Annons:
Etikettövrigt
Läst 4663 ggr
emelieeileme
9/21/14, 4:46 PM

Måla om Figur i porslin

Hej!

Köpte den här (porslins)elefanten på loppis för 50 kr, men tycker den är ganska så ful i färgerna. Skulle vilja ha den brun som grundfärg och måla detaljer med vitt eller ha vit som grund och måla blandade färger som detaljer. Finns det någon möjlighet att göra detta? Man kan ju inte använda porlinsfärg för den får inte plats i ugnen liksom haha. Tips? tack!

Annons:
emelieeileme
9/21/14, 4:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

..

LenaR
9/21/14, 7:12 PM
#2

När du pratar om porslinsfärg och att den inte får plats i ugnen, menar du hushållsugnen då, och de färger man bränner till ett par hundra grader? Eller är den för stor för din keramikugn?

Om du inte har keramikugn tror jag jag skulle köpa nagellack i rätt färger. Det är ju inget bruksföremål, så huvudsaken är att du får till rätt färger.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

emelieeileme
9/21/14, 7:26 PM
#3

nej hushållsugn! 

grejen är att den är rätt stor, och skulle man köpa nagellack för alla detaljer skulle det gå åt mååånga flaskor!

LenaR
9/21/14, 9:18 PM
#4

Jämfört med keramisk färg är nagellack billigt! :-)  Och en fördel med nagellack är att det går bort med aceton om det blir fel eller fult.

Jag har inget bättre förslag, men det finns säkert andra idéer om hur man kan göra. Bara rätt person läser den här tråden. 🙂


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

sisela
9/21/14, 9:45 PM
#5

Blank sprayfärg? Spraya hela med vit eller brun och måla detaljer med lackfärg. Eller tejpa för de detaljer du vill ha kvar i den färg de har nu, och spraya resten. Sen tar du av tejpen.

Leramani
9/21/14, 9:47 PM
#6

Täcket kan du måla med nagellack,  resten kan du spraymåla och sedan spraya klarlack över.  Täck över de delar som inte ska målas med tyg som du tejpar fast,  spraya.  Billigt och snabbt.

De Lapsus Resurgam

Annons:
Leramani
9/21/14, 10:03 PM
#7

#5  gmta.  Såg inte ditt inlägg. :)

De Lapsus Resurgam

emelieeileme
9/22/14, 7:29 PM
#8

asså den är ju typ en halvmeter hög, kommer förbruka mer nagellack på den än vad jag gjort hela mitt liv på mig, är inte lackfärg bättre då?

sisela
9/22/14, 9:18 PM
#9

Kan föreställa mig att lackfärg är lättare att styra än nagellack, och det fås i större burkar också.

emelieeileme
9/23/14, 9:24 PM
#10

okej!

Upp till toppen
Annons: