Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2006 ggr
gunelisa
9/16/14, 11:55 AM

Rakuglasyr

Jag har köpt fritta 169 från Cebex. Fick veta att den bara skulle blandas med vatten men något flyttal hade de inte. Den skall vara väldigt tunn var det enda jag fick veta. Resultatet blev inte bra. Det blev väldigt mörkt och grått. 

Är det någon som använder fritta 169 och blandar ni den med något annat också? Om man blandar i Bentonit som ställmedel, påverkar det bränningstemperaturen.

Tackam för svar!

Annons:
Bo§e
9/16/14, 1:05 PM
#1

Det låter som om den blev FÖR tunn…häll av litet vatten och försök igen.

Bentonit som ställmedel:  Vid överdosering påverkas smältpunkten, och glasyren kan även bli "krypig".  För säkerhets skull, överstig helst inte 1% tillsats.  Prova gärna ännu lägre, till att börja med. 

"169" är samma rakufritta som en gång i tiden hette "M623", vilken säkert många minns.

gunelisa
9/17/14, 9:06 AM
#2

Tusen tack Bosse! Nu hittade jag på en annan site att blanda 169 med 15% kaolin. Vad säger du om det och jag vet inte varför heller?

Bo§e
9/17/14, 9:49 PM
#3

En tillsats av 15% kaolin höjer smältpunkten en del, så jag förstår inte vad vitsen är med det.  Kanske någon föredrar att bränna högre…?

 169 bildar en mycket bra rakuglasyr helt själv, utan tillsatser.

Jo, förresten…kom jag på…..med 15% kaolintillsats kan du använda några droppar vanlig (mättad) koksaltlösning som ställmedel, och därmed slippa ta risken med bentonit….  Men, som sagt, glasyren kommer att bli något mer högbränd.

LenaR
9/17/14, 10:00 PM
#4

Den boraxfritta vi använder som rakuglasyr (minns inte vad den heter tyvärr) flagade av från godset, så vi blandar den med 10-15% kaolin. Då fungerar den utmärkt. Plus att det inte behövs något ställmedel eller glasyrlim!

Jag minns inte om det är 169 vi använder eller om det är någon annan fritta, men den är köpt på Cebex.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bo§e
9/17/14, 10:12 PM
#5

Ja, där har vi ytterligare en anledning till kaolintillsats, dvs om glasyren t.ex. passar dåligt till en viss lera.  Men som regel fungerar det utan tillsats, och belöningen blir då en mer lättsmält glasyr.

Upp till toppen
Annons: