Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2823 ggr
AnnieH
2014-11-11 08:35

Råkat skröja på 1200 grader...vad gör jag?

Jag har råkat skröja ett par viktiga pjäser i 1200 grader istället för mina vanliga 1000 grader! Nu försöker jag glasera dem med den vita glasyr som det skall vara på och det kommer ett ynka tunnt lager på som aldrig torkar.

Det handlar om beställda dattvardskalkar till en kyrka och tiden är knapp. Har ni något bra tips till mig som kan rädda detta?

Annons:
[krysopras]
2014-11-11 08:49
#1

Porslinsfärger? Det går ju inte att glasera med vanlig glasyr eftersom pjäserna är sintrade. Då behöver du nåt som kan läggas utanpå. 

Patinering kunde funka men inte om grejerna ska användas till livsmedel (nattvardsvin).

AnnieH
2014-11-11 09:01
#2

Menar du att det inte kommer att fastna alls när jag bränner om det på 1260 grader?! Jag trodde att det enda problemet var att få glasyren att fastna!

Ulla
2014-11-11 09:03
#3

Hur många är det? Om du gör nya så kanske du kan bränna dem i en singelbränning? Har du så mycket tid att du hinner med det?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[krysopras]
2014-11-11 09:09
#4

Ja, det är ju risken. Ibland kan man koka en mjölsås som man blandar med glasyr för bättre "klistrighet", men jag har bara gjort det till rakuglasyr. 

Hoppas någon mer kunnig tittar in snart. Detta är ju en jättetråkig händelse.

AnnieH
2014-11-11 09:25
#5

Singelbränning Ulla?…vad är det? 

Jag har två som alltså skröjats på 1200 grader. Har nu försökt glasera dem och ett tunnt skickt ligger på. Min tanke var att jag kunde värma dem med varmluftspistol och sedan snabbt doppa dem en gång till och helt enkelt bränna dessa två en gång till.

 (Som backup har jag tursamt nog två till men kyrkan har beställt två så då har jag inga reserver om de två första är körda)

Bo§e
2014-11-11 09:40
#6

Om glasyren inte är jättekritisk beträffande tjockleken, går det säkert bra genom att värma sakerna omedelbart före glasering. Helst skall de vara så varma att du nätt och jämt kan ta i dem.

🙂

Annons:
AnnieH
2014-11-11 09:49
#7

Jag provar detta Bosse! Men nog är det väl så att om det går bra och glasyren bränner fast så fungerar det föremålet lika bra som om allt vore rätt gjort från början? 

Glasyren är en vit basglasyr från Lars T och den verkar fungera bra både i lite tunnare och lite tjockare form.

Bo§e
2014-11-11 10:03
#8

Får du bara glasyren att fastna, kommer den att bete sig tämligen normalt när den bränns.    Man har inte riktigt samma "styr" på tjockleken, men en vanlig vit glasyr borde vara ganska förlåtande.

[SkansensKrukmakeri]
2014-11-11 10:17
#9

Om du har tillgång till kompressor och färgspruta så kan du lägga på flera lager i omgångar, låt torka ordentligt mellan glaseringarna och försök hålla sakerna varma som Bosse sa. Var försiktig med hanteringen för glasyren släpper lätt på den sintrade ytan.

AnnieH
2014-11-11 10:27
#10

Jag har tyvärr ingen kompressor så nu håller jag på och värmer upp godset i micro och tar mig sakta framåt:) Tack alla för tipsen!

Marang
2014-11-11 11:56
#11

Ja spruta funkar ju. På Clas Ohlsson och Jula finns billiga kompressorer som funkar tillräckligt bra.  Det är ju nödläge  och prestigen är hotad.

Marang
2014-11-11 11:59
#12

Måste passa på att ge en/flera eloge till Bosse som  alltid ställer upp med sina råd och kunskaper.  HEDER  ÅT BOSSE !!!

AnnieH
2014-11-11 16:43
#13

Jag håller med Marang  ! Heder åt dig Bosse och nu har jag glaserat genom att hetta upp och värma med varmluftpistol och nu har jag satt på ugnen!

Annons:
elisabethbillander
2014-11-13 07:35
#14

Jag glaserar ibland flera gånger efter olika glattbränningar och använder då tapetlim i glasyren. det funkar, men då är jag ju inte ute efter en enfärgad yta utan experimenterar , men det har alltid flutit ut fint.

Haekjo
2014-11-13 22:39
#15

Jag röstar också på tapetklister! Då blir det som vispgrädde ungefär och går att måla på ganska tjockt, har funkat för mig!

Upp till toppen
Annons: