Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 3530 ggr
Oxenblue
9/26/14, 2:35 PM

Lerkran

Hej

Har lite problem med min lerkran och har ingen manual, vet någon av er hur man kan få tag på en? det avser en Gladstone G 70 Tile extruder inköpt privat 2010

Problem 1=  det började när jag bytte lera från WM 2502 till RTM 2505, främst med luftbubblor, jag blandar 2 leror av samma sort, en mjukare och en hårdare för att få en lagom konsistens men kan ha fått den mjukare för mjuk med för mycket vatten vid ngt tillfälle för jag hade väldiga problem med att få igenom den blöta leran, fick hänga mig på handtaget för att trycka fram leran men det blev bättre när jag blandade i lite hårdare lera. Kan lervattnet har täppt till så att inte vaccumet kan jobba som det skall? Jag valde att inte ta bort den gamla leran först utan körde bara i med den nya RTM leran. Vaccumet står på 29 av 30 möjliga, så den har antagligen varit tät hela tiden. Problem 2=En tunn mörkare hinna som visar sig ibland främst utanpå korven, kanske oljeläckage, packning, lager? har bytt olja i kompressorn 2 ggr på rad då den antagligen var blandad med lervatten? men oljan ändrar inte färg den är fortfarande begefärgad. Viktigt i sammanhanget är att vid flytt till min nuvarande verkstad så anlitade jag en som jag trodde elkunnig kille, men han måste ha kopplat den fel för det lät inte friskt vid igångsättning, men jag stannade den så snabbt jag kunde och den låter normalt men det kan ha hänt ngt.. Manualen antar jag kan beställas från Gladstone direkt om, eller kanske Cebex ? Tacksam för tips o råd

Annons:
Bo§e
9/26/14, 7:13 PM
#1

*1. Jag tror att du själv kommit problemet på spåren, när du nämner att mycket mjuk lera blandats med hårdare kvalitet……den mjuka leran kan helt enkelt ha varit alltför mjuk.

*2. Visa gärna en bild på den mörka beläggningen. Om beläggningen är grå/mörkgrå, kan det vara oxiderad aluminium från kranhusets insida.                                                                                                                                                                                                                            Med så höga vakuumvärden verkar det inte vara något problem med själva pumpen.  Kolla så att inte vakuumkammaren på maskinen (där slangen är ansluten) har blockerats av lera som "stelnat". Undersök hela vakuumhuset, dvs även den del som sticker in i kranhuset.  Detta kan ha ett samband med *1,  i och med att den alltför mjuka leran kan ha sugits upp i vakuumhuset (och torkat till…)…kanske rentav ända upp i slangen…

Går pumpen åt rätt håll…? (tänker på att du flyttat maskinen…)  Jag minns inte om pumpen är 1-fasansluten….om den är det, går den helt säkert åt rätt håll…

Oxenblue
9/27/14, 10:31 AM
#2

Hej

Tack för snabbt svar, då kan jag utesluta att det är ngt inne i kranen typ att galler eller liknande har satt igen sig med för hård lera?  (har inte rensat den på ett par år) men planerar att rensa den på Söndag, man drar ju sig i det längsta om det inte behövs? 

Skall försöka ta bilder på de olika delarna, så kanske du kan säga vad de heter och vilken funktion de har..

 Kollar upp dina förslag först så kanske jag slipper o rensa den och återkommer. Tack Bosse du är en klippa!

Bo§e
9/27/14, 10:44 AM
#3

>>   då kan jag utesluta att det är ngt inne i kranen typ att galler eller liknande har satt igen sig med för hård lera?  >>

Jodå, där FINNS ett sådant galler ("shredder plate")…..det måste du förstås också kolla…

🙂

Oxenblue
9/27/14, 11:55 AM
#4

Ok, misstänkte det,  ja det är väl dax o rensa så får vi se vad som gömmer sig där inne. Det kanske sitter ett asgarvande lertroll därinne som käkar lera 😃

Oxenblue
9/28/14, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hej,

Försökt att rensa monstret idag och bara den yttersta delen ville öppna sig..  eller så får jag prova ngn annan gång o komma åt gallret.

Kollat upp kompressorn  och den del som var mot motorn var rostig, se bilder och oljan verkar vara blandad med vatten?? (bubblorna)

Sen kollade jag i det galvade röret som sitter på kranen och i det satt en lång metallmassa, fluffiga metallspiraler, kan det var någon form av filter som skall vara i det röret eller?

Vilken funktion har den svarta delen bredvid det galvade röret där luftslangen (som var tät) går ner till kompressorn? jag öppnade den svarta delen och blåste rent lite inifrån o ut i det konformade filtret, men det såg ok ut, och det fanns ingen lera som hade stoppat till ni varken rördelen eller i  den svarta delen.

När den elkunnige killen kom rättade han till/vände kontakterna så att den gick på rätt håll igen, men jag litar inte på hemmafixare längre, så jag måste kontakta en elfirma för att kontrollera så att allt är rätt kopplat.

Tror som du säger att det är oxiderad aluminium då det är en grå beläggning som succesivt försvinner ju mer jag kranar.

Den röda spaken längst på det galvade röret  släpper ut luften när den förs rakt ner, men varför används den? trycket går ju ändå ner sakta efter att maskinen är stängd.

Oxenblue
9/28/14, 4:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En bild till

Annons:
Oxenblue
9/28/14, 4:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En bild till

Oxenblue
9/28/14, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En bild till

Oxenblue
9/28/14, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En bild till

Oxenblue
9/28/14, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En bild till

Oxenblue
9/28/14, 5:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En bild till

Ride84XL
9/28/14, 6:50 PM
#12

Kul att få se en sån där maskin lite mer i detalj - jag har ju byggt ugnar, men är inte så kunnig på dom övriga sakerna som finns i en keramikverkstad.

Oljan på #9 ser faktiskt vattenblandad ut och #7 ser ju precis ut som sånt där ståltrassel man kan köpa och skrubba rent saker med (t ex skitiga kastruller) - det ser dessutom "välanvänt" ut (nästan så man tror nån glömt det där när dom meckat med grejerna tidigare). Sånt verkar lite grovt för att va ett luftfilter, men det kanske funkar.

Ganska uppenbart är dock att killen som kopplade in det inte brytt sig om att kolla fasföljden (han kanske var van att koppla in ugnar - där spelar ju fasföljden ingen roll). Med tanke på "skruven" som matar leran lär den ju inte gått värst bra när motorn går åt fel håll. Det är dock lätt fixat genom att byta plats på 2 av faserna i kontakten - men klantigt ändå, för vissa maskiner kan ta skada av att gå åt fel håll.

Oxenblue
9/30/14, 12:19 AM
#13

Hej

Fick rätt på det mesta idag, kollat pump o kran de går på rätt håll, fimpade stålullen, vakuum på 29,5, inga luftbubblor, viktigt med rätt konsistens på leran,  fortfarande vattenblandad olja men funkar ändå,  ev rengöra kompressorn från vatten.

" Lera för Livet"🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: