Bränning av keramik

Godset slår sig

2014-09-18 08:27 #0 av: paonas

Hej! Mitt gods slår sig, formen blir ojämn efter glasyrbränningen, vad beror det på? Sakerna är fint centrerade, är fina efter skröjbränningen, men i glasyrbränningen blir formen förstörd till en del.

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia


Anmäl
2014-09-18 09:15 #1 av: abbis

Man brukar säga att leran har "minne". dvs att om du deformerat den vid något tillfälle under den mjuka processens gång  och sen justerat upp den så återgår den.

Kan tänka mig att det är lite olika för olika leror dessutom..

Jag har sällan det problemet då jag har en lite kraftigare kant även då övriga delar är väldigt tunna..

Muggar som jag vill ha liiiite tunnare kant tar jag en rund form som passar i muggen och formar den inte bara en gång utan flera ggr innan dom får torka..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Anmäl
2014-09-18 18:25 #2 av: [davidskeramik]

Lyssna på Abbis! Använd rund form för att forma dina drejade saker med. Se till att grejerna torkar jämt. Och om möjligt kan du ju även sänka temperaturen något vid glasyrbränning. Jag  har drejat en del som slagit sig i 1280 men som behållit formen i 1260.

Anmäl
2014-09-19 10:27 #3 av: paonas

Så när jag drejat en rund mugg och ställer den för torkning, så ställer jag en rund form inne i muggen?

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia


Anmäl
2014-09-19 13:00 #4 av: abbis

Nej nej nej ..om den sitter kvar då spricker hela härligheten--

Du ska endast forma din läderhårda mugg med den runda formen .Tryck till och ta ur ..gör det en sista gång innan den åker in i torkhyllan..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Anmäl
2014-09-19 21:28 #5 av: Bosse Cebex Gbg

En dragfri lokal ger också rundare grejor....

Anmäl
2014-09-19 23:32 #6 av: Ride84XL

Gissar det där med torkning också är en sån där process man inte heller kan "speeda upp"Gapskrattar  Allt det som gör att det går fortare verkar ju va stor nackdel i övrigt -  om luften rör sig (drag) gör ju att det torkar mycket snabbare, likaså med låg luftfuktighet, värme (man har ju t ex hört om folk som fått problem att grejer på tork spricker i ugnsrummet) etc. 

Det bästa verkar ju va att t ex delvis lägga plast över och låta det torka en vecka. Gäller ju att ha tålamod när man jobbar med keramik (inte bara vid bränningarna), helt klart

Anmäl
2014-09-20 09:14 #7 av: abbis

Draget har aldrig varit problem tvärtom..Skämtar

Skulle jag torka saker under plast skulle jag behöva 100 kvm mer torkyta..Ledsen

Sen kan jag säga att min värmepistol gör att grejerna torkar mycket snabbare..Saker som ska monteras drejas på morgonen och är klara på eftermiddan och då redan läderhårda..Tummen upp

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.