Annons:
Etiketterkurserutbildningar
Läst 2258 ggr
stefanandersson
2014-09-13 16:38

Symposiet 2015

Hej alla, tiden går fort i varje fall om vi ska ha tid att ordna med nästa Keramik iFokus-symposium!

Jag har några saker att trycka på innan ordet är fritt. Detta år var vi åter igen lite över 50 personer som träffades på Leksands fhsk. Jag samordnande större delen av programmet och såg till att allt fanns på plats innan vi började. Många med mig tyckte att vi lyckades riktigt bra och hoppas kunna göra om detta även 2015.  Senast ville ca 75 komma men på grund av det upplägg vi gjort skulle inte symposiet kunna ta mer än de vi var.

Här är den kravlista jag satt samman för en bra plats för vårt symposium:

  1. Keramikverkstad med ugnar och stora möjligheter (ytor, verktyg, ugnar, etc.)
  2. Föreläsningssal
  3. Bekanta (dvs att vi inom gruppen har god kunskap om vart saker finns så att vi kan vara säkra på att allt flyter på trots allt som kan hända)
  4. Boende (inom vandringsavstånd) 
  5. Ett fungerande kök (inom vandrings avstånd, vi moderatorer hade tidigt som krav att vi inte ville sköta maten utan lägga det på skolan. Detta drar radikalt ner mängden arbete för oss som anordnar)
  6. Vi vill genomföra symposiet på en helg i augusti (vi har tidigare haft andra tider med följd att många krukmakare inte kan komma mitt i turistsäsongen)
  7. De ser ett egenvärde att hålla symposiet och att vi på så vis kan hålla nere avgifter och kostnader för lokaler, boende och maten.

Om man ser på de här kraven är det mest skolor som kan tillgodose alla behoven på ett smidigt sätt och med det i åtanke har jag talat med Sörängens folkhögskola som precis som Leksands folkhögskola fyller kriterierna. Fördelen med att vara där är att vi (jag) har kontakt med deras rektor såväl som keramiklärare och de är positiva till vårt symposium. Nackdelen är att jag (i form av samordnade och medarbetare) har längre till denna skola och inte är lika bekväm som jag är med Leksands folkhögskola (där jag jobbar deltid sedan ett år tillbaka). 

Jag vill gärna fortsätta samordna symposiet och har med detta i åtanke formulerat två alternativ men vi är öppna för andra förslag och tankar!

  1. Vi genomför symposiet i samma skala med liknande upplägg på Sörängens folkhögskola (Nässjö) och når därigenom lättare till våra keramiker i söder.
  2. Vi växer och satsar på att bli fler deltagare till nästa symposium. (Det är tråkigt att neka folk som vill komma). För att min fritid ska räcka till vill jag då åter igen hålla detta på Leksands fhsk.

Vad säger ni?

Annons:
Keraleij
2014-09-14 18:44
#1

Måste börja med att lovorda ditt engagemang Stefan! Kul att det kan bli av igen, oavsett plats och upplägg. Medger dock att det kändes rätt långt till Leksand (från Österlen).
Hoppas på en helg i slutet av augusti i så fall. Början av augusti är för min del mer mitt i turistsäsongen än början av juni.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Rosannakeramik
2014-09-15 20:22
#2

Hej Stefan.  Blir symposiet i Nässjö kommer vi och demostrerar vår deco färg.

[SkansensKrukmakeri]
2014-09-16 10:43
#3

Måste börja med att hålla med Kajsa, du gör ett jättejobb, Stefan! Det behövs eldsjälar.

Man kanske kan se det hela från två håll.  Det ena är att låta symposiet flytta runt i landet och på så sätt kanske ge fler möjlighet att komma med tanke på resväg osv. Kan också vara spännande att då kanske få fler och annorlunda upplägg. 

Man kan också permanenta symposiet i Leksand för att på så vis utveckla konceptet och skapa en "instutition" som verkligen ger tyngd i keramikkretsar. Kanske ett alternativ till den insomnade Porslinsfestivalen i Lidköping.

Personligen tycker jag Leksand är mycket bra rent geografiskt. Om man ändå ska ut och resa kanske det egentligen inte gör så mycket om man sitter en eller två timmar extra i bil eller på tåg, om vi tittar på de alternativa platser som kan tänkas dyka upp. De som tvingas flyga har förmodligen långt i alla fall. 

Leksands Folkhögskola har dessutom allt man möjligtvis kan önska sig för ett bra symposium.

Tidsmässigt är början av juni bra för oss, lagret måste vara fullt i vilket fall som helst inför säsongen och vi har högtryck under augusti.

abbis
2014-09-16 10:57
#4

#3 Jag  håller med ..

Mitt i landet gör att fler har möjlighet..Läggs det i Skåne då är det nog ingen som kan åka från Norrland..Landet är långt..och krukmakare inte så rika .

Utveckla symposiet och dom som inte varit med tidigare har förtur 😉.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
2014-09-17 20:41
#5

Tycker det vore fantastiskt om det blir ett symposium igen! 

 Landet är långt, så oavsett var så finns det några som bor långt ifrån. 

 Flytta-runt-iden är sympatisk på ett sätt, samtidigt som iden för att förverkligas nog  kräver att några personer på varje aktuell plats träder fram och tar på sig jobbet.  Det verkar i mitt huvud som mer komplicerat och mer jobb än att snabbt ropa JAA och klappa i händerna om både du och Leksandsskolan  antyder att ni är positiva till att göra det igen!  (jag hjälper gärna till nån dag om det behövs)

stefanandersson
2014-09-22 08:03
#6

Har vi några fler alternativ? Någon som har en ide om plats eller kanske ett annat sätt att göra det.

Annons:
L.A.E
2014-09-22 10:30
#7

När vi var i Lidköping så berättade jag om  symposiet med rektorn på Formakademin   och han tyckte det lätt intressant.

Ulla
2014-09-27 16:15
#8

Jag kan också se att det finns fördelar med båda alternativen - att stanna kvar eller att flytta på symposiet.

Din kravlista är väldigt bra. En del av det roliga med symposiet är ju samvaron under och efter aktiviteterna, och den missar man om folk åker iväg och äter och bor på olika ställen runt om.

Det är viktigt att det finns någon på plats som kan hjälpa till att genomföra det hela, som känner till lokalerna och vet var saker och ting finns. Det får inte bli för betungande för någon enskild person. 

Jag vill gärna höra fler synpunkter - även om du håller med föregående.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Harbohill
2014-10-06 10:57
#9

Kul med engagemang!! 
Blir nyfiken på varför ej fler än 50 fick plats förra gången? Vad är hindret för symposiet att växa i Leksand?  Och blir förutsättningarna automatiskt bättre på annan plats, förutom resväg? Och finns det någon ekonomi i symposiet? Möjlighet till reseersättning för långväga föredragshållare etc?

Jag har ej varit med tidigare, så har svårt att föreställa mig… Men Leksands fhsk tillsammans med din kompetens Stefan, låter för mig som en svårslagen kombination och kärna för symposiet 😉

stefanandersson
2014-10-06 12:17
#10

#9: Tack Harbohill :) 

Hindret i antal har med programmet att göra. Det går inte riktigt att hålla workshops med fler åskådare än vi haft (om man inte gör på scen eller med projektioner etc). Annars få vi gå åt hållet som jag vill där vi har flera parallella föreläsare så att vi sprider oss. 

Tror det kan bli bra men programmet måste då göras för det.

Det finns liten ekonomi i programmet där föreläsare får reseersättning. Kanske kan vi skramla för något mer nästa gång…

Upp till toppen
Annons: