Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 809 ggr
MarieFo
9/22/14, 4:42 PM

Ställning som tål 1250º?

Jag ska glasera en skulptur föreställande en springande kvinna som ska sättas på en järn pinne… Vet någon vad jag kan använda att "sticka in i skulpturen så att hon inte rör vid plattorna. Glasyren kommer ju överallt på skulpturen…! Finns det någon typ av järn eller annat som klarar kägla 8…? /Marie

Annons:
Ride84XL
9/22/14, 5:24 PM
#1

Om det är en liten  figur (som kanske inte väger mer än ett halvt kg) och man bränner oxiderande så kan det funka med en vanlig stålpinne som är minst 8 mm tjock eller mer (t ex en bit M8 gängstång). Sen är det bara borra ett litet hål i en bit eldfast tegel och ha som "fot" (den skyddar ju även plattan mot ev glasyr som droppar ner). Kolla bara att den står hyfsat i balans så inte pinnen får ta upp onödigt stor böjande kraft. 

Stålet kommer oxidera "brinna upp" till oxid nästan helt igenom - men den oxid som bildas är ganska hård och kan hålla figuren uppe (även om hållfastheten knappast kan jämföras med vad stålet hade från början - det blir mer som hårt kex eller knäckebröd).

Jag har lekt med att värma stål upp till 1290°C i min ugn. Om man bränner reducerande så är jag dock inte helt säker på vad som händer eftersom jag inte har den möjligheten i min ugn. I stålverken brukar man ju ofta ha runt 1250°C när man bearbetar stål (t ex valsar ut det till plåtar) - stål smälter inte vid den tempen men blir väldigt mjukt (risken är att pinnen kommer böja sig då, så figuren lägger sig på plattan). Men vid oxiderande atmosfär bildas oxid som är hårdare än metallen vid temperaturer 1200+

Stål kan dock ev expandera liten när det oxideras, så se till att hålet i figuren är lite större än pinnen - om man använder t ex en M8-stång kan man göra hålet 10 mm. Annars kanske figuren spricker.

MarieFo
9/22/14, 5:37 PM
#2

Tack för ditt svar, det verkar alltså inte helt hopplöst… Skulpturen är dock tyngre, väger nog upp mot 1 kg.  Då håller kanske inte stålet när det oxiderat? Vet du vilken smältpunkt har rostfria järnstänger har. Hittar inte någon uppgift om det när jag googlar. De finns ju i rätt grova storlekar, hålet i skulpturen är ca 1, 3 cm.

/Marie

Ride84XL
9/22/14, 5:43 PM
#3

Ok - man kan ju köpa keramiskt rör också att ha som pinne - såna man normalt har att hänga upp elementen på i ugnar. Det funkar ju för större figurer också - och går att ha i såväl reducerande som oxiderande atmosfär. Jag köpte såna till elementen i min ugn här:

www.sarlin.se

Mina var 30 mm - det är ju lite grovt här kanske - men dom har nog mindre dimensioner också

MarieFo
9/22/14, 6:51 PM
#4

Toppen!!t jag inte tänkt på det…nu ska jag hitta en återförsäljare i Malmö :-)

Upp till toppen
Annons: