Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3208 ggr
Katjawest
2014-08-31 22:44

Information om käglor

Hej alla proffs! Jag har helt missat att jag måste ha käglor för att veta vad min ugnsautomatik levererar. Vet ni var man kan läsa på sig om detta..utifrån er konversation kan jag tyvärr inte luska ut principen. Stort tack! Katja

Annons:
Bo§e
2014-08-31 23:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej,

Det viktigaste att veta om käglor, är att de INTE kan betraktas som temperaturmätare, enbart.  Tror man det, straffas man med evig förvirring…🤔. 

Käglor mäter två saker samtidigt: Temperatur relaterat till tid, dvs det s.k. "värmearbetet".  Och det är ju egentligen det vi vill veta…..dvs hur långt har t.ex. smält- eller sintringsprocessen gått..?  Här är ett gradtal  i en display en ganska abstrakt och ofullständig information.  Stiger värmen fort mellan t.ex. 1100 och 1230°C smälter inte alla (t. ex.) Coopers glasyrer ut.  Går samma uppvärmning i stället mycket långsamt till 1230°,  blir glasyren, och ibland även leran överbränd. Trots att temperaturen aldrig översteg de 1230 graderna..!

Ungefär som när man bakar bullar:  Lämna bullarna i ugnen litet för länge, så blir de till slut svarta…..trots att temperaturen aldrig översteg den inställda.

Käglorna hjälper dig att finjustera ditt brännprogram så att dina favoritglasyrer smälter ut precis som du vill ha dem.  Kanske kommer du fram till att du måste ställa programmet på 1225°C för att dina s.k. "1260-gradersglasyrer" skall bli optimala.  Notera att det INTE betyder att "automatiken visar fel"….vad du har gjort är att anpassa värmearbetet efter just din ugns sätt att arbeta.  Alla ugnar är olika härvidlag, och de förändras också vartefter elementen slits.  Käglor finns för de flesta temperaturområden. 

I stengodssammanhang är det området från ca 1100°C och upp till sluttemperatur som är intressant att kägelkolla.

Tänk i dessa banor, så kommer du att ha stor nytta av käglor.  De visar inte temperaturen, MEN kompletterar den ganska "enögda" information displayen ger, och hjälper dig att ytterligare kontrollera och finjustera brännprocessen.

Jag bifogar Ortons tabell över hur man tolkar deras käglor.  Tabellen visar hur respektive kägla faller vid tre olika uppvärmningshastigheter:  15, 60, eller 150°C per timma (dvs under under bränningens slutfas) 

Mvh  Bosse

Susanne Sundström
2014-09-01 08:13
#2

Hej, TACK igen Bosse!
Jag tycker du ska skriva en "keramik"bok med all din kunskap och pedagogiska sätt att beskriva. //Susanne

//Susanne Sundström

Ride84XL
2014-09-01 21:04
#3

Jo - en sak som kan var intressant att veta är också att det värdet som anges som 60°C/timme på käglorna även motsvarar en konstant temperatur i ca 20 minuter. Dvs om man stiger fort i temperatur (sista 100°C på 15 min eller mindre), så hinner inte så mycket hända under stigtiden. Istället får man reglera mestadels genom att utjämna. . 

Jag har testat med Orthon 10 i min ugn. Jag steg då ca 11°C/minut till 1260 och saktade sen ner till kanske 5°C/minut 1260-1280 (för att spara lite på elementen). När jag nått 1280 hade käglan inte ens böjt sig så det syntes, men efter 15 min (1280°C konstant temp) så pekade spetsen 90° och efter 20 min var den helt nere med "spetsen i backen". 60°C/timme värdet för 10:an är 1285 så det är ju väldigt nära (råkade ta fel på att det var 1280°C). Samma borde ju gälla för andra värden (iallafall i 1200-1300-området). 

Men det är ju mest av intresse ifall nån annan gjort/tänker göra ett liknande bygge som min ugnSkrattar - eller har t ex en snabb eldad ugn (gas, olja, ved etc.). På dom flesta keramikugnar blir det dock till stor del en funktion av stigningen eftersom dom går upp (enl min smak) skitsakta.

Ride84XL
2014-09-01 21:20
#4

Men det komiska och störande (eftersom alternativet är att köpa på Cebex där man måste köpa minst 25 av varje sort och betala dyr frakt från Malmö) var när jag skulle köpa min 10a som jag testade med - det var på Seeman här i Stockholm. 

Jag ville egentligen ha 7, 8, 9 att testa med - men dom fanns inte inne. som förklaring fick jag "jag har inte köpt in några fler - jag försöker få folk att ge fan i käglorna, för dom stämmer ju inte. Alla vill testa sina ugnar, men man ska gå upp och sen stänga av direkt - ingen utjämning osv. Annars böjer dom sig vid för låg temp", "ok, men jag vet hur dom funkar - jag vill experimentera med hålltider osv.", "Jo, men det finns bättre sätt än käglorna osv.". Tillslut fick jag tar på några 10or av dom få som fanns kvar - det var dom jag testade med. 

Det var tur jag köpte mer än en, för jag hade ett element som brann av vid första testet (min första "fusklösning" att fästa nedre elementen med eldfast bruk pallade inte riktigt tempen och effekten. Eftersom alla element är seriekopplade i min ugn så försvinner ju all värme då - utan utjämningstid  hände ju som sagt inte mycket), så jag fick göra om testet en gång till sen. Nu lär det ju inte finnas några käglor alls kvar att köpa hos Seeman

Och dom ska ju va keramikproffs liksom - man undrar ju hur länge dom kommer finnas kvar med den kundservicen.

DMK
2014-09-02 20:50
#5

Hej!

Ja, Tack Bosse!

Du är toppen med alla dina råd!!!  Kommer ihåg dej från Cebex i Göteborg.

snällt att vi får fortsätta att ha hjälp av dej här!

Håller med om att du skulle skriva en bok! Din kunskap är guld värd!

🙂

Ditte Maria


Ditte

[rolnor]
2014-09-02 21:04
#6

Jag har lärt mej massor här om käglor, min ugn var så långsam på slutet att jag fick, som jag tyckte, konstiga resultat men det är väldigt tydligt för mej att det är helt individuellt för ugnar när dom böjer käglor, man får prova sej fram. Det vore skönt med en ugn som brände just 150 grader i timmen sista biten men det klarar inte min utermugn, för låg effekt i förållande till volym etc. Tackar också för dina kunskaper bosse!

Annons:
sagabus
2014-09-02 22:29
#7

ursäkta korkad fråga..varför är 150 grader i tímmen bra sista tiden? jag trodde att alla ugnar typ tuffade på 100grader per timme och så får man lägga till en väntetid kanske 20 minuter innan den ska få svalna.

Bo§e
2014-09-02 22:50
#8

Sista fasen av bränningen går ugnen med "full fart", dvs så fort den orkar.  Och alla ugnar "orkar olika" den sista kämpande biten från, säg 1150° och uppåt, dvs precis där saker händer med glasyr och lera…..  Uppvärmningshastigheten under den biten kan variera rejält mellan olika ugnar, och därmed också resultatet.  Man hittar knappast två ugnar som fungerar likadant i det här avseendet. 

Inget kan sägas vara "fel" (utom i extremfall).   Man får bara se till att "ha koll"…..och det är där käglorna kommer in. 

Genom att lära känna sin ugn och finjustera bränningarna genom timing och kägelkoll,  kan man nå betydligt bättre och säkrare resultat än om man enbart litar till instrumentet, som ju bara informerar om den ena av två viktiga faktorer som behövs för att kartlägga och förstå brännprocessen….

Modern utrustning betyder obevakade bränningar.  Det är ju därför vi styr dem med elektronik (så gott det går).   Men precis som för sjöfarare, behöver vi åtminstone två faktorer för att hitta precis rätt.

Ride84XL
2014-09-03 19:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Egentligen så borde det väl va i stort sett omöjligt att få samma resultat från gång till gång med obevakade bränningar - för stigtiden påverkas ju inte bara av ugnens nominella effekt och konstruktion. Det ända sättet (utan kägla en som man bevakar i realtid på slutet av varje bränning) är att ha en ugn som är så snabb att inte nån betydande del av värmearbetet sker under stigningen och sen låta automatiken reglera utjämningen (men då minskar ju och andra sidan behovet av att köra obevakat). 

Gjorde några mätningar på min lilla 28 liters hobbyugn från rumstemp till 1280°C - där jag lastade med eldfast tegel för att se hur massan påverkar. 2 kg eldfast tegel var det mesta jag hade liggande. Påverkan av massan är ganska olinjär märkte jag - bara liten ökning ger relativt mycket påverkan medan det blir allt mindre räknat per kg, ju mer man lastar in. Sen en där jag bara använde 85% av ugnens effekt för hela uppvärmningen (ställde regulatorn på det).  

Variationerna i % blir ju ännu större för en långsam ugn (speciellt dom saker som orsakar effektförluster). T ex nätspänningen kan ju t ex variera från dag till dag och om man t ex får 220 V istället  för 230 (t ex en vinterdag med hög belastning på elnätet) så får man ju bara ut 91,5 % av ugnens effekt.

Bo§e
2014-09-03 21:53
#10

>> Egentligen så borde det väl va i stort sett omöjligt att få samma resultat från gång till gång med obevakade bränningar - för stigtiden påverkas ju inte bara av ugnens nominella effekt och konstruktion.  >>

Du har alldeles rätt.  Här finns många faktorer som man inte kan påverka.  Elementens skick,  spänningen (just då) på elnätet, osv…….    Någon "nollvision" är helt enkelt inte realistisk….man får aldrig 100% koll på en obevakad bränning.  Man får ta till de medel som står till buds för att skaffa så god kontroll som möjligt.  Käglor blir då ett viktigt redskap i den "kampen".  

Nu skall man dock inte måla f-n på väggen…det räcker oftast med att ha hmm, "rimlig kontroll"…vilket innebär att man tillskansat sig hygglig förståelse för brännprocesser, och anpassar bränningarna efter de förändringar man märker av.  Och förstås, att man har en någorlunda frisk utrustning som inte uppvisar "extremt" beteende i någon form.

[rolnor]
2014-09-03 22:48
#11

Glasyrer har ju olika smalt brännintervall, den jag jobbar med nu påverkas mycket av tio grader upp eller ned medans det finns dom som tål betydligt större tempvariation och ändå bli acceptabla.

Bo§e
2014-09-04 07:52
#12

Javisst, vi får inte glömma att många material är tämligen "förlåtande", och lämnar hyggligt med svängrum för variationer i brännkurvorna.  Inom rimliga gränser förstås…

Upp till toppen
Annons: