Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2123 ggr
kinnekulle
2014-10-12 09:56

benporslin bränntemp...

Hej Hej håller på med en sak i benporlin,,,men provbränningarna skevar så in i den…det är en sak med öppen botten… det ser ut som om man ställde en bur upp och ner med öppningen ner alltså…diameten är ca 18 cm…jag har gjutit den ..har läst lite om bränning av just benporslin…en del sajter skriver om att man måste ha en speciell brännplatta…är det någon som har efterenhet av just bränning av ben..tacksam för tips:-)

Annons:
Bo§e
2014-10-12 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Använder du Valentine's  "Bone China"….?…i så fall, kom ihåg att detta benporslin inte är särskilt högbränt, och sintrar fint redan nedåt 1200°C.  Många överbränner denna lera, helt i onödan (med ökad deformation som följd)  

--------------------------------------

När man bränner en "öppen" botten direkt mot ugnsplattan - särskilt när leran är kraftigt krympande, som porslin är - deformeras föremålet lätt, eftersom leran tvingas "hasa" längs ugnsplattan när den krymper.  Chansen att bibehålla "rundheten" är då minimal….

Inom porslinsindustrin används olika sorters underlag för att undvika detta.  Dessa "underlag" skall då vara gjorda i samma lera som föremålet, så att krympningen blir densamma.  Det betyder att dessa underlag är "engångs"….dvs man måste göra nya hela tiden, och kassera de som är använda och "redan krympta". (om man nu inte hittar något kul sätt att återanvända dem på)

Inom porslinsindustrin pågår en parallellproduktion av sådana underlag, ofta "skräddarsydda" för olika föremål.  Porslin dyrt…?….här har vi en av orsakerna.

Här nedan har jag ritat en "porslinsburk" som skall  brännas uppochned.  Den står på ett koniskt underlag av SAMMA LERA, som kommer att hålla burken rund genom bränningen.   Om man gjuter känsliga porslinsföremål, är det ganska enkelt att samtidigt ha en Gjutform för de koniska underlagen, och gjuta allt samtidigt.  Ett sådant här underlag passar givetvis till runda saker av olika diameter, så man klarar sig långt med bara en modell.  

Merjobb….?…..egentligen inte, med tanke på all kassaktion som kan undvikas….

Ulla
2014-10-12 14:42
#2

Vilket bra tips! Tack!

 Skulle ha varit bra att kunna när jag drejade vida koppar i porslin. De flesta blev skeva vid hänkeln. Men då kanske jag dessutom brände för högt?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

sisela
2014-10-12 16:17
#3

Jag gör alltid en brännplatta till porslinssaker med öppen botten. Inte en chans att det klarar sig utan det. De brända plattorna använder jag igen och igen som underlag till glasyrprover och segerkäglor.

kinnekulle
2014-10-12 17:31
#4

Tack så jätte mycket för era svar…det är keramikexperteras  gjutlera bone china inte den de har nu eller jag vet inte om det r samma men jag köpte några hinkar för ett par år sedan…men man kan väl bara använda samma platta en gång för sedan är den ju krympt…eller.. fattar jag fel…min form är rektangulär…kan jag gjuta en en rundplatta att ställa den på då…är det någon speciell Brännkurva jag skall tänka på…åhhh blir så himla glad för alla svar!1 Tack Tack!

Bo§e
2014-10-12 18:22
#5

>>  …men man kan väl bara använda samma platta en gång för sedan är den ju krympt…  >>

Jo, som jag nämnde är underlagen "engångs", om de skall göra den tänkta nyttan.  Underlagen skall befinna sig i samma stadium som föremålen som skall brännas, dvs om du sätter ugnen med nyglaserat skröjat gods, skall underlagen också vara i samma skröjade skick och av samma lera.  I glasyrbränningen kommer underlag och föremål att krympa lika mycket, vilket räddar grejorna från att bli "orunda"…   Därefter är underlaget förbrukat, men som Sisela säger kan de ju användas till annat.

(Behandla underlaget med plattengobe för att undvika onödigt "klibb" från den sintrande leran.)

kinnekulle
2014-10-12 19:47
#6

Tack Bosse…tackför att du fortfarande orkarsvara på"lerfrågor" frestar med en till…vad tror du om brännkurvan…tror att den hette bara bone china..

Annons:
Bo§e
2014-10-12 20:07
#7

Är dina föremål rektangulära ?  I så fall är det nog bäst att göra helt plana underlag.

Brännkurva..?….välj din "favoritbrännkurva" för glasyrbränning, men sätt topptemperaturen på 1220°C eller däromkring.   (Jo, det benporslin som du använder är det som jag gissade på…)

kinnekulle
2014-10-12 20:44
#8

Tack igen:-) Super nu har jag massor med fakta att utgå ifrån! Känns jättejättebra, detta forum är kalas när tvivlen och tankarna kryper på en,,,nu skall jag gjuta både rektangulära saker och plana plattor!

Upp till toppen
Annons: