Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3448 ggr
EmilyMay
10/26/14, 10:42 PM

Engobe av "vanlig" lera?

Hej hörrni!

Jag funderar: borde man inte kunna göra engobe av sin vanliga lera, som man sen använder till gods av samma lera? Bara slamma upp och färgsätta…? Tänker på vanlig vit stengods med lite chamotte i, respektive porslin. Om det inte går, vad är problemet? Mycket tacksam för svar!

Annons:
Ulla
10/26/14, 10:45 PM
#1

Det går alldeles utmärkt att göra så. Engoben kommer ju verkligen att vara anpassad till leran som du arbetar med.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

EmilyMay
10/26/14, 10:52 PM
#2

Gött! Då blir ju nästa fråga varför så många krånglar med ballclay och dylikt?

Ulla
10/26/14, 11:05 PM
#3

Det kan vara för att få klarare färger. Leran man arbetar i kan ju ha många olika nyanser. Kanske också för att man arbetar med flera olika leror vars olika egenskaper gör att de passar bättre eller sämre ihop.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
10/27/14, 6:40 AM
#4

På symposiet i Leksand demonstrerade Kajsa just detta, där hon  hade drejat föremål i fylelera och dekorerade med engobe gjort på samma fylelera.  Blev alltså upphöjd dekor som senare syntes genom glasyren. Mycket fint!

Keraleij
10/27/14, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Såhär kan det se ut:

Fast jag använder också vit engobe på fyleleran ibland, för att få bättre lyskraft i vissa glasyrer. Då är det knepigare att få engoben att passa ihop med underlaget. Använder en vit stengodslera med inblandning av ballclay för att få den att krympa lika mycket som fyleleran.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Susanne Sundström
10/27/14, 6:14 PM
#6

Jättefina!

//Susanne Sundström

Annons:
EmilyMay
10/27/14, 8:47 PM
#7

Tack för era snabba och informativa svar. Och vilken inspirerande bild! Ska definitivt prova denna dekoreringsteknik. Är det en bollspruta ni använder?

Keraleij
10/28/14, 5:07 PM
#8

Kul att kunna inspirera!

Här är en liten film som visar hur jag gör liknande dekor och hur "sprutan" ser ut. Använder även en vanlig bollspruta från apoteket, men den ger lite grövre linjer.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Ulla
10/28/14, 10:19 PM
#9

jag har precis införskaffat lerspruta för att testa din teknik. Den på apoteket gav för grova linjer, men jag hittade en på Panduro. Mindre än din, men verkar fungera. Var hittade du din?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

AnnieH
10/29/14, 7:59 AM
#10

Jätteroligt att se din film kajsa_h och jag undrar om den där svarta leran är fylelera?

mirris
10/29/14, 4:22 PM
#11

du gör det så lätt Kajsa :)

Denna kommentar har tagits bort.
Keraleij
10/29/14, 5:41 PM
#13

Tack, tack!

jag köpte sprutan på Cerama för en del år sedan -vet faktiskt inte var man får tag i dem numer. Någon tipsade om hårfärgningsflaskor i en annan diskussion!

Ja, AnnieH, det är fylelera jag arbetar med.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: