Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2067 ggr
Nall
2014-09-02 22:22

Var är det bäst att placera en ugn?

Jag har nyligen flyttat till landet och vi har endast en uteverkstad som ej ännu är vinterisolerad med glipor i träväggarna… Är det lämpligt att bränna sin ugn till 1260 i detta klimat, som säkerligen blir ett antal minusgrader under vintern? Är det ok för automatiken eller finns det risker att den skadas? Går det åt avsevärt mycket el då, är det rentav olämpligt att placera en ugn i ett rum som ej har normal rumstemperatur? Eller har det ingen betydelse? Vi har även ett extrarum i huset jag funderar på att ställa ugnen i, men det är inte min man förtjust i att jag använder som bränn-rum! Så troligtvis blir det svårt att övertyga honom. Är det dessutom farligt att bränna inomhus där vi vistas och sover? Hur gör ni andra? Var placerar ni era ugnar? Avges det alltid farliga gaser när man bränner? Jag använder vanlig stengodsglasyr. Tacksam för svar!

Annons:
Ride84XL
2014-09-03 20:26
#1

Det borde ju inte va nåt problem att ha ugnen i det uoppärmda utrymmet - möjligtvis att det kan bli lite snålt med effekt på vissa ugnar. Att gå upp till 1260 i -15°C omgivning kräver ju samma effekt, uppvärmningstid och energiåtgång som att gå till 1300 i ett +25°C rum istället.

Möjligtvis kan väl automatiken krångla lite - men det finns bra beskrivet i en annan tråd hur man "kommer runt" det. 

http://keramik.ifokus.se/discussions/53fc8f258e0e74325600371e-ugnskrangel?discussions-1

Men om man har den inne i huset spar man ju in lite av energiförbrukningen vid bränningarna vintertid, då spillvärmen hjälper till att värma huset. 

Om man har fläktar som sprider värmen från ugnsrummet - kombinerat med denna lösning för att bli av med gaserna. Så kan man ju stänga av övrig värme i huset under flera timmar när man när man bränner. Då spar man ju in en stor del av förbrukningen.

http://keramik.ifokus.se/discussions/53f850cace12c417e60053fe-flaktkapa-ovan-ugn?discussions-2

Bo§e
2014-09-03 21:39
#2

Jag tillägger:   Om automatiken sitter fastpluggad med en "multistick",  knäpp då loss den och förvara den uppvärmt då den inte används.

Elektronik + fukt/kondens = 😭 😭

Upp till toppen
Annons: