Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2540 ggr
LindaLunda
9/16/14, 8:42 PM

Tärns Zink Kristallglasyr... i vanligt program.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

pyttesmå kristaller men de finns där.
Brände i mitt vanliga program.

LindaLunda

Annons:
[rolnor]
9/16/14, 9:05 PM
#1

Hur högt brände du? Kul att du fått fart på kristalliserandet.

LindaLunda
9/17/14, 6:07 AM
#2

1240 grader

men jag misstnker att ugnen går högre-.
Jag ska göra ett kägletest

LindaLunda

[rolnor]
9/17/14, 12:01 PM
#3

Ja, det är i lägsta laget om jag tänker på dom scheman jag sett i böcker, det ska liksom rinna av en massa glasyr sen ska det tunna skiktet som blir kvar odla fram separerade kristaller, annars blir det ett gytter. Kan säga att för mej blir det alltid gytter på stengods men bra separerade (om man nu vill ha det) kristaller på porslin.

LindaLunda
9/17/14, 12:12 PM
#4

100 grader till 100 g
150 gr till 1100 gr
100 gr till 1240 gr.
Utjämning 20 min.

Så om jag ändå bara har stengods kan jag inte frövänta mig annat än detta  mao?

LindaLunda

LindaLunda
9/17/14, 12:14 PM
#5

Jag har inne ceramas grön kristall på prov nu i ugnen(inatt) ska bli spännande att se om/hur det blir.

LindaLunda

LindaLunda
9/17/14, 12:45 PM
#6

Finns det något sätt att få mer spridning och större kristaller på stengods?
Eller måste man använda sig av porslin?

LindaLunda

Annons:
[rolnor]
9/17/14, 3:56 PM
#7

Jag skulle bränna högre, kanske prova 1280, jag har fått fina separerade kristaller på stengods, leran hette f100, den finns inte längre dock. Man måste inte ha porslin men mitt intryck är att många kör med det, slump? Vore kul om kebnekaise eller någon annan kunde ge input här.

LindaLunda
9/17/14, 4:30 PM
#8

Hm jag har KM lera från cerama.
Den är go att leka i :)

LindaLunda

isak49
9/17/14, 9:27 PM
#9

Hej LindaLunda. Testade du glasyren jag la in förra veckan? Den är rätt säker o lätt att jobba med.

Porslin är "renare" än stengods och har oftast en större krympning än stengods, kristallerna får växa ifred så att säga och har bättre förutsättningar att växa.

Har du en relativt vit stengodsmassa så kan du engobera med en porslinlera för att få den vitare. Testa att färga in engoben, rätt intressanta effekter kan du få om glaset får hämta oxider även underifrån glaset men även den/de oxider du har i glasyren påverkar. Om du glaserar lite tunnare överallt och har  tjockare glasyr upptill så kommer kristallerna att bli färre och med större spridning iom att dom glider inuti glaset när dom växer, dom blir tyngre. 

/Isak

[rolnor]
9/17/14, 10:21 PM
#10

Jag såg i ceramics monthly för ett tag sedan reklam för en ugn specielgjord för kristallglasering, den gick upp snabbt och svalnade fort också, hittade inte den i dom senaste numren men vill man satsa stort så janske det kunde vara ide. Hur har du fått sån övereffekt i din ugn isak, har du hottat upp den på något sätt? Jag har möjlighet att dra på gasolbrännarna så jag kan bränna fort från typ 900 till topptemp, har inte testat det. Tycker min ugn bränner bra, den är lite långsam på slutet om jag kör utan gasen men det blir ju bra resultat ändå. Är det inte så att porslin innehåller fluss, typ fältspat o.d. för att den ska sintra och bli genomskinlig? Detta påverkar väl glasyren också? Som sagt jag har provat cs950 och på den får jag ett gytter kristaller men har inte testa att dra upp tempen irdentligt. Diane Creber bränner ju till 1300grader topptemp men jag har ju mer litium i min glasyr som fluss så det är inte nödvändigt, i alla fall inte på porslin. Har du isak testa A2021 frittan? Den verkar bra, minns att nån(Ante?) sa att natrium kan ge bra färger?

LindaLunda
9/18/14, 7:31 AM
#11

Jag har inte testat den för jag har inte råvaror hemma att testa med.

LindaLunda

Upp till toppen
Annons: