skedar av kopparoxiden och glaserade stången med blandningen. Gissa om jag blev förskräckt när jag plockade ut bordsprydnaden ur ugnen. Den var grotesk. Metalliskt svart, inte en tillstymmelse till grönt någonstans.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keraleij
8/12/14, 9:41 PM
#2

Många keramiker har väl en historia om sin första tekanna.:

Jag lyckades under min andra termin med keramik dreja något som kunde duga som tekannekropp och ett lock som passade. Modellerade noga en liten gubbe som fungerade som knopp och glaserade allt i en svartbrun tenmokuglasyr. Väldigt stolt över mitt verk! Tyvärr blev det lite mycket av den goda glasyren och hålen innanför pipen täpptes till. Min snälla pappa gjorde vad han kunde och kämpade med diamantborr för att borra upp hålen. Det jag upptäckte när jag sedan försökte använda den var lite pinsamt -pipen satt så långt ner att man kunde bara fylla kannan till hälften utan att det rann ut 😞

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

sisela
8/13/14, 2:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det svider varje gång jag berättar om det här, även om det är en bra historia. Jag skulle vara med på en utställning för några år sedan. Jag bor i Danmark och utställningen var i Dalarna så det var en bit att åka. Vi ska åka lördag morgon, Vernissage tisdag eftermiddag. Sent fredag kväll kan jag äntligen öppna ugnen och då ser det ut så här:

Panik!

sisela
8/13/14, 2:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag samlade mig och började skrapa upp smulorna och lägga i påsar märkta höger, vänster, mitt på, underhuvudet, axel, etc. Sen drog vi norrut. De följande två dagarna satt jag och limmade och fyllde i springor med gips. Tisdag morgon såg hon ut så här:

abbis
8/13/14, 9:05 AM
#5

DET kan man kalla restaurering , sisela 😉

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ostraka
8/13/14, 9:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ett annat sätt att restaurera ett misslyckande är att upptäcka användbarheten och fördelen med den nya formen. Jag gjorde en kruka som blev tunn rund och fin. När jag lyfte av den blev den liksom oval. Försökte jämna till men då blev den nästan platt på ena sidan. Deppigt tills jag kom på att detta var snudd på en idealisk form för en kruka på fönsterbrädet!

Annons:
Ostraka
8/13/14, 9:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Forts

Ride84XL
8/13/14, 10:03 AM
#8

#3-4

Imponerande jobb att "pussla ihop" den figuren - på bara 2 dagar dessutom. Och imponerande att göra den också förstås - riktigt snyggt!

skallsjo
8/14/14, 9:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hej En av de fösta gångerna jag skulle blanda egen glasyr blev det så här fel.
Jag hade tänkt ha en transparent glasyr över en svart sinterengob. Jag tror jag tredubblade dosen krita. Jag blev jätte besviken och slängde glasyren men så här i efterhand så gillar jag resultatet och skulle ha behållit den i stället.

lärdom…

Nu skriver jag upp allting i förväg och räknar inte huvudet samtidigt som jag mäter. Sen sparar jag mina missar en tid innan jag slänger något.

Kissinger
8/14/14, 11:22 AM
#10

#9 Urfint misstag ju!

abbis
8/14/14, 7:27 PM
#11

Vet inte om jag berättat detta förut..

Jag hade en elektriker som vände kompensationskabeln fel då den va felmärkt från leverantören.

Ugnen en Naber  gick upp så högt i temperatur att allt smälte ihop till glas..Stenar keramik och element låg i en klump när den svalnat.

Uppskattningsvis hade den bara tuffat och gått till säkringen gick..typ 1600 grader el nått..

Har inga bilder för det var innan digitalkamerans tid..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[davidskeramik]
8/14/14, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Har gjort många misslyckade och misstänksamma små pottor.

Men mitt kladdigaste misstag skedde då jag fyllde en stor burk till bredden med röd glasyr. Närmast botten fanns tydligen en  spricka som jag ej hade uppmärksammat, så när jag lyfte burken för att hälla ur glasyren gick bottnen ur och halva verkstadsgolvet täcktes av röd glasyr.
Tror jag städade i fem timmar den kvällen för att få bort allt, men hade tydligen ändå missat några ställen som nån annan stackare fick svabba upp dagen efter.

LenaR
8/14/14, 9:32 PM
#13

Fler än jag som helt plötsligt fick lust att se CSI? 😛


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
[rolnor]
8/14/14, 9:49 PM
#14

Den med den smälta ugnen var bra, tur att inte hela verkstan gick upp i rök..

Ulla
8/19/14, 9:54 AM
#15

#12 Men visst känns det väl bra när man ser resultat av städningen sedan!

Jag råkade ut för något liknande. Skulle ta ner en hink med talk (ca 8 liter stor) som stod högt uppe på en hylla. Tyvärr var hinken skör av ålder så handtaget lossnade och allt föll i golvet. Hinken gick i bitar och hela rummet täcktes av ett lager av talk som tog månader att få bort helt. Antagligen finns det rester kvar på undangömda ställen som är svårt att komma åt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ride84XL
8/20/14, 1:13 PM
#16

#11

Haha - galet. Det där har jag tänkt på när det gäller att köra köra ugnar obevakade. Det kan ju dock ändå va svårt att undvika viss skada om man har en felvisande pyrometer och ska gå nära topptemperaturen (när man ser att det börjar smälta på fel ställe är det ju redan för sent). 

Jag råkade ju ut för det själv också med min förra ugn - ett termoelement som gick sönder och fick runt 400°C felvisning. Men det hann jag se i god tid. Men hade det elementet styrt en automatik och man kört ugnen obevakad hade det nog slutat illa. Skulle nog bli misstänkt bara felvisningen är mer än 50°C eftersom ljusintensiteten på glöden ökar väldigt snabbt när man kommer över 1200°C

Förresten kan det inte blivit 1600 eftersom kanthaltråd smälter vid ca 1500. Jag skulle gissa det blev runt 1400 eller strax över - men beroende på vad det är för stenar kan dom ju gott och väl smälta av det. Med min gamla ugn t ex så gick jag bara till 1250, men hade ändå problem med att väggarna av eldfast bruk som höll elementen mjuknade och deformerades. Sen har jag ju smält granit helt eller delvis vid 1290°C

Ulla
8/25/14, 10:18 AM
#17

Jag puttar upp tråden, för det finns säkert fler som har missöden/misstag att berätta om. 😮
Dessutom finns det ju böcker att vinna!😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

sagabus
8/31/14, 2:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag älskar att forma små uttrycksfulla filurer och djur, allt från höns till hundar.

Hellre än bra är ett ordspråk som jag fnissar igenkännande åt ibland.

Så jag gjorde min lilla stengodsbyracka, glaserade och brände.

Hittade ett par lattjo trekantiga prylar att ställa honom på så han inte skulle smälta fast i ugnen. Smart va?

Så nu har jag en liten stengodsbyracka glaserad och klar med ett par jävla temperaturkoner inbrända i tassarna samt bitar av en ugnsskiva under!

Ja jag är blond..

Bo§e
8/31/14, 2:28 PM
#19

Den hunden platsar väl inte i den här tråden…?   Både charmig och uttrycksfull tycker jag…    🙂

sagabus
8/31/14, 2:37 PM
#20

Men helt misslyckad =)

Annons:
DMK
9/2/14, 8:25 PM
#21

Jag gjorde samma misstag med min första tekanna som du Kajsa.

Kunde inte fylla den mer än till hälften!!!

Nu står den bara och ser fin ut på hyllan, för den är ju min första tekanna!

Och glasyren blev lyckad!


Ditte

LenaR
9/2/14, 10:49 PM
#22

Tekannor med för låg pip är en klassiker. Pinsamt nog fungerade mina första tekannor perfekt, det var först efter ett tag jag började med för låg pip, rinning efter kannan, lock som brände fast, hänklar som gled i handen… Tekannor kan verkligen vara en svår övning i att få ihop skönhet och fu nktion!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Godsagare
9/13/14, 9:09 AM
#23

Mitt största misstag tror jag är att jag just fastnat i gamla former…
Jag får inte arselet ur vagnen för att prova nya former. Jag har ju massor med idéer men det verkar inte komma vidare genom händerna till leran.

Många säger att det är för att jag har för liten verkstad. Det finns inte utrymme helt enkelt att experimentera.

Själv skyller jag lite på att jag inte har någon lerkvarn (drömmer om min alldeles egna Peter Pugger) , att det skulle svämma över av slasklera i min lilla verkstad om jag började dreja/kassera/dreja/kassera….

Ny bok då? ;-)

Alltid en början.

Annars är nog mitt största misstag att hyra ut min verkstad på rekommendation från en vän.
Jag kom tillbaka till min verkstad med skäggstubb klippt över drejskivan, två hela 60 diameter runda sättplattor trasiga och med rinnande glasyr på. Väggklockan borta, sopskyffeln likaså. Samt många verktyg som legat i blöt och möglat/rostat.
Han hade blandat glasyrer utan att städa efter sig så pulvren jag hittade visste jag inte vad det var för nåt. Sen hade han använt mina glasyrer och dessa var kontaminerade med jag vet inte vad. Det tog mig över tre dagar att sanera min 8 kvm stora lokal… Ersättningen för det trasiga såg jag aldrig röken av, däremot fick jag veta att han var besviken som inte fick fortsätta hyra lokalen…

sisela
9/13/14, 2:19 PM
#24

#23 aaah vilken mardröm att ha en sån hyresgäst! Stackars dig!

abbis
9/13/14, 6:41 PM
#25

#23 Viken jävla skithög..😈

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ride84XL
9/13/14, 8:53 PM
#26

Alltså, vem fan kommer ens på att stå raka sig över en drejskiva i en keramikverkstad😂. Har han inget badrum hemma liksom.

Men att ha sönder och stjäla saker är ju betydligt värre - såna där stora sättplattor är ju inte billiga. Riktig skitstövel verkligen🐖

gunelisa
9/16/14, 1:04 PM
#27

När fel blir bra

Jag använder lite olika leror och har en spilltunna som jag ibland återanvänder.

Jag hade drejat en jättestor skål av denna spillera men hade inte koll på att olika leror tål olika temperaturer. Den stora vackra skålen som jag drejat av denna lera  blev alldeles oval i glasyrbränningen. Min systers väninna älskade den och jag som räknat med ett annat resultat gav med glädje bort den. Inte ville jag heller ta betalt för något så misslyckat. Men alla som ser den tycker den är underbar och undrar var den är köpt och hon som fick den bara älskar den och använder den hela tiden. 

Så kan det också bli :))

Annons:
evaform
9/16/14, 11:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

jag återvann en massa olikfärgade leror och gillade marmorerings-effekten så jag knådade inte leran så mycket, drejade ljusstakar och brände i stengodstemperatur. Den svarta leran klarade inte tempen och en ljusstake fick en lustig vissen och sprucken form.

Eva-Karin
9/17/14, 10:01 PM
#29

Jag vet inte om detta är mitt värsta misstag men åtminstone mitt senaste och med all säkerhet inte det sista. Jag hade gjort en av mina tekannor. En liten en men riktigt bra i formen. När jag tog ur den ur ugnen såg jag att glasyren inte var riktigt så fin som jag ville ha den så jag bestämde mig för att bränna om den, något högre. Av någon anledning satte jag på locket strax innan och glömde att ta bort det. In i ugnen åkte kanna och lock…Ja ni kan ju tänka er vad som hade hänt när den kom ut igen. Glasyren var nu riktigt fin men locket satt fast :(

Ulla
10/6/14, 10:43 AM
#30

Plockar upp denna tråd igen så att fler har möjlighet att vara med i tävlingen innan vi går till omröstning. För visst finns det väl fler som gjort misslyckade grejer?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

spunkt
10/8/14, 9:35 AM
#31

Lyckades en gång blanda ihop säckarna med gips och gjutlera. Blandade en rejäl sats och då ena säcken tog slut fortsatte jag i nästa. Förstod inget alls då gjutleran bara sprack i formarna och inte alls ville lossna. Tog någon dag före insåg mitt misstag. Numera är alla anonyma ppsar och säckar noggrannt märkta.

missan9
10/8/14, 12:00 PM
#32

Det skulle just vara en fin bok.

sisela
10/8/14, 4:34 PM
#33

#31 haha åh hjälp! Vilken tabbe! Mitt allra sämsta var egentligen inte hantverksmässigt men businessmässigt. Jag gjorde en modell till en firma och tog aldrig betalt. 6000 kr som jag bara lät slinka iväg eftersom jag var så o-businessminded (och med inslag av depression etc). Fortfarande inte den bästa företagaren men jag har lärt mig en läxa i alla fall, eftersom det fortfarande svider, så många år efter.

missan9
10/9/14, 5:40 AM
#34

Sisela ursäkta men det låter allvarligt, går det inte att ordna retroaktivt eller vad var det för företag?

Annons:
sisela
10/9/14, 1:44 PM
#35

Nej det är alldeles för länge sedan. Det var ju heller inte de som gjorde fel, det var jag, så det har jag beslutat mig för att leva med, men förhoppningsvis inte göra om ;)

sagabus
10/12/14, 5:57 AM
#36

=) kom på ett misstag till som inte tävlar om en bok men som kan vara ett tips till er andra.

För många år sedan åke jag tidigare Abf:s lokaler för att drejja några timmar innan vår studiecirkel.

För att inte bli så jäkla kletig så tog jag med ett plastförkläde, sånt där tunt som funkar som skydd i vården. När jag sparkat fart på skivan så ville det sig inte bättre än att förklädet snodde in sig runt stången och jag höll bokstavligen på att strypa mig själv där jag satt! Kunde inte föreställa mig hur stark tunn plast blir när den tvinnas ihop

Undrar vad kursdeltagarna sagt om jag suttid död med skallen på drejtallriken ?  =)

LenaR
10/12/14, 3:07 PM
#37

#36 Hjälp! Du mötte nästan samma öde som Isadora Duncan! Hur kom du loss? Fick du av plasten eller stopp på skivan?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
10/12/14, 7:14 PM
#38

#36

Är du säker på att du inte är med och tävlar? Vi har ju inte sagt vilka böckerna är ännu. Tänkte att det kanske blir en trevlig julklapp till någon.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

sagabus
10/13/14, 3:26 PM
#39

jag hade som tur var en kniv liggande bredvid drejskivan =)   vem var denna kvinna som du nämde? någon som gjort samma?

sisela
10/13/14, 5:09 PM
#40

Isadora Duncan var en av den moderna dansens pionjärer. Hon fastnade med schalen i en bildörr och ströps. (Har för mig att det var så det gick till)

missan9
10/13/14, 5:32 PM
#41

Kniv är bra .

Annons:
sagabus
10/13/14, 9:23 PM
#42

åh blä. ja det jag hann tänka var - så löjligt det känns. att dö när man drejar.

missan9
10/14/14, 5:34 AM
#43

Ja kunde ha gått illa. Usch. När var det.

LenaR
10/14/14, 9:41 PM
#44

Duncan var känd för sina långa eleganta sjalar. Hon satt i en bil och sjalen fladdrade ut genom fönstret och snoddes in i bilhjulet.

Vilken tur att du hade kniv till hands!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

missan9
10/15/14, 10:35 PM
#45

Jo jag vet minsann vem hon var jag har ju dansat mycket ballet själv.  Hon grundade fridansen hon var den första som dansade utan klassiska danssteg och mycket fritt. Mycket känd på den tiden om det var 20tal tror jag. Hon var en hel del på dansturnéer. Hon var nog lite galen men säkert mycket friare än andra.

tintan155
10/28/14, 10:30 PM
#46

Min första tekanna blev riktigt fin att titta på men ack så felkonstruerad - det är ju det där med pipen… MEN en redig kvinna ger sig inte - om man stöttar upp den på något framtill så att den står i "uppförsbacke" så går den utmärkt att använda så det gör jag. Ingen annan skulle dock kunna hantera den….

Ride84XL
10/29/14, 12:25 AM
#47

Hahaha - verkar va många som missat det där med "kommunicerande kärl" när dom gör tekannor. Men - borde inte det va lätt hänt om man bränner för varmt/för länge också? Leran mjuknar så pipen sjunker.

Ulla
11/24/14, 1:42 PM
#48

Oj då, en tävling som nästan fallit i glömska. Nu är det bara en vecka kvar att komma med sitt bidrag, sedan är det dags för omröstning.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Ulla
12/1/14, 6:06 PM
#49

Har inte glömt, men gjorde illa höger hand. Känns jobbigt att skriva mycket med vänster så jag väntar tills handen blir bättre.

Under tiden får ni gärna lägga in fler bidrag. 😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Record
12/2/14, 11:27 PM
#50

Hoppas ingen har missat ventilationen i verkstaden, den kan kosta livet ! Anslut ugnen till en skorsten som tål värme.

Ordspråket Gäller! "Den som lever får se"

Niklas
12/3/14, 4:01 PM
#51

Jag som aldrig har varit i närheten av en keramikverkstad läser, skrattar och inser att någon bättre nybörjarhjälp än den här tråden antagligen är svårt att få. Gör en bok av den med fina bilder till. "100 misslyckade keramikprojekt - en nybörjarbok för keramiker". :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AnnikaMargareta
12/4/14, 10:26 PM
#52

Jag har inte gjort några riktigt stora misstag ännu mer än att packa rakubränt i mjuk fullastad väska som jag sen spände fast med säkerhetsbältet i bilen. Det skulle jag inte gjort. I samma ögonblick som  jag drog åt bältet så att väskan skulle sitta fast ordentligt så hört jag ett fint litet krack och så var den en som sprack! ( men vit spricka).

  Sen har jag också gjutit gips rätt nyligen och där kan jag berätta att när man har små gipsformar kan man vända direkt ner på en diskbänk MEN vid större typ 30x45cm så kan det vara bra med lite skumgummi eller nåt annat mjuk under då man vänder på den för att få ur gipset. Annars kan gipsplattan spricka isär som det gjorde för mig. Nu var det här till en magic box och den fungerar även med spricka 🙂

Ulla
1/5/15, 5:24 PM
#53

Tävlingen är avslutad och vinnare utsedd. Det blev #12 davidskeramik  som vann och som får en bok i pris. En tröst för allt jobb han åkte på pga sitt misstag.

Grattis!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Record
1/5/15, 10:26 PM
#54

Lite OT

Får man önska God fortsättning ?  på en intressant tråd, tycker som #51 Niklas, det bör bli början till en bok.

Upp till toppen
Annons: