Forma och dekorera

Skeva tallrikar, rinnmärke på vit blank glasyr

2014-10-23 07:38 #0 av: Rerum

Nu har jag kommit igång med min kursverksamhet. Vill visa att keramik är så mycket mer än bara dreja. Eftersom jag själv alltid bara drejat innan undrar jag över hur man bäst undviker att kavlade tallrikar inte blir skeva? Sen har jag en fråga till. Är det någon som har ett recept på en vit blank glasyr som inte är så känslig för rinnränder. Jag brukar bränna i både 1040 och 1220. Jag har testat tre nu. Nu kom jag på en fråga till. Hur glaserar man fat bäst för att slippa rinnränder. Vill doppa dom! Har gjort en hemsida också förresten. Keramikpaletten.se

Anmäl
2014-10-24 11:32 #1 av: inakeramik

Hej!

Jag är hobbykeramiker och kavlar mycket fat, jag har lärt mig att man skall låta godset torka jämnt, vara jämnt kavlat, samt långsam torkning, men upplever att det ej är någon garanti. Inför glasyrbränning kan det se bra, en skevar sig ändå.  Möjligtvis kan det kanske hjälpa att sänka ugnstemp?  Fick ett tips från en klok person att sätta lerkorvar som stöd under kanten på faten, men då förutsätter det att man endast glaserar ovansidan.

Gällande glasering  har jag ett bra tips, jag har köpt en glasyrwook från "Nordic Kiwi", den är urbra till stora fat och tallrikar, jag doppar tallrik/fat utan problem med rinningar på tallriken. Den är utformad med plan botten vilket gör att det ej går åt så mycket glasyr förr att kunna doppa. När det gäller vit glasyr köper jag en färdig från Seemann i Stockholm, den heter BC13. Har blandat en del egna, men har inte blandat någon vit ännu, då denna är super och har en bred brännintervall, 1000-1265 grader. 

Lycka till

PS. Du kan se mina fat på Facebooksidan "inas keramik" om du vill :-)

Anmäl
2014-10-24 12:45 #2 av: Rerum

Tack för svaret! Ska jag absolut prova.

Anmäl
2015-01-07 22:05 #3 av: megn00

Vad är en glasyrwook och hur fungerar den

Anmäl
2015-01-09 20:37 #4 av: Kissinger

Jag tycker att jag har märkt att jag måste ha den rätta tjockleken på det kavlade fatet. Alltså inte för tunt. Stengods jobbar jag i.

Anmäl
2015-01-09 23:37 #5 av: [davidskeramik]


Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.