Mattsvart japanskt hur?
Min smak/bak gillar väldigt mycket en del japanskt keramik som ofta är mattsvart som bilden i länken. Är det någon som vet hur detta görs? är det en svart lera utan glasyr? en matt glasyr? bränt hur?
En till som undrar.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
svårt att se på den bilden men jag har sett liknande effekter i anagamaugnar (ser det inte ut som lite avskrivningar på koppen i bilden). I varje fall kan man få detta i mörkare leror om man gör avsvalningen reducerad hela vägen ner.
kan det stämma med dina efterforskningar pyromanen?
Kanske. Då måste man altså bygga en anagama…:-D
Du kan väl reducera ner din ugn pyromanen
Eller behöver du en ursäkt för att bygga en Anagama? ;)
Hmm. Det låter ju som nåt kul nytt att testa. Reducera hela vägen ner. Hur gör man?
#6: stäng spjället och kasta in sporadiskt för att bibehålla röken. Eller öppna helt och vänta aldrig ut påläggen tills allt är fullt. Båda borde ge resultat. Det du får kartlägga är hur långt ner du reducerar.
När du skriver "hela vägen ner" till vilken temp menar du då?
Cebex har en svart lera som ser liknande ut i reduktionsbränningar (även i saltbränningar)
#9: Jag har inget säkert svar men kan spekulera på runt 600grader…
Att göra som JÅA säger är säkert det lättaste sättet men uttrycken blir så klart annorlunda beroende på hur man gör. Uppfattade den lågupplösta, suddiga bilden som en vedbränd pjäs som reducerats så som jag beskriver snarare än en svart lera i "vanlig" reduktion men jag kan verkligen ta fel!
#12 SNYGG!
#12: Var den längst bak i ugnen?
#14 den stog fram längst ner så den skyddades från återoxidering av glödbädden i huvudeldstaden. Dom mörkbruna partierna har fått en lätt återoxidering vid ganska låg temperatur. Dom svarta partierna har skyddats från åtroxidering av ett tunnt skikt av glasyr som bildats av askregnet under bränningen. En reducerande ugnsatmosfär vid lägre temperatur hade troligtvis förhindrat bruna färger så hela samurajen hade då vaRit svart.
Fick nu inspiration att placera några saker i botten på min ugn… Så de ligger nergrävd i glödbädd … Får nog få dom skröjade, för annars är det nog stor risk att nån ved slår sönder saken innan glödbädden blivit tjock …. Kul med experiment :-)
#17 Ett annat sätt är att placera en kruka så du kan lyfta ner den i glödbädden med en hjälp av en järnstång så den får ligga där under kylningen. Jag gör ofta så och det ger en lite dämpad men rik färgskala. Du kan ju alltid prova.
#17: Om möjligt kan du även ställa upp dem på en sten där nere. Väl under glödbädden blir de sällan högre brända än en skröj. Det är ju inget problem om man kan göra som Jan-Åke föreslår 🙂