Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 3664 ggr
AnnieH
8/26/14, 12:46 PM

Kopparkarbonat eller kopparoxid i dekorer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill få till en grön stänkdekor men med kopparkarbonaten flyter allting ut väldigt och så fort den lägger sig aningens för tjockt så blir det metaliskt. Har ni något tips på hur jag kan använda antingen kopparkarbonaten eller kopparoxiden så att jag kan få till en stänkdekor som är tydligare och mindre utflytande än de ni ser i grönt här på min bild. Kan man ha i något medel som stabiliserar kopparn t ex?

Jag undrar också varför jag plötsligt får de här problemen med krypning i min annars så pålitliga vita blanka glasyr? Det är den sista slatten visserligen men jag har inte tidigare haft det här problemet.

Annons:
Bo§e
8/27/14, 2:12 PM
#1

Ett "trick" är att blanda oxiden/karbonatet med litet vit eller transparent glasyr. Gärna samma glasyr som resten av föremålet är glaserat med.  Det "mildrar" oxidens aggressivitet och minskar den metalliska effekten, och får färgblandningen att bättre förena sig med underlaget.  Blandningsproportionerna får man själv testa fram, men det brukar vara värt besväret.

HelenaAR
8/27/14, 4:30 PM
#2

Jag brukar blanda oxider med ballclay och vatten till lagom konsistens. Sen får man göra prover så det blir den färg man är ute efter.  :-)

Bo§e
8/27/14, 6:24 PM
#3

Ok…kanske bör förtydliga.  Mitt "trick" här ovan fungerar bäst om man stänker/målar dekoren ovanpå glasyren….

🙂

HelenaAR
8/27/14, 7:55 PM
#4

Och mitt funkar bäst på läderhårt eller torrt gods. Det är lätt att glömma det man själv tycker är självklart. 🤓

[ekdama]
8/28/14, 8:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack! Nu kan också jag få en lösning på mitt problem! Se bild!!

HelenaAR
8/28/14, 8:15 AM
#6

Använd mitt tips så ska du se att det inte rinner. I och med att det är skröjat sen så blandar det inte lika lätt ihop sig med glasyren och rinner. :-)

Annons:
AnnieH
8/29/14, 8:42 AM
#7

Tack för era tips! Här skall provas!

Upp till toppen
Annons: