Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2992 ggr
Godsagare
2014-08-23 10:28

Fläktkåpa ovan ugn

Hur har ni löst fläktkåpa ovanför ugnen? Egenbygge eller beställt? Prislapp circus? Har en rund toppmatad Rohde-ugn ca 300 liter.

Annons:
Kebnekaise
2014-08-23 12:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så här har jag gjort med min lilla provugn.  Det fungerar finfint. Allt är standardrördetaljer för ca 2000.-

Välj en fläkt med högt varvtal.

Godsagare
2014-08-23 14:35
#2

Tackar!

Ride84XL
2014-08-23 15:40
#3

Haha schysst lösning - jag har ju ett hål på min ugn också, där rökgaser och luft (för ventilation) går ut. 

Bottagning av etiketter från glasburkar med pyrolys är nog annars det "stinkigaste" jag gör (sätter garanterat igång brandvarnaren också, om man inte vädrar). Man kan inte gå upp fort i temp (för det tål ju inte glaset) och då tar det tid att passera det där området 300-450°C - vid högre temperaturer försvinner lukten.

Nu har jag satt upp ett nytt uttag (gömt i en "mediabox" där även internet och entenn från TV går igenom) vid centralen (så man slipper dra fram den flottiga spisen varje gång för att ta ström) och en längre kabel. Det har ju även fördelen att man kan ställa ugnen antingen vid balkongdörren eller sovrummet beroende på vindens riktning. Men den lösningen bygger ju på att man ordnar korsdrag - och det är ju inte så mysigt nu när det börjar bli kallt ute.

Kebnekaise
2014-08-24 14:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

detaljbild

Ride84XL
2014-08-24 17:57
#5

Ok, det är så "värmeproblemet" är löst - schysst. Jag tänkte ju just på det att fläkten lär ju inte "må så bra" av temperaturen på luften och gaserna man "suger upp"😃. 

Men på det där sättet blandar man ju upp den med massor av "kall" rumsluft.

Kebnekaise
2014-08-30 14:19
#6

Temperaturen på luften genom fläkten har aldrig varit över 45 grader. Det är ju samma sak när man har en kåpa över hela ugnen. Då ska den skjuta ut utanför ugnen och tar in massor av kalluft.

Annons:
Godsagare
2014-09-13 09:12
#7

Fina bilder!
Ska visa dessa för mina händiga bekanta. Få se om jag kan få hjälp med att installera nåt liknande.

Återkommer säkert i ämnet när det blir aktuellt. Tackar!

Haekjo
2014-11-13 22:31
#8

Hej! Bra bilder Kebnekajse! Ska också lösa detta med ventilationen till min ugn, vart har du köpt dessa rör och har du byggt ihop det själv eller fått hjälp av en ventilationsmänniska?

Månvind
2014-11-14 07:15
#9

åh va bra! precis vad jag också behövde :-)

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Kebnekaise
2014-11-14 21:36
#10

Alla grejer är standard ventilationsprylar. Finns på många ställen att köpa eller beställa. Jag köpte mina saker på http://www.luftbutiken.se/

Mycket lätt att popnita ihop detaljerna, men fläkten kräver en installation då den bör förses med en regulator. Välj en högvarvig fläkt.

Välj också lite grövre dimensioner vid en större ugn.

Haekjo
2014-11-15 21:29
#11

Ok tack! Var nu inne o kollade på fläktar, det finns ju hur många som helst, vad kallas denna du har, är det möjligen en kanalfläkt??

Är det själva elen som kräver installation eller? Tänker om det behövs en elektriker eller en ventilationsgubbe (vad nu de kan heta på riktigt)…

Menar du grövre dimension på rören eller på fläkten? Min ugn är typ modell mindre kylskåp, 140 liter.

usd
2014-11-18 16:03
#12

Bra att bli påmind :) Ugnsrumsfläkt är ett dåligt samvete här. Brukar ställa fönstret på vid gavel. Det ligger högre än ett vanlig fönster eftersom det är källarplanet i ett souterränghus.

Upp till toppen
Annons: