Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1019 ggr
lh3770
11/4/14, 2:57 PM

Slingor som faller ner

Har en topp matad naber ugn som vi för ca 1 år sedan bytte slingorna (elementen) i. Problemet är att slingorna lossnar och faller ner på sakerna som vi har i ugnen. Försöker att få dit dom i sina spår igen genom att fästa märlorna igen,men dom lossnar ändå…Vad är det som är fel? Hur får vi fast dom igen,eller är enda utvägen att byta slingorna? Men ska dom inte hålla längre än så här?

Annons:
Bo§e
11/4/14, 3:42 PM
#1

Att montera element i en rund ugn kan vara knepigt.  Spända element strävar gärna mot "mitten" av ugnen, dvs de vill lämna sina spår….

Man måste först sträcka, eller anpassa slingorna alldeles "lagom" mycket, innan man slutligen stoppar ner dem i spåren……så att de så att säga ligger där "löst" och "av fri vilja", och inte ligger spända.  Detta kan innebära att man får "provsträcka", testa, plocka ur, sträcka litet till osv innan det stämmer.   Vinkla även litet grand i varje "innerhörn".   

Därefter trycker man fast märlorna, och helst inte i de gamla hålen.  Elementen skall inte "hänga i märlorna" redan från början, utan skall ligga perfekt på sina platser utan hjälp av dessa. 

Detta är svårt att beskriva i text, men jag hoppas att själva principen blev någorlunda begriplig…    

Det känns tråkigt att behöva säga "övning ger färdighet" i det här fallet, men här finns nog dessvärre inga genvägar….       

🙂

lh3770
11/5/14, 4:39 PM
#2

Tack Bosse! Jag förstår hur du menar men kan jag byta slingorna själv? Jag har haft hit en elektriker som har gjort det åt mig…Kanske dom inte blev korrekt dit satta då?

Upp till toppen
Annons: