Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1774 ggr
EmilyMay
2014-08-19 14:37

Svartbränning - hjälp!

Hej!

Jag fick lära mig en metod för svartbränning på en kurs jag gick. Då var det oskröjat glättat gods som man la i en liten hink med sågspån i, några lufthål i kanten på nedre delen av burken, tändvätska och eld och så locket på och låta stå över natten. Funkade hur bra som helst på kursen.

När jag nu försökte med detta i sommar så tog det inte fyr! Gissar att elden fick för lite syre. Även med locket på glänt - hopplöst. Det slutade med att vi förtvivlade och byggde en stor brasa runt och allting sprack. 😕

Tänker att problemet är att man inte vill ha en för snabb temperaturökning, inte för mycket syre (så att det blir svartbränt), men ändå hålla elden/glöden vid liv.

Har ni några bra tips eller beskrivningar? Hur gör ni när ni svartbränner?

Annons:
Ulla
2014-10-02 10:27
#1

Lyfter frågan som har ramlat ner och inte syns längre.

De gånger jag själv har testat att svartbränna har jag alltid skröjat först, just för att det ska bli hållbarare, så därför har jag inga tips att ge dig. Hoppas att någon annan kan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

monca
2014-10-05 19:59
#2

Hej! jag skrev ett inlägg tidigare i kväll men kan inte se att det kom med så jag försöker igen! Angående svartbränning undrar jag om man inte kan använda Raku ugnen för att få leran svart? Problemet är att jag inte vet hur länge det bör vara inne i ugnen för att veta att det är varmt nog för att det ska bli svart när jag lägger ner det i spånet? tacksam för svar

Hälsningar monca

evaform
2014-10-06 06:39
#3

typ glödande gods för at det ska bli svart

monca
2014-10-06 16:29
#4

Ok! jag ska testa

Hälsningar Monca

Leramani
2014-10-07 14:48
#5

För att det ska bli svart måste du uppnå reduktion av syret i föremålen. De behöver då vara rejält övertäckta med sågspånet och det behöver vara väldigt torrt för att kunna ligga och pyra lagom.  Ovanför sågspånet är det mindre kinkigt att det är lite syre,  men tillförseln av syre ska vara lugn så att det inte bara brinner upp på 10 minuter.  Inte för mycket drag alltså.  Du får testa dig fram till hur mycket syre som blir lagom.  Föremålen behöver också vara helt torra, så att de inte spricker i processen,  och de måste vara av lergods som blir någorlunda hållbart av en sådan mild bränning. 

Om jag skulle göra en svartgodsbränning, skulle jag göra det i en tunna,  med typ samma förhållanden,  men mycket större mängd sågspån och sedan lägga upp vanlig ved runt tunnan och sakta öka värmen utifrån, med en stor eld efter kanske 10 timmar, så att sågspånet till slut antänds och svärtar godset.  En sådan bränning tar 12-20 timmar cirka plus eftersläckning och jag förstår varför de gjorde en lightversion.  Det kräver dels vana vid att elda och flera personer som hjälps åt,  brandsäkerhetstänk,  vattenhinkar till hands och en massa ved.

Lycka till

L

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: