Annons:
Etiketterutställningargallerierkeramiker
Läst 1926 ggr
pyromanen
2014-09-17 20:23

European Ceramic Context

http://www.europeanceramiccontext.com/

Just hemvänd efter att ha besökt ovanstående tillställning på Bornholm.  Fylld på med massor av intryck och inspiration!

Speciellt kul tyckte jag det var att träffa Phil Rogers, vars saltbränningsbok jag läst så mycket att det nog är rekord bland mina keramikböcker och hade mycket nytta av i samband med att jag byggde min ugn och började med saltbränningar. Han föreläste och demo-drejade :-)

Men sen är det ju också kul med sånt man inte vet något om alls innan och visar sig vara fantastiskt.  Att jag gillar ved, salt och aska är ju lite förutsägbart. Men t.ex. var det en Israelisk keramiker där också, Shamai, som arbetade med terra sigiliata. Inget jag någonsin fastnat för… Men han hade då rest och samlat in leror på diverse omöjliga platser på jordklotet och samlat på sig över 50 olika leror han gjorde terra sigiliata av och i olika färger.  Han testade lerorna och sorterade dom efter smältpunkt och skröjbrände sina föremål c a 4 gångar vid olika temperaturer, en gång för varje grupp av färger… Sist brända han i saggar med tallbar.  Så vackert och häftigt!  Förstår att jag inte får lägga ut mina egna bilder här men ska leta upp nåt på nätet… återkommer om en liten stund…

Annons:
pyromanen
2014-09-17 20:27
#1

Här några bilder från Shamais hemsida. Varje nyans är alltså en egen terra sigiliata från någonstans på jordklotet. Självklart skulle han även ut med spaden på Bornholm.

http://www.shamaigibsh.com/#!smoke-/c3c1

LenaR
2014-09-17 21:06
#2

#1 Åh så coolt!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

stefanandersson
2014-09-22 07:59
#3

Vad roligt :)

Kanske kan vi åka tillsammans nästa gång det är 🙂. Är det om fyra år?

pyromanen
2014-09-22 08:48
#4

#3 ja eller så är vi ambitiösare och arrangerar ett co-event. baltic woodfireds inslag ( med Phill R och Shamai) var ett sånt kompletterande event utanom själva huvudprogrammet. Nästa gång kanske vi gör ett svenskt gästevent eller går ihop några vedbrännare och arrangerar i samarbete med baltic woodfired? Eller nåt … :-)

L.A.E
2014-09-22 10:22
#5

4# Det låter trevligt ,fick en inbjudan till något  med ved i Baltic länderna men kunde inte åka  tyvärr.

Upp till toppen
Annons: