Utrustning och verkstad

Nytt termoelement till gammal automatik

2014-09-02 14:19 #0 av: Harbohill

Hej på er! Har en Ruben Lind ugn (380V trefas, 10kW, 1300grader) med tillhörande gammal automatik. Ugnen har aldrig varit inkopplad hos mig och vet ej skick än. Men behöver nytt termoelement. Inne på att köpa typ K och försöka köra med gamla automatiken. Någon som har några andra tips eller förslag?

Anmäl
2014-09-02 14:20 #1 av: Harbohill

Såhär ser ugnen ut

Anmäl
2014-09-02 16:47 #2 av: Bosse Cebex Gbg

Du måste först kontrollera att styrningen + sitt kablage verkligen är typ K.  Om den säkert är det, kan du förstås prova med det du föreslår.  Men även om Typ K så att säga "kan" mäta upp till 12-1300°C, är det inte tillrådligt att använda det systemet om man jobbar med stengods, beroende på att typ-K-givarna inte håller särskilt länge för kontinuerlig drift på den temperaturnivån.    Avrådes.

Om styrningen inte är av Typ-K,  är det inte heller säkert att den är av Typ-S (!).  På Ruben Lind-ugnarna förekom nämligen ibland ett eget "Ruben-Lind-System" Funderar, som kräver en alldeles speciell givare.   Måste också kollas.

Om det här känns krångligt, har jag PM:at dig ett telefonnummer att ringa, så att du kan få hjälp med att reda ut detta....det är lätt att förstöra en ugn om man chansar med de här sakerna....

/Bosse

Anmäl
2014-09-02 18:16 #3 av: Ride84XL

Min typ K givare har överlevt hittils - kanske 20-25 värmningar till temperaturer mellan 1250 och 1290°C. Men det är kanske ändå inte att rekommendera till en ugn som man ska köra obevakad - om givaren går sönder så felvisning uppstår så går ugnen till elementen brinner av och/eller stenarna smälter. 

Min ugn (som jag byggt själv) går så fort att värma upp ändå att jag inte behöver köra den obevakad. Jag har inte ens nån automatik utan bara en effektregulator och en pyrometer som inte styr nåt utan bara visar temperaturen (och den har K-givare). Jag har haft en givare som pajat med min förra ugn - men då berodde det på att givaren var för kort så jag stack in den för långt och då blev kabelövergången överhettad. Jag såg det på att tempen stannade på "1235" trots att jag fortsatte mata in full effekt. På en oövervakad ugn hade det säkert slutat illa

Taskigt annars med en egen standard för givarna - typiskt såna där "fula trix" av tillverkarna för att kunna sälja reservdelar svindyrt

Anmäl
2014-09-04 11:39 #4 av: Harbohill

Tackar o bugar för infon. Sladden är gul fr automatik ut till gamla termoelementet och då ska det vara typ K enligt elektriker jag haft kontakt med. Men misstänkt själv att det kanske inte är det optimala om jag vill bränna stengods.. Låter som att jag helt klart gör klokt i att ringa specialisten och resonera vidare. Återkommer med svar här sen utifall någon mer kan ha nytta av utredningen.

Anmäl
2014-09-04 11:48 #5 av: Bosse Cebex Gbg

Den "klassiska" och vedertagna kabelfärgen för "K" är grön.   Om kabeln är gul, bör du definitivt dubbelkolla, särskilt som det är en Ruben Lind-ugn.  Chansa inte.

Anmäl
2014-09-09 07:51 #6 av: Harbohill

Ok jag ska definitivt dubbelkolla, imorrn har jag lite tid över för forskning. Hur bra är Ruben Lind ugnar överlag? Tänker på ugnsuppbyggnad. Nån som har erfarenhet? Nånting säger mig att jag någongång hört att de är dåligt isolerade. Någon som instämmer på detta och har någon lösning?

Anmäl
2014-10-06 09:24 #7 av: Harbohill

Om någon följt tråden så kan jag berätta att det blev inköp av ny automatik. Efter flertal samtal med specialister från olika håll så kom jag fram till att jag skulle ha kunnat testa med nytt termoelement typ S men att jag då skulle få lov att kompensera och  prova mig fram med käglor för att veta vilken temperatur jag skulle ställa in på automatiken.. Skulle kanske vara diff på 100gr. Och eftersom jag inte kört med automatiken förut så tyckte jag det var dumt att chansa och hålla på o krångla. Nu har jag fått ny automatik och termoelement levererad.. Blir skönt också att kunna förprogammera de olika brännkurvorna! Nu återstår en sista problematik..... Och det är ju att termoelementet sticks ner ovanifrån på min ugn. Tydligen är det ju vanligt att kabelövergången blir överhettad.. Frågan är om jag ska försöka isolera eller om jag ska borra nytt hål bakifrån?? Var mäter de den jämnaste tempen?
Med facit i hand hade jag nog inte köpt just denna ugn, men nu står den där den står så jag får göra de bästa av situationen..

Anmäl
2014-10-06 11:55 #8 av: Bosse Cebex Gbg

Ja, att sticka ner termoelementet uppifrån är inte särskilt lyckat.   Som du nämner, blir kabelanslutningen lätt överhettad, med felvisning som följd, och så är det ju heller inte så praktiskt med den ömtåliga pinnen hängande ner mitt i ugnen.

Borra ett hål ungefär vid krysset, och låt givaren sticka in 4 - 5 cm.  Exakt rätt placering är svår att förutsäga, men här brukar det fungera bra på de flesta ugnar.

Anmäl
2014-10-07 03:22 #9 av: Ride84XL

Överhettad kabelövergång var ju vad som hände mig förut och det är ju nåt man vill undvika - speciellt på en ugn som ska gå obevakad. En sak man bör tänka på också när man tar upp ett hål är ju att inte sensorn ska ligga för nära ett element för då lär man få viss felvisning (visad temp högre än verklig)

Om det ser ut som ugnen på bilden så är det ju bäst att sätta den som krysset - men det kan ju skilja lite beroende på hur elementen är placerade (lämpligen borrar man hålet där avståndet till närmsta element är som störst - förutsatt man inte hamnar i precis taket eller botten förstås). Det är ju alltid bra att sticka in sensorn så långt som möjligt utan att den hamnar i vägen för grejerna också (4-5 cm funkar nog, men mer skadar ju inte) - för att få exaktast möjliga mätning av genomsnittstempen i ugnskammaren (men man får ju förstås inte glömma tidsfaktorn också vid keramikbränning - det är ju inte bara en funktion av vad man har för topptemp).

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.