Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1603 ggr
ClayLover
2014-09-06 22:21

Det vita luddet på gipsskivan

Hej

Har länge undrat vad det vita luddet är som bildas på gipsplattan efter det att jag återvunnit Porslinslera på den?
Är det någon form av mögel tro?

Någon mer som upplevt detta och kanske har någon lösning på problemet. Kanske skall man tillsätta något medel till porslinet innan jag hivar upp all den fuktiga leran?

Annons:
[rolnor]
2014-09-07 11:42
#1

Tror att jag sett här att man kan använda lite Atamon, sånt som man har i sylt? Det är organiskt och påverkar inte leran.

Bo§e
2014-09-07 12:17
#2

Det är inget mögel, eller biologiskt överhuvud taget, och är inget man hälsomässigt behöver oroa sig för.  Fast, handtvätt efter kontakt är väl aldrig helt fel…

Beroende på vattenkvaliteten, löses med tiden en del av gipsen till ett slags "salt" (fråga mig inte vilken sort, för det minns jag inte🤦‍♂️…), som när vattnet lämnar gipsen återkristalliseras på gipsytan till något som brukar likna "spunnet socker".

"Luddet" är ett välkänt fenomen som så småningom även dyker upp när man gjuter lera i gipsformar, och det indikerar att inte ens gips är "för evigt"….den bryts sakta ner när vatten flödar genom den .

Att processen påskyndas i kontakt med plastisk Porslinslera är inte  så konstigt, eftersom de flesta "köpeporslinsleror" (och även hemmagjorda) är tillsatta koksalt i större eller mindre grad, för att höja plasticiteten….något som även kan få lerkranar att korrodera kraftigt (välkänt fenomen).

Bo§e
2014-09-07 13:24
#3

En liknande "urlakning" kan ibland drabba betongkonstruktioner, som i kontakt med vägsalt och regn kan utveckla "stalaktitliknande" saltutfällningar…

Bo§e
2014-09-07 15:00
#4

Blev nyfiken och läste på litet mera….

Det förefaller som om "luddet" är någon form av kalkspat (kalcit) som kan återkristalliseras som "ludd" eller som stalaktiter i grottor m.m….

[rolnor]
2014-09-07 16:31
#5

Ok,detlåter vettigt! Ingen atamon behövs!

pyromanen
2014-09-07 17:58
#6

Har fått sån utfällning i fogmassan mellan klinkers i en dusch.

Annons:
ClayLover
2014-09-07 19:39
#7

Stort tack för ett utförligt svar.

Nu förvandlades "luddet" från något lite äckligt till något riktigt spännande🙂

Upp till toppen
Annons: