Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 2515 ggr
Vintis
8/18/14, 7:12 PM

Dekorera vanligt vitt kakel

Hejsan,

Jag är helt ny på allt som har med keramik att göra, har just fått upp ögonen för detta och är väldigt nyfiken. Funderar på att ta en kurs  men kan inte vänta så länge för mitt lilla projekt. Jag vill börja NU!

Det började med planering för badrumsrenovering när jag upptäckte att jag inte hittade något kakel som jag gillar. När jag hittar ett som jag tycker om är det svindlande dyrt. Då föddes tanken att jag kanske kunde dekorera mitt eget kakel , jag hittar färger och någon slags penna för detta i min lokala hobbybutik men jag känner mig lite tveksam på om det verkligen håller? …man vill ju inte behöva byta kakel efter något år då man bryter badrummets tätskikt = krav på att göra om tätskiktet i hela badrummet igen(!) Helst skulle jag nog vilja måla kakelplattan och sedan glasera den på något sätt för att få en blank och hållbar yta men jag har ingen ugn för att bränna keramik, behöver man det? Om det går utan särskild ugn, finns det något som jag bör tänka på? (hur gör man???) Jag tänker mig antingen vanlig storlek på typ 15x15 cm eller mosaik, jag har inte bestämt mig, är mosaik lättare väljer jag nog det (om detta går att göra överhuvudtaget vill säga)

Tips emottages tacksam!

Annons:
[davidskeramik]
8/20/14, 7:33 PM
#1

Det finns flertalet färger och pennor som man kan måla på porslin/keramik med i hobbybutiker. Flera tål diskmaskin och bör därför utan problem gå att måla på kakelplattor att ha i ett badrum. Dessa färger brukar ofta behöva härdas i en vanlig hushållsugn. Däremot kan du inte glasera kakelplattor utan en riktig brännugn för keramik, dessa går upp till ca 1300 grader. Men tala med din hobbyhandlare eller kanske i en färgbutik för att höra dig för om alternativ. Kanske finns någon form av lack eller liknande att använda på plattorna, men använder du porslinsmålarfärger så är det nog ej nödvändigt. 

Lycka te!

Upp till toppen
Annons: