Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2208 ggr
paonas
2014-09-18 08:27

Godset slår sig

Hej! Mitt gods slår sig, formen blir ojämn efter glasyrbränningen, vad beror det på? Sakerna är fint centrerade, är fina efter skröjbränningen, men i glasyrbränningen blir formen förstörd till en del.

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia

Annons:
abbis
2014-09-18 09:15
#1

Man brukar säga att leran har "minne". dvs att om du deformerat den vid något tillfälle under den mjuka processens gång  och sen justerat upp den så återgår den.

Kan tänka mig att det är lite olika för olika leror dessutom..

Jag har sällan det problemet då jag har en lite kraftigare kant även då övriga delar är väldigt tunna..

Muggar som jag vill ha liiiite tunnare kant tar jag en rund form som passar i muggen och formar den inte bara en gång utan flera ggr innan dom får torka..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[davidskeramik]
2014-09-18 18:25
#2

Lyssna på Abbis! Använd rund form för att forma dina drejade saker med. Se till att grejerna torkar jämt. Och om möjligt kan du ju även sänka temperaturen något vid glasyrbränning. Jag  har drejat en del som slagit sig i 1280 men som behållit formen i 1260.

paonas
2014-09-19 10:27
#3

Så när jag drejat en rund mugg och ställer den för torkning, så ställer jag en rund form inne i muggen?

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia

abbis
2014-09-19 13:00
#4

Nej nej nej ..om den sitter kvar då spricker hela härligheten--

Du ska endast forma din läderhårda mugg med den runda formen .Tryck till och ta ur ..gör det en sista gång innan den åker in i torkhyllan..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Bo§e
2014-09-19 21:28
#5

En dragfri lokal ger också rundare grejor….

Ride84XL
2014-09-19 23:32
#6

Gissar det där med torkning också är en sån där process man inte heller kan "speeda upp"Gapskrattar  Allt det som gör att det går fortare verkar ju va stor nackdel i övrigt -  om luften rör sig (drag) gör ju att det torkar mycket snabbare, likaså med låg luftfuktighet, värme (man har ju t ex hört om folk som fått problem att grejer på tork spricker i ugnsrummet) etc. 

Det bästa verkar ju va att t ex delvis lägga plast över och låta det torka en vecka. Gäller ju att ha tålamod när man jobbar med keramik (inte bara vid bränningarna), helt klart

Annons:
abbis
2014-09-20 09:14
#7

Draget har aldrig varit problem tvärtom..😉

Skulle jag torka saker under plast skulle jag behöva 100 kvm mer torkyta..😕

Sen kan jag säga att min värmepistol gör att grejerna torkar mycket snabbare..Saker som ska monteras drejas på morgonen och är klara på eftermiddan och då redan läderhårda..👍

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

stefanandersson
2014-09-21 09:25
#8

Det finns redan massor med bra råd i den här tråden men jag tänkte beskriva hur jag får en skål att inte slå sig.

Det första är att lyfta av skålen utan att den slår sig. Det kan göras med plattor eller genom att lämna mycket lera under skålen som sedan bestickas bort. Det är också bra att hålla om läppen på skålen med ett sämskskinn så den blir extra stark. När väl detta är bemästrat handlar det om torkningen. Hur snabbt något torkar är egentligen inte så relevant utan hur jämt det gör det. 

Så en skål vänder jag upp-å-ner så fort läppen tål detta. På så vis torkar inte kanten fortare än foten och skålens tyngd hjälper till att hålla formen. Är det dragit eller väldigt torrt kan man lägga ett tyg över så går det hela lugnare till. Jag försöker undvika att hantera krukan mer än nödvändigt, varje gång den lyfts finns en risk att den blir skev. Detta brukar ge mig jämna skålar men det är ju inte alltid vad man vill ha, eller?

Ytterligare sätt att motverka skevhet (som jag inte använder dock):

Många lägger skålar över flacka kupor som ytterligare hjälper att hålla formen i torkningen.

Sedan finns metoden som också nämnts ovan med att trycka i ett kon-format verktyg i krukan under torkningen (medan den fortfarande är formbar). Viktigt att minnas är att detta inte löser grundproblemet utan bara korrigerar de fel som visat sig. (Grundproblemet är att lerpartiklarna har ordnat sig fel – det är säkert därför det fungerade bättre när man sänkte bränntemperaturen)

Att lämna lite mer lera på kanten hjälper precis som abbis påtalar. På mycket porslin lämnar man inte den extra tjockleken precis vid läppen utan någon centimeter ner. På så vis får man den extra styrkan men kan fortfarande göra kanten small (titta på kaffekoppar i din närhet)

Byta lera är kanske det enklaste och effektivaste sättet att undvika små deformationer. Här är temperaturen relevant precis som Abbis och davidskeramik säger men jag skulle vilja lägga till att lergodset är suveränt på detta vis. Lergods som inte bränns för högt har nästan inget minne och kommer sällan slå sig i bränningarna.

Jag gjorde den här filmen om torkning i min verksamhet för något år sedan.

Upp till toppen
Annons: