Bränning av keramik

NEJ Slingorna brunnit av!!

2014-11-06 17:34 #0 av: kinnekulle

Hjälp slingorna mötte varandra i ugnen...och det blev ingen kyss i den hjärtliga bemärkelsen...utan kortslutning...nu har jag plockat ut den kom inte upp i sluttemperatur  så glasyren blev bara halvsmält....hur gör jag nu!! Är det bara att byta slingor å dra i gång den igen eller...behöver verkligen det som stod i den...

Anmäl
2014-11-06 18:35 #1 av: LenaR

Åh vad tråkigt!

Ibland blir det knas med glasyren om den  börjat smälta när bränningen avbryts. Men det kan gå bra, så - ja, det är "bara" att byra slingor och dra i gång igen!

Anmäl
2014-11-06 19:45 #2 av: kinnekulle

Åhhh hoppas hoppas sååå himla typiskt det var verkligen "bystefullt" i ugnen...bara för att spara lite tid å så händer detta...

Där kortslutningen blev blev det också ett stort svart hål eller lixom krater...i den eldfasta stenen...skall man laga det eller bara låt vara...

Anmäl
2014-11-06 19:59 #3 av: Bosse Cebex Gbg

Du måste skrapa/hugga bort "det svarta", så att det nya elementet inte kommer i kontakt med det.  De gamla slaggresterna angriper den nya kanthaltråden.  Låt det hellre bli en grop. 

Anmäl
2014-11-06 21:44 #4 av: kinnekulle

Åhh tack fina Bosse...tack för att du sa det...jag ringde din fd arb plats...men de förstod inte frågan...så tack för att du svarade annars hade ja bara kört på..

Anmäl
2014-11-15 19:11 #5 av: Kissinger

Vår ugnsreparatör kratsade bort allt svart på stenen och sedan "lagade" han med keramiskt ull eller vad det heter så att nya slingan kunde ligga fint.

Anmäl
2014-11-15 19:31 #6 av: Bosse Cebex Gbg

Vill inte kraxa som en olyckskorp, men elementen kommer inte att må särskilt bra i kontakt med ullen heller...  Funderar

Anmäl
2014-11-15 19:49 #7 av: Kissinger

What!!!! Vad kan man då göra när det blev så mycket att ta bort på stenen?

Anmäl
2014-11-15 20:02 #8 av: Bosse Cebex Gbg

Det bästa är att stoppa in en lagom tjock porslinsstav INUTI elementet, precis där skadan är, så sjunker det inte ner.   

Anmäl
2014-11-15 21:32 #9 av: Ulla

Tack för tipset. Har funderat över hur man ska göra men inte kommit på något bra svar. Nu vet jag.

Sajtvärd för Keramik ifokus

Anmäl
2014-11-15 23:36 #10 av: Ride84XL

I min nuvarande ugn och min gamla ugn har trådarna ofta kommit i kontakt med fibern - det har inte varit något problem. Men det beror väl på fibertyp också - det kanske finns fiber som innehåller komponenter som reagerar med tråden också. En sak som jag vet att tråden inte reagerar med är det här eldfasta bruket (det kan användas för att laga stenarna med):

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/bruk-weber-saint-gobain-eldfast-5kg

Anmäl
2014-11-16 10:03 #11 av: Bosse Cebex Gbg

Tillförd Na2O i form av natriumsilikat har en direkt negativ påverkan av metaller vid högre temperaturer.  Upp till ≈ 1200°C händer inte så mycket, men däröver får man en reaktion som är ohälsosam för kanthaltråden som ligger an mot materialet.  Den lilla gnuttan järn som fibermaterialet innehåller gör heller inte saken bättre.... 

Det är höga temperaturer som triggar reaktionen. Och elementen blir ju oftast betydligt varmare än själva ugnstemperaturen.

Jag menar nu inte att elementen nödvändigtvis havererar under första bränningen....beroende på bl.a. elementens arbetstemperatur kan man få en långsam reaktion...  Men för den som jobbar i stengodstemperaturer är det inte rekommendabelt att låta ugnselementen komma i kontakt med keramiska fibermaterial...

Många färdigblandade eldfasta murbruk innehåller natriumsilikat i form av "vattenglas", och dessa kan också, på samma sätt, vara skadliga för ugnselementen (i stengodstemperaturer).    

Man skall förstås inte dra alla material över en kam, men jag har varit med om en del  konstiga incidenter när natriumsilikat har varit inblandat.... 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.