Material - leror mm

Drejplattor

2014-09-25 10:53 #0 av: Pellens

Jag läser att flera av er använder extra drejplattor av spånskiva, och jag undrar på vilken tjocklek på spånskivan ni då använder? Mycket tacksam för en kommentar från er om det.  :)

Anmäl
2014-09-25 11:30 #1 av: Kebnekaise

10-16mm. Båtplywood är bättre än spånskivor men betydligt dyrare. Använder själv spånplatta. Ska lackas 3-5 ggr. Fasa av kanterna.

Anmäl
2014-09-25 11:38 #2 av: pyromanen

Använder spånskivor utan lack.

Anmäl
2014-09-25 11:48 #3 av: Pellens

Böjer sig spånskivan inte utan lack?

Anmäl
2014-09-25 12:24 #4 av: Ride84XL

#2 

Tar inte spånskivan fort stryk av vattnet? Jag tänker på t ex mitt badrumsskåp i min förra lägenhet som låg precis bredvid duschen (en miss av dom som byggde lägenheten). Det var ändå belagd spånskiva - men bara det vatten som sipprade in i kanterna var tillräckligt för att den rätt snabbt skulle börja svälla och blir ojämn - för att sen ramla isär. Sen har man ju sett hur obehandlad spånskiva ser ut efter att ha legat utomhus ett tag (förstörs mycket fortare än obehandlat trä)

Anmäl
2014-09-25 14:25 #6 av: pyromanen

#4 de är varken böjda eller gått i upplösning än i alla fall. till skillnad från dina exempel med spånskiva som ligger ute eller sitter i en dusch så ör ju batsen blöta en kort stund bara.
Har även några plastbelagda spånskivebats ( gjorde av min förre detta badrumsvägg med plastmatta på). Dessa slutade jag doch använda för jag upplevde att det inte vae så bra att se drejade sakerna torkade "uppe" men inte i botten, varemot sakerna på rå spånskiva torkar även undertill sp det blir jämnare.

Anmäl
2014-09-25 15:53 #7 av: rolnor

Jag har 22mm olackad spånskiva, funkar fint. En fördel med spån jämfört med plast är att grejerna torkar jämnare, även från botten och upp eftersom spånplatta suger. Dom slår sej inte för mej. Jag borrade upp hålen i drejskivan, gängade M10 gäng, skruvade i M10 bultar som jag kapade av i lagom längd.

Anmäl
2014-09-25 16:50 #8 av: missan9

Det bästa är ju plast ;)!

Anmäl
2014-09-25 17:25 #9 av: Bosse Cebex Gbg

Jag vande mig tidigt vid att använda vanlig obehandlad spånplatta, och jag tycker att det är helt ok.   De flesta av mina nuvarande plattor börjar nu närma sig 35-årsstrecket. Några är nog 10 år äldre.  Merparten är 16 mm tjocka, några är 12 mm. Jag upplever inte att de slår sig alls....däremot blir de med tiden "impregnerade" med lera, och litet grovporiga, vilket egentligen bara är till fördel.                                                    De "mognar"...Ler  

Anmäl
2014-09-25 19:19 #10 av: rolnor

missan, har du testat spånplatta? Med plast så torkar det ju inte underifrån, inte bra tycker jag.

Anmäl
2014-09-25 19:46 #11 av: Ride84XL

Ok - det var som tusan - leran kanske skyddar skivan lite också så den inte smular sig som den tenderade göra i mitt fall. Men sen kan ju beläggningen paradoxalt nog kanske göra det värre - om vatten "suger in" i kanterna så hinner ju aldrig torka innan man duschar nästa gång (det är ju betydligt svårare för vattnet att avdunsta genom dom små springorna) - då är det ju konstant blött

Anmäl
2014-09-25 21:53 #12 av: Wabisabi

6 mm tjock masonite funkar också. Gipslattor är också bra, Cebex har en silikonform som man kan gjuta runda plattor i vilket är väldigt smidigt.

Anmäl
2014-09-25 21:55 #13 av: Bosse Cebex Gbg

Ride84XL, vid normalt arbete blir plattorna visserligen våta, men de blir aldrig riktigt genomvåta.  Och de behöver inte vara snustorra innan man använder dem igen.  Faktum är att "lagom fuktiga" plattor fäster bättre på sin ler-ring, och även drejleran  fastnar bättre, om plattan är en aning fuktig.

Ler

Anmäl
2014-09-25 22:51 #14 av: rolnor

Jag blöter ned mina plattor innan drejning, torkar av överskottsvatten.

Anmäl
2014-09-26 00:41 #15 av: Ride84XL

Jo - enl min erfarenhet brukar ju inte spånskivor och vatten gå ihop så bra. Men då var det väl lite annat än jag trodde här då.  Ytan lär ju va fördelaktig vid drejning - leran fäster bra och så.

Anmäl
2014-09-26 03:04 #16 av: missan9

Jo Rolnor ägt en gång i tiden många spånskivor jag beställde när jag hade egen verkstad i Bromma för ca. 12 år sedan. Sålde rubbet efter ett par års kursverksamhet och egen verksamhet. Därefter testade jag plastibat som jag fortfarande har kvar som jag gärna vill bli av med. Som sagt olika storlekar och välfungerande till salu! Välkomna att höra av er. Bor i Sköndal söder om stan nära Globen. Välkomna att höra av er.

Anmäl
2014-09-27 19:22 #23 av: Pellens

Jahapp, hur som helst jag nu använt dagen på att skära ut egna drejplattor av 3 stora spånskivor. 50 i storlek Ø30, 2 mellanstora och 2 stora. Nu ska här drejas! Ha en trevlig helg allihopa!
:)

Anmäl
2014-09-27 21:00 #24 av: Pellens

Dagens drejplattproduktion...

Anmäl
2014-09-28 10:02 #25 av: rolnor

Ja, dom bör ju räcka en bit..!

Anmäl
2014-09-28 20:51 #26 av: Kissinger

Ja och så sätter du fast plattorna med wettexduk, det har vi ju fått tips om tidigare ;;)

Anmäl
2014-09-29 18:31 #27 av: rolnor

Lite rädd att krukan ska flyga av med wettex? När man lyfter?

Anmäl
2014-09-29 20:04 #28 av: Ride84XL

Hahaha - grejen är väl också att den inte direkt behöver ramla av för att paja krukan. Räcker att den glider/hoppar en halv cm bara så är ju inte krukan centrerad längre. Gissar att man inte direkt heller är petnoga att mäta ut att skivan ligger exakt centrerad när man fäster den - leran centrerar man ju ändå när man jobbar och  några mm hit eller dit på skivan spelar ju ingen roll med det varvtalet man drejar i normalt. Men om den då rör sig lite under arbetets gång lär ju va nästan omöjligt att justera i efterhand.

Jag har ju läst här att just centrera kan va lite jobbigt och inget man gör i efterhand direkt.

Anmäl
2014-09-29 20:39 #29 av: Bosse Cebex Gbg

Så här har jag "alltid" fäst mina obehandlade spån-drejplattor.   Minimalt med arbete, och sitter som berg.  

Dreja ut en "pizzaliknande form" enligt 1 - 4.     Följ sedan *5 och *6, osv......

Observera:   Denna "pizza" kommer att hålla hela dagen, och även följande dagar, om man täcker den med plast när den inte används.

Att ta bort plattan när det är färdigdrejat:  Bänd loss den med något lämpligt verktyg, som en pinne, skruvmejsel eller liknande.  Plattan lossar då med ett litet "smack", och lerringen är då direkt redo för nästa objekt.  Vät handen och fukta platta och ring, och tryck fast, smäll dit nästa klös...osv, osv.... 

"Smällen" när man slår fast klösen på plattan hjälper plattan att sitta ännu hårdare. Efter några användningar blir också lerringen en aning hårdare pga att spånplattan suger litet vatten ur lerytan...detta gör ringen stadigare och ännu mer funktionell....  

Kom ihåg att drejplattan inte måste vara "exakt centrerad".....det är det du drejar som skall vara det...mitten är mitten är mitten......Ler 

Prova...!    Ler

Anmäl
2014-09-30 19:45 #30 av: abbis

Så här gör man med wettex..O ja det funkar..Ride..

https://www.youtube.com/watch?v=Fla3-JoSHWM&list=UUEog9_quklmAOrz5Y5rV-nQ

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Anmäl
2014-09-30 20:43 #31 av: Ride84XL

Jo - det där såg ju faktiskt rätt stabilt ut - visste inte att en blöt Wettex ger så pass mycket friktion... 

Schysst med frekvensstyrningen på motorn till drejskivan också - det ger mindre vibrationer/brum och bättre verkningsgrad än dom vanliga tyristorstyrningarna.

Anmäl
2014-09-30 23:28 #32 av: Pellens

Trodde annars man gjorde två hål i drejplattorna och fäste dom i drejskivans skruvhållare? Är det sämre?

Anmäl
2014-10-01 02:51 #33 av: rolnor

Jag ser inga nackdelar med två hål, en fördel är att man kan ta bort skivan med krukan för torkning, sen när man vill beskicka så blir den centrerad igen, det blir den ju inte med ler eller wettexmetodiken?

Anmäl
2014-10-01 07:55 #34 av: pyromanen

Fäster med lera, ungefär som Bosse. Har ingen lust att borra i drejskivan..

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.