Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2698 ggr
Giema
2014-11-02 13:45

Färga inristningar?

Vill gärna ha tips på hur man kan färgsätta inristningar? Typ intarsia. Jag har ristat fram smala "romantiska" slingor i leran och vill ha färg i dem och sen en vit glasyr över hela objektet. Jag funderade på att bara måla i med oxid utrörd i vatten men det verkar va väldigt lätt att få det utanför slingorna och då bränner det ju fast o blir fult.

Kan det funka att blanda lerslam och oxid och fylla slingorna före skröjen och sen ha vit glasyr över i glasyrbränningen?  Funkar över eller underglasyr bättre? Går det att torka bort det som ev  kommer utanför och få en jämn fin glasyr över?

Annons:
[davidskeramik]
2014-11-02 14:23
#1

Aor Suttiprapha ristar mönster för att sedan lägga på flera lager färgad engobe. När det torkat tar hon ett sken eller ett rakblad och skrapar över hela ytan så att bara det som ligger i det ristade blir kvar. Dock är ju hennes mönster inte så exakt som ditt, hon låter lite färg bli kvar även utanför, men tekniken vore kanske en idé att testa.  :)
http://www.aorsutthiprapha.com/portfolio_page/weaving-indigo-2011/

Giema
2014-11-02 16:17
#2

Tack:) Snyggt tips. Men det är inte Raku jag ska göra nu. Ja det är så jag har gjort på några provplattor, lagt i och skrapat av, men jag har inte bränt dom ännu. Jag funderar på om oxiden/engoben syns genom en vit glasyr, gör den det? Är underglasyr bättre att färga in med?

Keraleij
2014-11-02 20:26
#3

Mitt äpple i avataren härintill är gjort med en slags intarsiateknik. Jag stämplar en fördjupning och målar i med grön engobe på läderhårt. När föremålet är helt torrt suddar jag bort den engobe som kommit utanför med en skrubbsvamp typ scotch brite. Glaserat med en något transparent vit glasyr.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

[davidskeramik]
2014-11-02 22:04
#4

2: Aors grejer är elbrända.
Ja de flesta vita glasyrer släpper igenom oxider. Särskilt kobolt och koppar.  Fast dessa kan bli lite ljusare under den vita glasyren och flussa ut en aning så att ditt mönster inte blir lika exakt.
Underglasyr har jag aldrig testat!

Bo§e
2014-11-02 23:39
#5

Tekniken kallas (bl.a.) mishima……googla på det ordet..  🙂

Giema
2014-11-03 14:00
#6

Så kul o göra nåt utan att veta att det ÄR en teknik.. haha. Men jag hittar inget när jag googlar mishima. Tack för svaren, jag ska forska vidare om underglasyrer annars tror jag på davidskeramik att oxiderna släpps igenom glasyren.

Annons:
LenaR
2014-11-03 14:38
#7

Jag la till "ceramics" och googlade, och fick upp en del. Bland annat videor om tekniken:
https://www.google.se/search?q=mishima+ceramics


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bo§e
2014-11-03 16:10
#8

Jo….jag lade också till "ceramics"….borde kommit ihåg att nämna det…

Här är resultatet av bildsökning på orden:   https://www.google.se/search?q=mishima+ceramics&biw=1024&bih=547&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=JZpXVNeHKYLfPZyEgIAN&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ

Giema
2014-11-07 10:31
#9

Tack snälla snälla! Ni har öppnat precis den värld jag var ute efter! Måtte detta forum bestå i tusen år! Nu är det bara att ta sig tid o ork att titta, lyssna o prova på!

🙂

Istid
2014-11-28 19:27
#10

Jag färgar in efter skröj. Målar över med järnoxid, glasyr eller lergodslera och torkar av med en fuktig svamp så oxiden/leran/glasyren bara blir liggandes i ristningarna. Ser till att rista tillräckligt djupt bara, annars åker det bort med svampen.

Upp till toppen
Annons: