Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2723 ggr
LindaLunda
10/5/14, 8:38 AM

Vid vilken temperatur vågar du öppna skröjj/glaser

Vid vilken temperatur vågar du öppna skröjj/glaserings ungnarna?
Hör olika från olika så det hade varit intressant att höra era olika åsikter och rekomendationer.

LindaLunda

Annons:
[rolnor]
10/5/14, 11:46 AM
#1

Vi har haft den frågan uppe tidigare, för mej beror det på, en stengodsugn kan jag glutta rejält på vid 300grader, porslin en helt annan sak, öppnar vid 100grader typ. Sen kan man ju glänta på dörren lite om man har bråttom!

LindaLunda
10/5/14, 12:06 PM
#2

Gäller det för dig, både skröj och galsering?

LindaLunda

Kebnekaise
10/5/14, 5:15 PM
#3

För mig gäller 100 grader oavsett om det är skröj eller glasyr. Take it easy!

abbis
10/5/14, 6:34 PM
#4

Du sparar ugnen om du inte har för bråttom..😉

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Bo§e
10/5/14, 8:14 PM
#5

Att öppna vid 150-200°C är "nästan alltid" riskfritt.   Undantag är förstås porslin, eller om ugnen innehåller stora objekt, eller kavlade plattor, som ju alltid är känsliga…

En annan sak: Om man regelbundet "pressar" ugnstiderna genom att öppna vid höga temperaturer, bränns så småningom lacken ovanför ugnsdörren bort, och ugnen blir ful och rostig i förtid….😮

Ulla
10/5/14, 8:22 PM
#6

Jag brukar öppna vid  150°. Då är jag tydligen inte helt fel ute.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
annslycka
10/5/14, 11:13 PM
#7

Har fått krackelering i glasyren så jag tar det easy och öppnar inte förrän under 50 grader men jag har en liten ugn på 70 liter som är toppmatad jag vet inte om det gör någon skillnad. Sen tror jag att ugnen mår bra av att kyla ner sig mellan bränningarna men det är bara vad jag tror. Har fått bränningsstopp vid två tillfällen och då hade inte ugnen gått ner till rumstemperatur emellan. Rätt dyrt då jag måste ta in elektriker vid båda tillfällena.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

Ride84XL
10/7/14, 2:26 AM
#8

Jag har öppnat luckan på min ugn fullt vid 1290°C (högsta jag vågat gå med min temp-sensor) och även tagit ut grejer vid 1240+ Då får man typ gå upp bakom ugnen när man öppnar och ha luckan som sköld. Kul när glöden lyser upp hela vardagsrummet (precis som att tända en lampa).

Även om man står en armlängd framför och lutar sig tillbaka så långt man kan så börjar tröjan ryka på några sekunder. Man får tillverka en lång pinne med hållare för att hantera t ex deglar vid högre temperaturer.

Men under 800°C så minskar värmestrålningen betydligt - märks ju verkligen att den inte är linjär med tempen. T ex aluminium kan man bara stå smälta i en gammal kastrull i rostfritt stål och sen ta ut den med vanlig tång och handske. Dock har mina "ugnsvantar" till köksugnen sett bättre dagar nu - fasen att man gör "värmetåliga vantar" som brinner skitbra…Skrattar

Dock lär man ju kunna öppna vid 1200+ (under bara några sekunder för att kolla) med keramik i en ugn också - när tempen är så hög så mjuknar det ju lite av värmen och då spricker det inte.  Värsta området att öppna i är nog 600-1000°C för stengods - då blir nerkylningen fortfarande väldigt snabb, men det är så pass hårt att det spricker av spänningarna.

[rolnor]
10/8/14, 10:32 AM
#9

Gäller glasyrbrännt gods, vid skröj är det inte lika känsligt.

Du är verkligen hard-core Ride!!

sagabus
10/12/14, 6:01 AM
#10

ja gud ja! det låter livsfarligt att öppna i 1200 grader!

Släpper man sig då exploderar väl rummet =)

j-aan
10/12/14, 9:48 AM
#11

I mitten på 70-talet jobbade jag som ugnsbrännare på en keramikindustri. Vi packade gods på stora vagnar som sedan rullades in i ugnarna. Skröjgodset rullade vi ut vid 300 grader medans glasyrugnarna fick svalna till 190 grader.

Många saltbrännare kyler ju väldigt snabbt ner till 1000 grader och när man bränner Hiki Dashi Guro så lyfter man ju ut godset ur ugnen när godset är över 1300 grader. Vid Obvara-bränningar plockar jag ut godset vid ca 900 grader och doppar direkt i obvaravätskan. Så många leror tål att behandlas ganska brutalt.

[rolnor]
10/12/14, 3:17 PM
#12

Dom leror du nämner vid Obvara etc. dom är väl fulla med chamotte?

j-aan
10/13/14, 8:48 AM
#13

#12 Självklart tål chamotterade leror brutalare behandling än andra leror men även ochamotterade leror kan funka till Obvara eller Hiki Dashi Guro-bränningar.

Annons:
Ride84XL
10/13/14, 1:29 PM
#14

Mina referenser är ju när man värmer upp hushållsporslin/stengods till 900 och tar ut det i rummet så smäller det i bitar nästan direkt. Samma sak blir det om man ställer in kalla saker i en ugn som redan är varm - eller stiger för fort med en snabb ugn. Känns ju lite otroligt då att man kan doppa ner sakerna i vatten, eller andra vätskor som "Obvara" (som ju oftast ändå innehåller mest vatten - och därmed får i stort sett samma kyleffekt). 

En del av skillnaden måste ju va det att det inte sintrat. Men t ex vanliga blomkrukor (såna där röda) är ju lika känsliga för temperaturchocker som hushållsporslin och dom är ju porösa då dom suger upp rätt mycket vatten. Så det måste ju ändå va nåt speciellt med den leran som används för Raku - chamotte kanske inte är det ända man kan blanda i som gör att en lera klarar temperaturchock bra.

I övrigt är min erfarenhet av tåliga material, mest eldfasta keramiska material (tekniska keramer), att dom ofta är porösa. T ex rören som man hänger upp elementen på i ugnen, deglar eller eldfast tegel. Men dom materialen är ju helt annorlunda då dom inte påverkas alls i stort sett av värmen.

[davidskeramik]
10/14/14, 8:28 PM
#15

Glasyr: 170

Skröj: 250

Upp till toppen
Annons: