Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2281 ggr
kinnekulle
2014-11-06 17:34

NEJ Slingorna brunnit av!!

Hjälp slingorna mötte varandra i ugnen…och det blev ingen kyss i den hjärtliga bemärkelsen…utan kortslutning…nu har jag plockat ut den kom inte upp i sluttemperatur  så glasyren blev bara halvsmält….hur gör jag nu!! Är det bara att byta slingor å dra i gång den igen eller…behöver verkligen det som stod i den…

Annons:
LenaR
2014-11-06 18:35
#1

Åh vad tråkigt!

Ibland blir det knas med glasyren om den  börjat smälta när bränningen avbryts. Men det kan gå bra, så - ja, det är "bara" att byra slingor och dra i gång igen!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

kinnekulle
2014-11-06 19:45
#2

Åhhh hoppas hoppas sååå himla typiskt det var verkligen "bystefullt" i ugnen…bara för att spara lite tid å så händer detta…

Där kortslutningen blev blev det också ett stort svart hål eller lixom krater…i den eldfasta stenen…skall man laga det eller bara låt vara…

Bo§e
2014-11-06 19:59
#3

Du måste skrapa/hugga bort "det svarta", så att det nya elementet inte kommer i kontakt med det.  De gamla slaggresterna angriper den nya kanthaltråden.  Låt det hellre bli en grop.

kinnekulle
2014-11-06 21:44
#4

Åhh tack fina Bosse…tack för att du sa det…jag ringde din fd arb plats…men de förstod inte frågan…så tack för att du svarade annars hade ja bara kört på..

Kissinger
2014-11-15 19:11
#5

Vår ugnsreparatör kratsade bort allt svart på stenen och sedan "lagade" han med keramiskt ull eller vad det heter så att nya slingan kunde ligga fint.

Bo§e
2014-11-15 19:31
#6

Vill inte kraxa som en olyckskorp, men elementen kommer inte att må särskilt bra i kontakt med ullen heller…  🤔

Annons:
Kissinger
2014-11-15 19:49
#7

What!!!! Vad kan man då göra när det blev så mycket att ta bort på stenen?

Bo§e
2014-11-15 20:02
#8

Det bästa är att stoppa in en lagom tjock porslinsstav INUTI elementet, precis där skadan är, så sjunker det inte ner.

Ulla
2014-11-15 21:32
#9

Tack för tipset. Har funderat över hur man ska göra men inte kommit på något bra svar. Nu vet jag.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ride84XL
2014-11-15 23:36
#10

I min nuvarande ugn och min gamla ugn har trådarna ofta kommit i kontakt med fibern - det har inte varit något problem. Men det beror väl på fibertyp också - det kanske finns fiber som innehåller komponenter som reagerar med tråden också. En sak som jag vet att tråden inte reagerar med är det här eldfasta bruket (det kan användas för att laga stenarna med):

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/bruk-weber-saint-gobain-eldfast-5kg

Bo§e
2014-11-16 10:03
#11

Tillförd Na2O i form av natriumsilikat har en direkt negativ påverkan av metaller vid högre temperaturer.  Upp till ≈ 1200°C händer inte så mycket, men däröver får man en reaktion som är ohälsosam för kanthaltråden som ligger an mot materialet.  Den lilla gnuttan järn som fibermaterialet innehåller gör heller inte saken bättre…. 

Det är höga temperaturer som triggar reaktionen. Och elementen blir ju oftast betydligt varmare än själva ugnstemperaturen.

Jag menar nu inte att elementen nödvändigtvis havererar under första bränningen….beroende på bl.a. elementens arbetstemperatur kan man få en långsam reaktion…  Men för den som jobbar i stengodstemperaturer är det inte rekommendabelt att låta ugnselementen komma i kontakt med keramiska fibermaterial…

Många färdigblandade eldfasta murbruk innehåller natriumsilikat i form av "vattenglas", och dessa kan också, på samma sätt, vara skadliga för ugnselementen (i stengodstemperaturer).    

Man skall förstås inte dra alla material över en kam, men jag har varit med om en del  konstiga incidenter när natriumsilikat har varit inblandat….

Ride84XL
2014-11-16 16:35
#12

Jo just det - fibern jag använde innehåller ingen Na2O. 

http://www.holgereldfast.se/isofraxblanket.html

Förresten så verkar egenskaperna för Na2O stämma med en reaktion jag observerat med bruket:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_oxide

Det ska ju smälta vid 1132 och börjar sen sublimera vid 1275. Det ändrar färg från vitt när man passerat 1200 till att vara mörkbrunt nånstans runt 1270+ och när jag värmt upp större mängder (t ex elementväggarna i min gamla ugn) har man känt en stickande känsla i näsan - vilket varit lite otäckt och man har fått öppna fönstren. NaO2 bildar NaOH (natriumhydroxid) vid kontakt med vatten så det kan ju förklara saken om man andas in NaO2-damm. NaOH är ju inte giftigt vad jag vet - bara farligt i höga koncentrationer p g a att det är frätande. I dom små mängder som en liten lagning skulle vara märker man dock inget alls.

Men det har inte visat några tecken på att angripa tråden. Efter "första inbränningen" har det dock inte avgett nån mer lukt och funkat 10 tals ggr vid ugnstemp 1230+ utan problem. Det kan ju dock va mer komplicerat än så då andra ämnen i fibern kan inverka tillsammans med natriumsilikatet. Ja ni vet ju från glasyrer hur komplext det blir när många ämnen blandas.

Intressant det där med kemi - det ju förövrigt det som sätter den praktiska maxgränsen till 1300°C för ugnar i oxiderande atmosfär med oskyddade värmeelement. Finns ju t ex många metaller med smältpunkter 1800+°C samt grafit - men inget av det klarar sig speciellt länge när dom utsätts för luftens syre. Det finns keramiska värmeelement som klarar upp till drygt 2000°C i luft - men då måste det vara helt ren luft istället (vissa element tål inte ens vattenånga i ugnsatmosfären). 

Men det går ju att värma med el utan element också - t ex när man smälter ner stålskrot för återvinning använder man ofta ljusbågsugnar.

Upp till toppen
Annons: